@article { author = {Tavakkoli, Mohammad javad}, title = {درآمدی بر فلسفه‌ی اخلاق تجارت با رویکردی اسلامی}, journal = {معرفت اقتصاداسلامی 1، پاییز و زمستان 1388}, volume = {1}, number = {1}, pages = {7-31}, year = {2009}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2042-2322}, eissn = {2980-8596}, doi = {}, abstract = {In the past few decades, formation of a public and seientific movement towards business ethics has challenged dualistic views about personal and social ethics. Many economic thinkers have realized that contrary to traditional approches, legal pressure and the market’s invisible hand cannot prevent the moral hazards of business. Development of business ethics, instead, can enhance the performance of business by filling legal gaps. Islam goes beyond the purely instrumental approach to business by considering business ethics to be a strategy for development of moral virtues in the market as well as in the Islamic society as a whole. Apart from revealing the need for cultural engineering of the market,this approach can transform prevailing policies with the aim of institutionalizing Islamic business ethics.}, keywords = {Business ethics, Capitalist ethics, Religious ethics, professional ethics, Detriments of business immorality, Cultural engineering of the market., }, title_fa = {درآمدی بر فلسفه‌ی اخلاق تجارت با رویکردی اسلامی}, abstract_fa ={در چند دهه اخیر شکل گیری جنبش اخلاق کسب و کار و نهضت علمی اخلاق حرفه ای دیدگاه های دوگانه گرای اخلاق فردی و اجتماعی را به چالش کشیده است. بسیاری از متفکران اقتصادی به این نکته پی برده اند که بر خلاف تفکرات سنتی در اقتصاد، فشار قانون و همچنین دست نامرئی بازار نمی تواند از آسیب های اخلاقی تجارت جلوگیری کند. در مقابل گسترش اخلاق کسب و کار می تواند با پر کردن خلاء های قانونی به کارکرد بهتر تجارت کمک نماید: بر اساس فرضیه مطرح شده در این مقاله، که با روش تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته، اسلام با گذر از رویکرد کارکرد گرایانه صرف به تجارت، اخلاق تجارت را راهکاری برای گسترش فضایل اخلاقی در بازار و جامعه اسلامی قلمداد می کند. توجه به این رویکرد، می تواند از طرفی منعکس کننده ضرورت مهندسی فرهنگی بازار باشد؛ و از طرف دیگر جهت گیری های سیاستی به منظور نهادینه کردن اخلاق اسلامی تجارت را دگرگون نماید.}, keywords_fa = {اخلاق حرفه‌ای ,اخلاق دینی ,اخلاق تجارت ,اخلاق سودگرایانه ,آسیب‌های اخلاقی تجارت ,مهندسی فرهنگی بازار. ,}, url = {https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/node/2}, eprint = {https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/sites/marefateeqtesadi.nashriyat.ir/files/article-files/2170.pdf} }