@article { author = {Khadivi Rofugar , Saeid}, title = {سنجش و ارزیابی شاخص صداقت در بازار صنایع لبنی مشهد}, journal = {معرفت اقتصاداسلامی 9، پاییز و زمستان 1392}, volume = {5}, number = {1}, pages = {129-156}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2042-2322}, eissn = {2980-8596}, doi = {}, abstract = {Evaluating the grade of observing moral standards governing the market plays a fundamental role in the policy-making of improving market conditions. The present paper assesses the index of truthfulness in order to study the grade of observing morality in Mashhad dairy market. This index includes a set of parameters of business morality and a number between zero and one. A compound method based on interviews, questionnaires and available data was used to estimate the index of truthfulness in the wholesale dairy market in Mashhad. The results show that the index of truthfulness in Mashhad dairy market is about 0.54867. Among the most important reasons why the index of truthfulness is low are traditional stockbreeding and primitive culture of consuming dairy products. Therefore, the main concern of government should be to develop the culture of consuming dairy products, modernize stockbreeding and increase the quality of produced milk in order to improve the index of truthfulness.}, keywords = {Index of truthfulness, Business ethies, Dairy industries, Islamic market, Iran., }, title_fa = {سنجش و ارزیابی شاخص صداقت در بازار صنایع لبنی مشهد}, abstract_fa ={سنجش میزان رعایت موازین اخلاقی در بازار نقشی اساسی برای سیاست گذاری های تنظیم بازار ایفا می کند. این مقاله به منظور بررسی میزان رعایت اخلاق در بازار لبنیات مشهد، به محاسبه‌ی شاخص «صداقت» پرداخته است. این شاخص مشتمل بر مجموعه ای از شاخص های اخلاق کسب و کار و عددی بین صفر و یک است. برای اندازه‎گیری شاخص صداقت در بازار عمده فروشی لبنیات شهر مشهد، از روش ترکیبی «مصاحبه»، «پرسش نامه» و بررسی اسنادی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که شاخص صداقت در بازار محصولات لبنی شهر مشهد معادل 69035/0 است. از جمله‌ی مهم ترین دلایل پایین بودن شاخص صداقت در بازار مزبور، می توان به سنتی بودن دام داری ها و فرهنگ نامناسب مصرف محصولات لبنی اشاره کرد. از این رو، به نظر می رسد برای بهبود شاخص صداقت در این صنعت، دولت باید ضمن فرهنگ سازی در مصرف محصولات لبنی، به نوسازی دام داری ها و افزایش کیفیت شیر تولیدی نیز توجه کند.}, keywords_fa = {اخلاق ,صداقت ,شاخص ,اسلام ,بازار ,کسب و کار ,صنایع ,لبنی ,}, url = {https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/node/108}, eprint = {https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/sites/marefateeqtesadi.nashriyat.ir/files/article-files/6_1.pdf} }