@article { author = {Tavakkoli, Mohammad javad}, title = {شاخص تجارت خارجی در رویکرد اسلامی}, journal = {معرفت اقتصاداسلامی 20، بهار و تابستان 1398}, volume = {10}, number = {2}, pages = {5-28}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2042-2322}, eissn = {2980-8596}, doi = {}, abstract = {In international trade issues, the indexes are provided for measuring the performance of countries in foreign trade. This paper seeks to answer the question of what indexes in the Islamic approach can be provided for measuring the performance of foreign trade. According to the hypothesis of this paper, conventional foreign trade indexes have inconsistencies with the Islamic approach. The proposed index of this paper is based on Islamic foundations and favorable foreign trade theory in the Islamic approach. According to the proposed theory, determining the desirable status of Islamic foreign trade in the three dimensions of trading items, trading parties and trading conditions depends on the realization rate of the five general orientations. Accordingly, Islamic foreign trade should attract public commercial interest, obtain a pure trade, provide the financial independence, strengthen Islamic business convergence and meet the requirements of justice and fairness. The proposed index of this paper is composed of indicators that measure the above five orientations.}, keywords = {Foreign trade, Foreign trade index, Islamic foreign trade theory, Absolute advantage, Relative advantage., }, title_fa = {شاخص تجارت خارجی در رویکرد اسلامی}, abstract_fa ={در مباحث تجارت بین الملل، شاخص هایی برای سنجش عملکرد کشورها در تجارت خارجی ارائه شده است. این مقاله به دنبال پاسخ به این سؤال است که در رویکرد اسلامی، چه شاخصی برای سنجش عملکرد تجارت خارجی می توان ارائه داد؟ بنا به فرضیه مقاله، شاخص های متعارف تجارت خارجی ناسازگاری هایی با رویکرد اسلامی دارند. شاخص پیشنهادی این مقاله مبتنی بر مبانی اسلامی و نظریه تجارت خارجی مطلوب در رویکرد اسلامی است. بر اساس نظریه مطرح شده در این تحقیق، تعیین وضعیت مطلوب تجارت خارجی اسلامی در سه بعد اقلام تجاری، طرف های تجاری و شرایط تجاری وابسته به ارزیابی میزان تحقق پنج جهت گیری کلی است. بر این اساس، تجارت خارجی اسلامی باید موجب جلب منفعت تجاری عمومی، حصول تجارت طیّب، تأمین استقلال تجاری، تقویت همگرایی تجاری اسلامی و تأمین اقتضائات عدالت و انصاف شود. شاخص ترکیبی پیشنهادی در این مقاله متشکل از نماگرهایی است که جهت گیری های پنج گانه بالا را می سنجند.}, keywords_fa = {تجارت خارجی ,شاخص تجارت خارجی ,نظریه «تجارت خارجی اسلامی» ,مزیت مطلق ,مزیت نسبی ,}, url = {https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/node/212}, eprint = {https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/sites/marefateeqtesadi.nashriyat.ir/files/article-files/1_11.pdf} }