TY - JOUR ID - 16 TI - مبا‌نی مصرف جامعه اسلامی و راهکارهای اصلاح آن JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 15 LA - fa SN - 2042-2322 AU - Mohammad jamal, Khalilian Ashkezari AD - دانشیار - گروه اقتصاد موسسه آموزشی امام خمینی(ره) Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 1 IS - 2 SP - 73EP - 94مصرف، مباني نظري، مباني عملي و راهكارهاي اصلاح الگوي مصرف. ,DO - AB - در نگرش اسلامی، ارتباطی وثیق میان مبانی نظری و عملی مصرف در جامعه اسلامی، وجود دارد. مبانی نظری مصرف، رویکرد کلی اسلام به مصرف را معین می کند. این جهت گیری، موجب شکل گیری مبانی عملی مصرف به عنوان اصول عملی حاکم بر مصرف در جامعه اسلامی می شود. در این نوشتار، با استفاده از روش تحلیلی، مبانی نظری و عملی مصرف در جامعه اسلامی بررسی شده و با تطبیق بحث بر وضعیت مصرف در ایران راهکارهای عملیاتی برای حرکت در جهت تأمین مبانی عملی مصرف در جامعه اسلامی ارائه می شود. فرضیه اصلی تحقیق آن است که تحقق مبانی عملی مصرف در ایران نیازمند استفاده از مجموعه ای از راهکارهای فرهنگی و اقتصادی است. مقاله حاضر، پس از بیان مبانی نظری و عملی بحث، ارتقای آموزش عمومی و جهت دهی رسانه ها، معرفی اسوه های برتر، اصلاح نظام قیمت ها وداشتن الگو و برنامه مناسب را به عنوان چهار راهکار مهم برای اصلاح الگوی مصرف جامعه مطرح کرده است. UR - https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/node/16 L1 - https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/sites/marefateeqtesadi.nashriyat.ir/files/article-files/2853.pdf ER -