@article { author = {Askari, Mohammad mahdi and kashian, Abdol mohammad}, title = {آزمون بسندگی زکات و خمس در تأمین حدّاقلّ معیشت خانوارهای نیازمند در اقتصاد ایران طی سال‌های 1380 تا 1387}, journal = {معرفت اقتصاداسلامی 3، پاییز و زمستان 1389}, volume = {2}, number = {1}, pages = {5-34}, year = {2010}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2042-2322}, eissn = {2980-8596}, doi = {}, abstract = {According to clear terms of Qoranic verses and traditions, Khums (the Fifth) and Zakāt are assigned mostly to eliminate poverty and provide needy families with minimal livelihood. According to traditions, the amount of assigned Zakāt suffices to eliminate poverty; otherwise, God would increase its amount. Regarding current suspicions about the deficiency of the amount of potential Zakāt and its inefficiency to eliminate poverty, the question arises whether Shi'ite jurists’ fatwa (religious decree), which makes Zakāt exclusive to nine categories, is compatible with the basic philosophy of Zakāt assignment? Present inquiry calculates potential capacity of Zakāt, fetrieh (alms given on the fast-breaking festival at the end of Ramadan), and the Khums in Iran’s economy, using statistical analysis and investigating the hypothesis of “efficiency of Zakāt given that they are exclusive to nine categories. Having defined minimal livelihood according to Islam, necessary sources to eliminate poverty from Iran’s society are assessed. The results of the research show that revenues due to Khums and Zakāt are so much that suffice to eliminate poverty from society. Furthermore, these results show that Shiite jurists’ fatwa, which make Zakāt exclusive to nine categories, does not conflict with basic philosophy of Zakāt assignment.}, keywords = {zakat, Khums, Elimination of poverty, Economy of Iran, Minimal livelihood., }, title_fa = {آزمون بسندگی زکات و خمس در تأمین حدّاقلّ معیشت خانوارهای نیازمند در اقتصاد ایران طی سال‌های 1380 تا 1387}, abstract_fa ={بر اساس تصریح آیات قرآن کریم و روایات ائمة اطهار(ع) زکات و خمس به طور عمده برای رفع فقر و تأمین حدّاقل های معیشتی خانوارهای نیازمند وضع شده اند. بنابر روایات، زکات تعیین شده برای رفع فقر کفایت می کند و اگر چنین نبود، خداوند بر مقدار آن می افزود. با توجه به شبهه های موجود در زمینة اندک بودن میزان زکات بالقوّه و عدم کفایت آن برای رفع فقر، این سؤال مطرح می شود که آیا فتوای فقهای شیعه مبنی بر انحصار زکات در موارد نه گانه، با فلسفة اصلی وضع زکات یعنی رفع فقر سازگار است؟ در این تحقیق به منظور بررسی فرضیة «کفایت زکات با فرض انحصار آن در موارد نه گانه»، با استفاده از روش تحلیل آماری، به محاسبة ظرفیت بالقوّة زکات، زکات فطره، و خمس در اقتصاد ایران می پردازیم و پس از تبیین حدّاقلّ معیشت از نظر اسلام، منابع لازم را برای رفع فقر در جامعة ایران برآورد می کنیم. نتایج این بررسی نشان می دهد که در سال های اخیر، درآمدهای خمس و زکات آن قدر زیاد بوده که برای رفع فقر در جامعه کفایت می کرده است. این تحقیق به طور ضمنی نشان می دهد که فتوای فقهای شیعه مبنی بر انحصار زکات در موارد نه گانه، از نظر تجربی، منافاتی با فلسفة اصلی وضع زکات ندارد.}, keywords_fa = {زکات ,خمس ,رفع فقر ,اقتصاد ایران ,حدّاقلّ معیشت. ,}, url = {https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/node/32}, eprint = {https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/sites/marefateeqtesadi.nashriyat.ir/files/article-files/3678.pdf} }