A Comparative Study of the Purpose of Consumer in Islamic and Conventional Economics

عدم نمايش در فروشگاه: 
نمايش در فروشگاه

@ Mostafa Abutalebdokht Shooraki / PhD Student of Imam Khomeini Educational and Research Institute

                                                                                                           mostafa_abutaleb2000@yahoo.com

Mohammad Jamal Khalilian Ashkazari / Associate Professor, Department of Economics, Imam Khomeini Educational and Research Institute                                                                                                                           m_khalil411@yahoo.com

Mohammad Javad Tavakoli / Associate Professor, Department of Economics, Imam Khomeini Educational and Research Institute                                                                                                                                        tavakoli@iki.ac.ir

Received: 2020/03/15 - Accepted: 2020/09/10

 

Abstract

The utility maximization is typically introduced as the consumer purpose in a conventional economics; desirability to be used in any sense is based on worldly pleasure, especially material. The extensive utility maximization has been considered as the goal of the consumer including the sum of material and spiritual pleasures in this world and the hereafter according to the Islamic economics with the development of the concept and scope of pleasure. This study examines the purpose of the consumer in Islamic economics and its requirements for using analytical method. The purpose of the consumer in Islamic economics is to maximize the desirability of the hereafter, along with a reasonable level of worldly desirability according to the hypothesis of the study. According to the research findings, accepting extensive utility maximization as a consumer purpose of Islamic economics requires adjusting the enjoyment of material pleasures and moving beyond instrumental rationality. The maximization of mundane utility function, with  ignoring the hereafter utility function not only does not maximize  the extensive utility ; It also minimizes it; because the condition of the study of the deep pleasures, intense and eternal pleasures to the Hereafter, as well as the worldly spiritual pleasures is adjustment which means ignoring some instantaneous and fleeting material worldly pleasures. Moreover, instrumental rationality cannot be the basis for maximizing utility. Therefore, the extensive utility maximization requires modifying material pleasures.

Key words: Consumer purpose, Islamic economics, Conventional economics, Pleasure, Hedonism.

JEL: D11, B00, P4.

متن مقاله: 

* مصطفي ابوطالب‌دخت شوركي / دانشجوي دكتراي فلسفة اقتصاد اسلامي، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني    mostafa_abutaleb2000@yahoo.com
محمدجمال خليليان اشكذري / دانشيار گروه اقتصاد، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني    m_khalil411@yahoo.com
محمدجواد توكلي / دانشيار گروه اقتصاد، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني    tavakoli@iki.ac.ir
دريافت: 25/12/1398 ـ پذيرش: 20/06/1399

چکيده
در اقتصاد متعارف به طور معمول، بیشینه‌سازي مطلوبیت به عنوان هدف مصرف‌کننده معرفی می‌گردد؛ مطلوبیتی که به هر معنایی استعمال گردد، مبتنی بر لذت دنیوی، به‌ویژه مادی است. در اقتصاد اسلامی نیز با توسعه در مفهوم و محدوده لذت، بیشینه‌سازی مطلوبیت گسترده، شامل مجموع لذت‌های مادی و معنوی در دنیا وآخرت، به عنوان هدف مصرف‌کننده تلقی شده است. در اين مقاله، با استفاده از روش تحليلي به بررسي هدف مصرف‌کننده در اقتصاد اسلامي و اقتضائات آن مي‌پردازيم. بنا به فرضيه مقاله، هدف مصرف‌كننده در اقتصاد اسلامي، بيشينه‌كردن مطلوبيت اخروي، همراه با حد معقول مطلوبيت دنيوي است. بر اساس يافته‌هاي پژوهش، پذيرش بيشينه‌سازي مطلوبيت گسترده، به‌عنوان هدف مصرف‌كننده در اقتصاد اسلامي، مستلزم تعديل بهره‌مندي از لذت‌هاي مادي و گذر از عقلانيت ابزاري است. بيشينه‌كردن تابع مطلوبیت دنیوی، به تنهایی و با نادیده‌گرفتن تابع مطلوبیت اخروي، نه‌تنها موجب بیشینه‌سازی مطلوبيت گسترده نمي‌شود؛ بلکه باعث کمینه‌سازی آن نيز می‌شود؛ زیرا شرط تحصیل لذایذ عمیق، گسترده و جاودانه جهان آخرت و نیز لذت‌های معنوی دنیوی، تعدیل به معنای چشم‌پوشی از برخی موارد لذایذ آنی و زودگذر مادیِ دنیوی می‌باشد. افزون بر آنكه عقلانیت ابزاری نمي‌تواند زمينه‌ساز بيشينه‌سازي مطلوبيت گسترده شود. ازاين‌رو، بيشينه‌سازي مطلوبيت گسترده مستلزم تعدیل لذت‌های مادی می‌باشد. 
کلیدواژه‌ها: هدف مصرف‌کننده، اقتصاد اسلامی، اقتصاد متعارف، لذت، لذت‌گرایی.
 

سال انتشار: 
1399
شماره مجله: 
22
شماره صفحه: 
39