@article { author = {Rajaei Rameshe, Seyyed Mohammad Kazem and Kazemi Najaf Abadi, Mustafa}, title = {شاخص ترکیبی صداقت در بازار اسلامی}, journal = {معرفت اقتصاداسلامی 5، پاییز و زمستان 1390}, volume = {3}, number = {1}, pages = {115-144}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2042-2322}, eissn = {2980-8596}, doi = {}, abstract = {A study of the market conditions and evaluating the degree of its conformity with the desired Islamic market requires providing calculational indexes. The present paper provides synthetic index of truthfulness which is one of the indexes of evaluating market conditions. This index measures the contributory, process and compensatory variables of truthfulness in cognitive, structural and behavioral field. By truthfulness, we mean an acquired moral habitus which manifests itself in the relationship between one and oneself, one and God, one and others, and one and environment, and ensures conformity between one’s sayings, writings and behavior. Market truthfulness means that the interaction between suppliers and demanders, physical environment, light reflection way of displaying goods and the atmosphere dominating the market are so realistic that no deviation or twist from truth will be noticed in the market, and if, for some reasons a deviation, the market will have the flexibility required for compensation. The proposed synthetic index of truthfulness is a weight mean of "cognition index" which consists of four indicators as contributory index: "order and law- centeredness index", "ethics domination index" with its own indicators as the index of timely information circulation, and "options index" as the index of compensation for market deficiency or deliberate concealment.}, keywords = {Truthfulness, Truthfulness index, Market ethics, Islamic market, Features of Islamic market, Transparency., }, title_fa = {شاخص ترکیبی صداقت در بازار اسلامی}, abstract_fa ={بررسی وضعیت بازار و سنجش میزان انطباق آن با بازار مطلوب اسلامی نیازمند ارائه شاخص های محاسباتی است. در این مقاله شاخص ترکیبی صداقت به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی وضعیت بازار ارائه می شود. این شاخص متغیرهای زمینه ساز، فرایندی و جبرانی صداقت را در عرصه های مختلف بینشی ساختاری و رفتاری اندازه گیری می کند. منظور از صداقت؛ ملکه اخلاقی اکتسابی است که در ارتباط فرد با خود، خدا، افراد دیگر جامعه و با محیط تجلی یافته و موجب سازگاری میان گفتار، نوشتار و رفتار می شود. صداقت بازار به این است که چگونگی تعامل عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان، فضای فیزیکی، نورپردازی، چینش کالا و فضای حاکم بر بازار به طور پایدار واقع نما باشد؛ به گونه ای که هیچ گونه انحراف از حقیقت یا وارونه سازی آن در آن صورت نگیرد و اگر به هر دلیل انحرافی از واقعیت صورت پذیرفت، بازار انعطاف پذیری لازم برای جبران آن را داشته باشد. شاخص ترکیبی پیشنهادی صداقت میانگین وزنی «شاخص شناخت» مشتمل بر چهار نماگر به عنوان شاخص زمینه ساز، «شاخص قانون مندی و نظم»، و «شاخص حاکمیت اخلاق» با نماگرهای خاص خود به عنوان شاخص جریان به موقع اطلاعات و «شاخص خیارات» به عنوان شاخص جبران نارسایی بازار یا پنهان سازی عمدی با نماگرهای خاص خود، معرفی شده اند.}, keywords_fa = {صداقت ,شاخص صداقت ,اخلاق بازار ,بازار اسلامی ,ویژگی‌های بازار اسلامی ,شفافیت. ,}, url = {https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/node/62}, eprint = {https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/sites/marefateeqtesadi.nashriyat.ir/files/article-files/4853.pdf} }