@article { author = {moarefi, abdolhamid}, title = {اقتصاد اسلامی: حکمت نظری یا حکمت عملی؟}, journal = {معرفت اقتصاداسلامی 15، پاییز و زمستان 1395}, volume = {8}, number = {1}, pages = {63-78}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2042-2322}, eissn = {2980-8596}, doi = {}, abstract = {The separation of conventional economics from practical wisdom and focus on theoretical wisdom has led to the breakdown of ethics from rationality and the domination of instrumental rationality in economic theories. Decision on the Islamic economics' affiliation with theoretical or practical wisdom can have significant results in explaining the relationship between morality and rationality in the ideas of Islamic economics and also the definition of the concept of economic rationality. Using an analytical method, this paper examines the Islamic economics’ affiliation with theoretical or practical wisdom, its results in the field of economic rationality and its relationship with ethics. According to research findings, the domination of Descartes and Hume's subjectivism in the field of epistemology and modern ethics led to the abandonment of an Aristotelian attitude towards science and practice. Change in the analysis of the relationship between science and practice led to a change in the definition of economics and the development of a rationalist approach in neoclassical economics. According to the hypothesis of the paper, considering the background of the concept of wisdom and reason in the tradition of Islamic philosophy, Islamic economics, based on its moral nature, should base the concept of rationality (practical intellect) on Aristotle's practical wisdom. In this type of practical reason, rationality is not reduced to the pursuit of personal utility or profit, but to the realization of virtues in the direction of human happiness. This perception of rationality requires attention to ethical values and is not reduced to instrumental wisdom.}, keywords = {Islamic economics, Neoclassical Economics, rationality, Practical Wisdom, Theoretical Wisdom., }, title_fa = {اقتصاد اسلامی: حکمت نظری یا حکمت عملی؟}, abstract_fa ={فاصله گرفتن علم اقتصاد متعارف از حکمت عملی و تمرکز بر حکمت نظری موجب گسست اخلاق از عقلانیت و همچنین غلبه عقلانیت ابزاری در نظریه های اقتصادی شده است. تصمیم در مورد تعلق اقتصاد اسلامی به حکمت نظری یا عملی می تواند نتایج قابل توجهی در زمینه تبیین رابطه بین اخلاق و عقلانیت در نظریات اقتصاد اسلامی و همچنین تعریف مفهوم عقلانیت اقتصادی داشته باشد. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی به بررسی تعلق اقتصاد اسلامی به حکمت نظری یا عملی و نتایج آن در حوزه عقلانیت اقتصادی و رابطه آن با اخلاق می پردازیم. بر اساس یافته های تحقیق،غلبه سوبژکتیویسم دکارت و هیوم در حوزه معرفت شناسی و اخلاق دوران مدرن، باعث کنارگذاشتن نگاه ارسطویی به علم و عمل گردید. تغییر در تحلیل نسبت علم و عمل موجب تغییر در تعریف علم اقتصاد و گسترش رویکرد عقلانیت ابزاری در اقتصاد نئوکلاسیکی شد. بنا به فرضیه مقاله، با توجه به پیشینه مفهوم حکمت و عقل در سنت فلسفه اسلامی، اقتصاد اسلامی با توجه به ماهیت اخلاقی اش بهتر است مفهومی از عقلانیت(عقل عملی) را مبنا قرار دهد که مبتنی بر حکمت عملی ارسطو باشد. در این نوع عقل عملی، عقلانیت به پیگیری مطلوبیت یا منفعت شخصی تقلیل نمی یابد، بلکه به معنای تحقق فضایل در جهت سعادت انسان است. این برداشت از عقلانیت مستلزم توجه به ارزش های اخلاقی بوده و به عقل ابزاری تقلیل نمی یابد.}, keywords_fa = {عقلانیت ,اقتصاد اسلامی ,حکمت نظری ,حکمت عملی ,اقتصاد نئوکلاسیکی ,}, url = {https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/node/168}, eprint = {https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/sites/marefateeqtesadi.nashriyat.ir/files/article-files/4_4.pdf} }