بازار اسلامي

warning: Creating default object from empty value in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\taxonomy\taxonomy.pages.inc on line 33.

درآمدي بر شكل گيري قيمت و تعيين مقدار توليد در بازار اسلامي

عدم نمايش در فروشگاه: 
نمايش در فروشگاه

سال ششم، شماره دوم، پياپي 12، بهار و تابستان 1394

سيدمحمدكاظم رجائي رامشه / دانشيار مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني ره          smk_rajaee@yahoo.co.uk

دريافت: 13/11/1393 ـ پذيرش: 18/3/1394

چكيده

يكي از مباحث مهم در اقتصاد خرد با نگرش اسلامي چگونگي شكل گيري قيمت و مقدار توليد در بازار اسلامي است. در اين مقاله با استفاده از روش تحليلي به بررسي اين فرضيه مي پردازيم كه بازار اسلامي نسبت به بازار رقابت كامل، در فرض ثبات ساير شرايط، از مقدار توليد بيشتر و قيمت كمتر برخوردار است. يافته هاي مقاله نشان مي دهد كه توليدكنندۀ مؤمن در چارچوب شريعت، به دنبال «كسب سود حلال منصفانه براي تأمين هزينه هاي زندگي و انجام مسئوليت هاي شرعي و اجتماعي خويش» در بازار اسلامي است. اين امر موجب كاهش هزينه و افزايش بهره وري بنگاه توليدي در بازار اسلامي و در نتيجه انتقال منحني عرضه مؤسسه توليدي به سمت راست مي شود. دو عامل؛ بهره وري بالا و هزينۀ نسبتاً پايين و ساير تفاوت ها موجب مي شود بازار اسلامي نسبت به بازار رقابت كامل، با ثابت بودن ساير شرايط، از مقدار توليد بيشتر، قيمت كمتر، پايداري بيشتر، كارآيي بالاتر و رفاه بيشتري برخوردار باشد.

كليدواژه ها: انگيزه توليدكنندة مسلمان، بنگاه توليدي اسلامي، منحني عرضه مؤسسه توليدي، بازار اسلامي، مقدار بهينه توليد كننده مسلمان. 

 

سال انتشار: 
6
شماره مجله: 
12
شماره صفحه: 
43

شاخص ترکيبي صداقت در بازار اسلامي

   سال سوم، شماره اول، پياپي پنجم، پاييز و زمستان 1390، صفحه 115 ـ 144
Ma'rifat-e Eghtesadi-e Islami, Vol.3. No.1, Fall& Winter 2011-12

سيدمحمدکاظم رجايي* / مصطفي کاظمي**

چکيده

بررسي وضعيت بازار و سنجش ميزان انطباق آن با بازار مطلوب اسلامي نيازمند ارائه شاخص‌هاي محاسباتي است. در اين مقاله شاخص تركيبي صداقت به عنوان يكي از شاخص‌هاي ارزيابي وضعيت بازار ارائه مي‌شود. اين شاخص متغيرهاي زمينه‌ساز، فرايندي و جبراني صداقت را در عرصه‌هاي مختلف بينشي ساختاري و رفتاري اندازه گيري مي‌كند. منظور از صداقت؛ ملكه اخلاقي اکتسابي است که در ارتباط فرد با خود، خدا، افراد ديگر جامعه و با محيط تجلي يافته و موجب سازگاري ميان گفتار، نوشتار و رفتار مي‌شود. صداقت بازار به اين است که چگونگي تعامل عرضه‌کنندگان و تقاضا‌کنندگان، فضاي فيزيکي، نورپردازي، چينش کالا و فضاي حاکم بر بازار به طور پايدار واقع‌نما باشد؛ به‌گونه‌اي که هيچ گونه انحراف از حقيقت يا وارونه‌سازي آن در آن صورت نگيرد و اگر به هر دليل انحرافي از واقعيت صورت پذيرفت، بازار انعطاف پذيري لازم براي جبران آن را داشته باشد. شاخص تركيبي پيشنهادي صداقت ميانگين وزني «شاخص شناخت» مشتمل بر چهار نماگر به عنوان شاخص زمينه ساز، «شاخص قانون‌مندي و نظم»، و «شاخص حاکميت اخلاق» با نماگرهاي خاص خود به عنوان شاخص جريان به موقع اطلاعات و «شاخص خيارات» به عنوان شاخص‌ جبران نارسايي بازار يا پنهان‌سازي عمدي با نماگرهاي خاص خود، معرفي شده‌اند.

كليدواژه‌ها: صداقت، شاخص صداقت، اخلاق بازار، بازار اسلامي، ويژگي‌هاي بازار اسلامي، شفافيت.

طبقه بنديJEL: M14, M39, F1 .


سال انتشار: 
3
شماره مجله: 
5
شماره صفحه: 
115

شاخص‌هاي ارزيابي تسهيل مبادلات در بازار اسلامي*

* برای مشاهده بهتر این مقاله، نسخه pdf آن را در پایین مقاله مشاهده فرمایید.

سال دوم، شماره دوم، پياپي چهارم، بهار و تابستان 1390، صفحه 127 ـ 152

Ma'rifat-i Eghtesadi, Vol.2. No.2, Spring & Summer 2011

محمدجمال خليليان اشكذري**

چكيده

بي‌شك، بازار اسلامي نقشي اساسي در تحقق پيشرفت و توسعه جامعة اسلامي ايفا مي‌كند. در اين چارچوب، ضرورت توجه به مشخصه‌هاي اين نهاد اجتماعي و همچنين شاخص‌هاي ارزيابي آن دو چندان مي‌شود. در كنار مشخصه‌هاي مختلف بازار اسلامي، سهولت و آسان بودن مبادلات، جايگاه ويژه‌اي دارد. هدف تحقيق حاضر آن است‌كه شاخص‌هاي اندازه‌گيري تسهيل مبادلات را در بازار اسلامي بررسي و تبيين كند. يافته‌هاي پژوهش كه به روش كتابخانه‌اي انجام شده، نشان مي‌دهد كه افزايش سرعت مبادلات، كاهش هزينه‌ها و كاهش درجه نااطميناني، سه معيار اساسي براي تحقق تسهيل مبادلات‌اند. با توجه به موارد ظهور و بروز اين مؤلفه‌ها در خارج مي‌توان ميزان وجود مبادلات آسان در بازار را با استفاده از شاخص‌هاي كمّي، چون شاخص رضايت فروشنده و مشتري، نظارت بر بازار، شفافيت بازار، مناسب بودن مكان مبادله، آگاهي و پايبندي به احكام مبادلات، آگاهي و پايبندي به آداب و اخلاق اسلامي، آگاهي و پايبندي به قوانين و مقرّرات مربوط به مبادلات، آگاهي و پايبندي به شيوه‌هاي فني و اقتصاديِ مبادلات، بازاريابي مناسب، كاهش فاصله بين توليد و مصرف و ساز و كارهاي ‌جديد به‌دست آورد و مبادلات را مورد سنجش قرار داد.

كليدواژه‌ها: تسهيل مبادلات، بازار اسلامي، شاخص، معيار.

طبقه‌بندي JEL: M, G14, D42, D4

سال انتشار: 
2
شماره مجله: 
4
شماره صفحه: 
127
همزمانی محتوا