@article { author = {Panahi Broojerdi, Neamat}, title = {شاخص تکریم مشتری در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت*}, journal = {معرفت اقتصاداسلامی 4، بهار و تابستان 1390}, volume = {2}, number = {2}, pages = {153-177}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2042-2322}, eissn = {2980-8596}, doi = {}, abstract = {During recent decades, different countries stated to formulate and measure a customer's satisfaction indicator as an important economic variable at a micro and a macro level. Proposed indicators of customer's satisfaction have been introduced in a context of classic economy, and a western pattern of development in which the aim of attending to the customers' satisfaction is making higher profit by tradesmen is shown. Since, in Islam the aim of winning the customer's satisfaction is to win God's good pleasure, the customer's satisfaction indicator has another identity. Using an analytical method, the present paper supports the idea of discussing the concept of honouring the customer according to Islamic doctrines in a broader sense than only the customer's satisfaction. According to the research findings the rate of honouring the customer can be determined through the proposed indicator of honouring the customer. This indicator takes into account some of the factors which influence the honouring of the customer such as the rate of observing legal regulations and being contented with the minimum profit, and its existential signs including the rate of the customers' loyalty and amount complaints. }, keywords = {Customer's satisfaction, Honouring of the Costumer, Profits, Tradesman's performance, Customer's experience., }, title_fa = {شاخص تکریم مشتری در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت*}, abstract_fa ={در دهه های اخیر، کشورهای مختلفی به تدوین و اندازه گیری شاخص رضایت مشتری به عنوان متغیر اقتصادی مهمی در سطح خرد و کلان، اقدام کرده اند. شاخص های پیشنهادی رضایت مشتری در چارچوب اقتصاد متعارف و الگوی توسعه غربی مطرح شده اند که در آن، هدف از توجه به رضایت مشتریان، کسب سود بیشترتوسط عرضه کننده است. از آنجا که در بینش اسلامی هدف از جلب رضایت مشتری کسب رضای الهی است، شاخص رضایت مشتری شکل دیگری به خود می گیرد. در این تحقیق با استفاده از روش تحلیلی، این فرضیه، مطرح می شود که بر اساس آموزه های اسلامی می توان مفهوم تکریم مشتری را که فراتر از رضایت مشتری است، مطرح کرد. بر اساس یافته های این پژوهش، میزان تکریم مشتری را می توان با استفاده از شاخص پیشنهادی تکریم مشتری اندازه گیری کرد. این شاخص با توجه به عوامل مؤثر در تکریم، همچون میزان رعایت ضوابط شرعی و اکتفا به سود حداقل و همچنین نشانه های وجودی آن، مانند میزان وفاداری مشتریان، و مقدار شکایت ها تدوین شده است.}, keywords_fa = {رضایت مشتری ,تکریم مشتریو ,منافع ,عملکرد عرضه کننده و تجربه مشتری. ,}, url = {https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/node/53}, eprint = {https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/sites/marefateeqtesadi.nashriyat.ir/files/article-files/4712.pdf} }