@article { author = {Hoseinzadeh, Ali and Niazi , Mohsen and Shafaei Moghadam , Elham }, title = {تبیین عوامل مؤثر بر گرایش شهروندان به مصرف کالاهای داخلی مورد مطالعه: شهروندان شهرستان کاشان}, journal = {معرفت اقتصاداسلامی 13، پاییز و زمستان 1394}, volume = {7}, number = {1}, pages = {35-54}, year = {2015}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2042-2322}, eissn = {2980-8596}, doi = {}, abstract = {One of the policies of Moqavemah (Resilience) economics is boosting national production and promoting domestic consumption. In this paper we deal with the effective factors on citizen`s tendency towards domestic consumption quantitatively and in a rather vast number of consumers. The data of this social survey have been collected by questionnaires. The statistical population includes all the citizens of Kashan over the age of 15 in the year 1392. Using Cochran sampling formula, 605 people were randomly chosen and analyzed. The findings show that the variable of national identity has a modest effect and 35% of the total effect is the top of list, the satisfaction of foreign products with -25% of the total effect, and the variables of satisfaction of domestic products and TV advertisements are respectively ranked in the next levels with a minimal effect. Q2 shows that the predictions of the model are satisfactory. Moreover, given what is understood from Matrix on importance-function, TV advertisements are important, but they could not have a great impact on promoting domestic consumption.}, keywords = {Domestic consumption, National identity, Satisfaction with domestic products, Advertisement., }, title_fa = {تبیین عوامل مؤثر بر گرایش شهروندان به مصرف کالاهای داخلی مورد مطالعه: شهروندان شهرستان کاشان}, abstract_fa ={یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولیدات ملی و ترویج مصرف کالاهای داخلی است. در این مقاله به بررسی عوامل مؤثر بر میزان تمایل مصرف کنندگان به مصرف محصولات داخلی به صورت کمی و در نمونه نسبتاً وسیع و متنوعی از مصرف کنندگان می پردازیم. این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و داده های تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه جمع آوری گردیده است. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان 15 سال به بالای شهر کاشان در سال 1392 می باشد. با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 605 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و به روش تصادفی انتخاب و بررسی شده اند. بر اساس نتایج تحقیق متغیر هویت ملی با حجم اثر در حد متوسط و 35 درصد اثرگذاری کل در رتبه اول، رضایت از کالای خارجی با 25- درصد اثرگذاری کل در رتبه دوم و متغیرهای رضایت از کالای داخلی و تبلیغات تلویزیون به ترتیب با حجم اثر کم در رتبه های بعدی قرار دارند. مقدار Q2 نیز نشان می دهد، توان پیش بینی کنندگی مدل در حد قابل قبولی است. علاوه بر این، با توجه به مقدار به دست آمده در ماتریس اهمیت- عملکرد متغیر تبلیغات تلویزیون دارای اهمیت ولی در عین حال نتوانسته است تأثیر بالایی بر ترویج مصرف کالاهای داخلی داشته باشد.}, keywords_fa = {هویت ملی ,مصرف کالاهای داخلی ,رضایت از کالای داخلی ,تبلیغات ,}, url = {https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/node/146}, eprint = {https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/sites/marefateeqtesadi.nashriyat.ir/files/article-files/2_3.pdf} }