@article { author = {arabi, Seyed hadi and Rezaei , Mohammad javad and Movahedi Beknazar , Mahdi}, title = {نظریه‌ی «اخلاق هنجاری» و دلالت‏های آن در سیاست‌گذاری اقتصادی؛ درس‏هایی برای اقتصاد اسلامی}, journal = {معرفت اقتصاداسلامی 8، بهار و تابستان 1392}, volume = {4}, number = {2}, pages = {29-50}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2042-2322}, eissn = {2980-8596}, doi = {}, abstract = {From different dimensions including setting aims and choices, economic policy making necessitates the value judgment on the basis of selected parameters. Conventional economics makes decision about alternative situations on the basis of parameters intended by Pareto and techniques of cost-benefit, which are based on the theory of utilitarianism in ethics. Although adopting this basis in policy making has caused some advantages for the conventional economics, it has left some problems. Using a descriptive-analytical method, the present paper investigates the relationship between policy making in conventional economics and its principles of normative ethics and examines its requirements for policy making in Islamic economics. The research findings indicate that adopting the theory of utilitarianism, as the only basis for policy making in Islamic economics, makes many deficits in spite of its advantages. Although this paper does not seek to provide the theory of normative ethics of Islam as the basis of economic policy making, it criticizes and corrects the problems caused by basing policies only on utilitarianism.}, keywords = {Ethics and Economics, Philosophy of Ethics, normative ethics, Moral Principles of Islamic Economics, Cost-benefit Analysis., }, title_fa = {نظریه‌ی «اخلاق هنجاری» و دلالت‏های آن در سیاست‌گذاری اقتصادی؛ درس‏هایی برای اقتصاد اسلامی}, abstract_fa ={سیاست گذاری اقتصادی از جهات گوناگون، از جمله تعیین اهداف و گزینه ها، مستلزم ارزش داوری بر مبنای معیارهای انتخاب شده است. اقتصاد متعارف براساس معیارهای پارتویی و فنون هزینه و فایده در خصوص وضعیت‏های بدیل تصمیم‏گیری می‏کند که خود مبتنی بر نظریه‌ی «اصالت فایده» (مطلوبیت‏گرایی) در اخلاق است. هرچند اتخاذ این مبنا در سیاست گذاری، مزایایی برای اقتصاد متعارف ایجاد کرده، اما مشکلاتی نیز بر جای گذاشته است. این مقاله با «روش توصیفی ـ تحلیلی» به بررسی رابطه‌ی بین سیاست گذاری در اقتصاد متعارف و مبانی اخلاق هنجاری آن پرداخته و لوازم آن برای سیاست گذاری در اقتصاد اسلامی را بررسی می کند. یافته های مقاله نشان می دهد که به کارگیری نظریه‌ی «اصالت فایده» (مطلوبیت‏گرایی) به عنوان تنها مبنا برای سیاست گذاری در اقتصاد اسلامی، با وجود نقاط قوتش، موجب بروز کاستی های زیادی می شود. هرچند مقاله درصدد ارائه‌ی نظریه‌ی «اخلاق هنجاری اسلام» به عنوان مبنای سیاست گذاری اقتصادی نیست، اما مشکلات ابتنای سیاست ها بر تک مبنای مطلوبیت گرایی را تنقیح می نماید.}, keywords_fa = {اخلاق ,اقتصاد ,فلسفه ,هنجار ,تحلیل ,هزینه ,فایده ,}, url = {https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/node/93}, eprint = {https://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/sites/marefateeqtesadi.nashriyat.ir/files/article-files/2001358.pdf} }