Pages:
43-64
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
Abstract:
The question of determining price and quantity of production in Islamic market is among the main issues about microeconomics from an Islamic viewpoint. Using an analytical method, this paper elaborates on the view that, Islamic market, compared with perfect competition, has a higher level of production and a lower price. The research findings show that, in Islamic market the pious producer, who abides by shariah, thinks of ’’earning a lawful and fair profit in order to secure his/her livelihood and perform his/her religious and social responsibilities’’. This attitude leads to decrease in the costs and increase in the productivity of production plants and thus, making supply line of the production plant take right direction. High productivity and fairly low cost together with the other differences between Islamic market and perfect competition market, make Islamic market, under ideal conditions, have a higher level of production, lower prices, greater stability, higher efficiency and greater welfare.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :درآمدی بر شکل گیری قیمت و تعیین مقدار تولید در بازار اسلامی
Abstract:
یکی از مباحث مهم در اقتصاد خرد با نگرش اسلامی چگونگی شکل گیری قیمت و مقدار تولید در بازار اسلامی است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی به بررسی این فرضیه می پردازیم که بازار اسلامی نسبت به بازار رقابت کامل، در فرض ثبات سایر شرایط، از مقدار تولید بیشتر و قیمت کمتر برخوردار است. یافته های مقاله نشان می دهد که تولیدکنندۀ مؤمن در چارچوب شریعت، به دنبال «کسب سود حلال منصفانه برای تأمین هزینه های زندگی و انجام مسئولیت های شرعی و اجتماعی خویش» در بازار اسلامی است. این امر موجب کاهش هزینه و افزایش بهره وری بنگاه تولیدی در بازار اسلامی و در نتیجه انتقال منحنی عرضه مؤسسه تولیدی به سمت راست می شود. دو عامل؛ بهره وری بالا و هزینۀ نسبتاً پایین و سایر تفاوت ها موجب می شود بازار اسلامی نسبت به بازار رقابت کامل، با ثابت بودن سایر شرایط، از مقدار تولید بیشتر، قیمت کمتر، پایداری بیشتر، کارآیی بالاتر و رفاه بیشتری برخوردار باشد.
References:
- ابن اشعث، محمدبن محمد، بيتا، الجعفريات (الأشعثيات)، تهران، المكتبه النينوي الحديثه.
- اکبریان، رضا و محمدحسین دیانتی، 1386، «ویژگیهای بازار اسلامی و نقش دولت در آن»، در: مجموعه مقالات پنجمین همایش دوسالانه اقتصاد اسلامی دولت و بازار، نظریه اسلامی و تجربه ایران، دانشگاه تربیت مدرس.
- اكرامي، ابوالفضل، 1375، «بازار در تمدن اسلامي»، دین و ارتباطات، ش 3، ص 67 - 98.
- انصاري، جعفر و همكاران، 1384، درآمدي به مباني اقتصاد خرد با نگرش اسلامي، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- بجنوردي، سيدحسن، 1419ق، القواعد الفقهيه، قم، الهادي.
- پورفرج، علیرضا، 1386، «تبیین ابعاد بازار بهینه اسلامی و مقایسه با بازار سرمایهداری (یک رهیافت نظری)»، مجموعه مقالات پنجمين همايش دو سالانه اقتصاد اسلامي، تهران، دانشگاه تربيت مدرس، ص 73 ـ 96.
- حرعاملي، محمدبن حسن, 1409ق، وسائل الشيعه، قم، مؤسسة آل البيت.
- رجايي، سيدمحمدكاظم، 1381، معجم موضوعي آيات اقتصادي قرآن، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- ـــــ ، 1386، «تقاضاي بازار اسلامي در مقايسه با بازار رقابت كامل»، جستارهاي اقتصادي، ش 8، ص 65 - 98.
- ـــــ ، 1389، «تقاضاي سازگار با مباني و ارزشهاي اسلامي»، اقتصاد اسلامي، ش 40، ص 29 – 56.
- ـــــ ، 1392، «مفهوم شاخص عدالت اقتصادي»، معرفت اقتصاد اسلامي، ش 9، ص 79 ـ 104.
- زراء نژاد، منصور، 1381، «تاملی در ویژگیهای بازار از نظر اسلام و تاریخ مسلمانان»، پژوهشهای اقتصادی، ش 5 و 6، ص 1 - 25.
- سيزده تن از انديشمندان و اقتصاددانان مسلمان، 1375، مباحثي در اقتصاد خرد نگرش اسلامي، ترجمة حسين صادقي، تهران، دانشگاه تربيت مدرس.
- عزتي، مرتضي، 1389، «نظريه رفتار توليدكننده مسلمان»، اقتصاد اسلامي، ش 9، ص 35 - 62.
- ـــــ ، 1393، «الگوي رفتار توليدكننده باورمند به زندگي پس از مرگ»، اقتصاد اسلامي، ش 54، ص 35 - 72.
- فاني اصفهاني، علي، 1401ق، آراء حول مبحث الألفاظ في علم الأصول، قم، رضا مظاهري.
- مصباح، محمدتقي، 1361، جزوه درس معارف قرآن، قم، مؤسسة در راه حق، جلسه 85 – 92.
- Zubair, Hasan, 2006, Introduction to Microeconomics an Islamic Perspective, Department of economics International Islamic university Malaysia.
- Jevons, William Stanley, 1871, The theory of Political Economy, Publisher/Edition, London: McMillan akd Co.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Rajaei rameshe, Seyyed Mohammad Kazem.(2025) An Introduction to the Determination of Price and Quantity of Production in an Islamic Market. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 6(2), 43-64
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyyed Mohammad Kazem Rajaei rameshe."An Introduction to the Determination of Price and Quantity of Production in an Islamic Market". Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 6, 2, 2025, 43-64
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Rajaei rameshe, S.(2025) 'An Introduction to the Determination of Price and Quantity of Production in an Islamic Market', Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 6(2), pp. 43-64
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Rajaei rameshe, S. An Introduction to the Determination of Price and Quantity of Production in an Islamic Market. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2025; 6(2): 43-64