Pages:
175-192
Receive Date: 2025/04/07
Accept Date: 2025/04/07
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :نحوه اثرگذاری معنویت بر رشد و پیشرفت اقتصادی
Abstract:
بر اساس آموزه های اسلامی و نتایج تجربه صدر اسلام و انقلاب اسلامی، تقویت معنویت به معنای تعمیق ایمان و تقوا در جامعه، مهم ترین زیرساخت و عامل پیشرفت اقتصادی است. معنویت، حالت باطنی ناشی از عمق یافتگی باور به خداوند متعال و احساس وجود او در زندگی است. برپایه این تعریف، اقتصاد متعارف به دلیل ابتناء بر سکولاریسم، امانیسم و لیبرالیسم، و انحصار منابع شناخت به حس و تجربه، «اقتصاد معنوی» یا «سرمایه معنوی» را بر نمی تابد. بر اساس یافته های مقاله که با روش تحلیلی توصیفی انجام شده، وجود ایمان و تقوی در انسان در گام اول بهره وری نیروی انسانی را ارتقا می بخشد. با تعمیق ایمان و ارتقای تقوی، روحیه جهادی در نیروی انسانی شکل گرفته، فرهنگ جهادی با ارتقای مضاعف در انگیزه نیروی انسانی، بهره وری و کارآیی موجب شکل گیری کار و حرکت جهادی خواهد شد و از این طریق پیشرفت اقتصادی مضاعف را به ارمغان خواهد آورد. انسان مؤمن و پرهیزگار، در استفاده صحیح، دقیق و کارآ از سرمایه های طبیعی، فیزیکی و دارایی پولی سرآمد است. جامعه معنوی، رکود، توقف و ایستایی و عدم استفاده بهینه از امکانات و همچنین ساختارها و نهادهای ناکارامد را بر نمی تابد. بنابراین، معنویت از مسیر انگیزه، با تغییر رفتار، ساختارها را بازتعریف و نهادهای جامعه، به ویژه نهاد حکمرانی و بازار را در جهت پیشرفت دگرگون می سازد.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Rajaei rameshe, Seyyed Mohammad Kazem, , Seyyed Mohammad Taghi.(2025) نحوه اثرگذاری معنویت بر رشد و پیشرفت اقتصادی. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 12(2), 175-192
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyyed Mohammad Kazem Rajaei rameshe; Seyyed Mohammad Taghi ."نحوه اثرگذاری معنویت بر رشد و پیشرفت اقتصادی". Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 12, 2, 2025, 175-192
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Rajaei rameshe, S, , S.(2025) 'نحوه اثرگذاری معنویت بر رشد و پیشرفت اقتصادی', Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 12(2), pp. 175-192
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Rajaei rameshe, S, , S. نحوه اثرگذاری معنویت بر رشد و پیشرفت اقتصادی. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2025; 12(2): 175-192