@article { author = {Khalilian Ashkezari, Mohammad jamal}, title = {مبا‌نی مصرف جامعه اسلامی و راهکارهای اصلاح آن}, journal = {معرفت اقتصاداسلامی 2، بهار و تابستان 1389}, volume = {1}, number = {2}, pages = {73-94}, year = {2010}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2042-2322}, eissn = {2980-8596}, doi = {}, abstract = {According to Islamic belief, practical principles of consumption in the society are rooted in theoretical principles of consumption. These theoretical principles determine the general approach of Islam regarding consumption. This orientation results in formation of behavioral standards as practical principles governing consumption in the Islamic society. Utilizing an analytical method, the present paper aims at studying the theoretical and practical principles of consumption in the Islamic society, collating these principles to consumption in Iran, and presenting operational procedures to achieve these practical principles in the Islamic society. The main hypothesis of the paper is that in order to realize these practical principles of consumption in Iran, a series of cultural and economic strategies must be executed. After presenting the theoretical and practical principles of consumption, the following four important strategies have been offered as methods to correct consumption paradigms in the society: heightening public awareness and correcting media orientations; introduction of superior paradigms; correction of the price system; and implementation of appropriate standards and programs.}, keywords = {Consumption, Theoretical and Practical Principles of Consumption of Reform in Consumption pattern., }, title_fa = {مبا‌نی مصرف جامعه اسلامی و راهکارهای اصلاح آن}, abstract_fa ={در نگرش اسلامی، ارتباطی وثیق میان مبانی نظری و عملی مصرف در جامعه اسلامی، وجود دارد. مبانی نظری مصرف، رویکرد کلی اسلام به مصرف را معین می کند. این جهت گیری، موجب شکل گیری مبانی عملی مصرف به عنوان اصول عملی حاکم بر مصرف در جامعه اسلامی می شود. در این نوشتار، با استفاده از روش تحلیلی، مبانی نظری و عملی مصرف در جامعه اسلامی بررسی شده و با تطبیق بحث بر وضعیت مصرف در ایران راهکارهای عملیاتی برای حرکت در جهت تأمین مبانی عملی مصرف در جامعه اسلامی ارائه می شود. فرضیه اصلی تحقیق آن است که تحقق مبانی عملی مصرف در ایران نیازمند استفاده از مجموعه ای از راهکارهای فرهنگی و اقتصادی است. مقاله حاضر، پس از بیان مبانی نظری و عملی بحث، ارتقای آموزش عمومی و جهت دهی رسانه ها، معرفی اسوه های برتر، اصلاح نظام قیمت ها وداشتن الگو و برنامه مناسب را به عنوان چهار راهکار مهم برای اصلاح الگوی مصرف جامعه مطرح کرده است.}, keywords_fa = {مصرف، مباني نظري، مباني عملي و راهكارهاي اصلاح الگوي مصرف. ,}, url = {https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/node/16}, eprint = {https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/sites/marefateeqtesadi.nashriyat.ir/files/article-files/2853.pdf} }