@article { author = {moarefi, abdolhamid}, title = {اقتصاد، اعتباریات و مسئله اخلاق}, journal = {معرفت اقتصاداسلامی 20، بهار و تابستان 1398}, volume = {10}, number = {2}, pages = {125-141}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2042-2322}, eissn = {2980-8596}, doi = {}, abstract = {The correlation of ethics and economics in the neoclassical orthodox school has always been a problem. Using concepts of utility and preferences, the proponents of this school attempted to correlate morality and economics within the context of the welfare economy. Due to the essential ambiguity of the meaning of utility within the individualistic methodology of neoclassical economics, this correlation does not meet a desirable end; because by aggregating individual choices one cannot achieve a social choice in the welfare economics. Using an analytical approach, this paper studies the possibility of applying Allameh Tabatabai's conventions (i’tibariat) theory to establish a correlation between ethics and economics. According to the research findings, this theory can make a correlation between moral and economic values. In this context, utility is considered as a social convention. Given the interpersonal nature of conventions, desirability will be sufficiently objective to serve as the link between moral and economic values. Thus, Allameh Tabatabai's theory of conventions provides a reasonable link between ethics and economics. This approach can also be considered as the beginning of a methodological study in Islamic economics based on Allameh's theories. }, keywords = {Neoclassical Economics, Conventions, ethics, Allameh Tabatabai, Utility., }, title_fa = {اقتصاد، اعتباریات و مسئله اخلاق}, abstract_fa ={پیوند بین اخلاق و اقتصاد در مکتب ارتودوکس نئوکلاسیکی همواره محل بحث بوده است. طرفداران این مکتب تلاش کرده اند با استفاده از مفاهیم «مطلوبیت» و «ترجیحات» و در چارچوب اقتصاد رفاه، بین اخلاق و اقتصاد پیوند برقرار کنند. به خاطر ابهام ذاتی معنای «مطلوبیت» در چارچوب روش شناسی فردگرایانه اقتصاد نئوکلاسیک، این پیوند به سرانجام مطلوب نمی رسد؛ زیرا با تجمیع انتخاب های فردی، نمی توان به یک انتخاب اجتماعی در اقتصاد رفاه رسید. این مقاله با استفاده از روش «تحلیلی» امکان به کارگیری نظریه «اعتباریات» علامه طباطبائی برای ایجاد رابطه بین اخلاق و اقتصاد را بررسی می کند. بنا بر یافته های پژوهش، استفاده از مفهوم «اعتباریات» علامه، می تواند به ایجاد رابطه بین ارزش های اخلاقی و اقتصادی بینجامد. در این چارچوب، «مطلوبیت» به مثابه یک اعتبار اجتماعی در نظر گرفته می شود. با توجه به ماهیت بین الاذهانی اعتباریات، مطلوبیت از عینیت و اطلاق کافی برای برقرای پیوند بین ارزش های اخلاقی و اقتصادی برخوردار است. از این رو، نظریه «اعتباریات» علامه طباطبائی امکان پیوندی معقول بین اخلاق و اقتصاد را فراهم می آورد. این رویکرد می تواند به عنوان شروعی بر یک روش شناسی در اقتصاد اسلامی بر مبنای نظریات علامه نیز به شمار آید.}, keywords_fa = {اخلاق ,اعتباریات ,علامه طباطبائی ,مطلوبیت ,اقتصاد نئوکلاسیک ,}, url = {https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/node/218}, eprint = {https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/sites/marefateeqtesadi.nashriyat.ir/files/article-files/7_5.pdf} }