Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, Volume 5, Issue 2, No 10, Year 2025 , Pages 107-127

    An Analysis of the Islamic Moral Concepts Incompatible with the Framework of Conventional Economics and Its Economic Functions

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Gholam ali masuminia / Assistant Professor of Economics, University of economic sciences / masuminia@khu.ac.ir
    ✍️ Naser Yar Mohammadiyan / PhD Student of Economy, University of economic sciences
    Abstract: 
    One of the aims of morals is training people so that they may automatically respect the rights of one another without the need of legal obligation. Using an analysis-descriptive method, this paper investigates the economic moral concepts in Islam and its function in economic system. This paper supposed that the extension of Islamic morality contributes to the formation of balances which are on an upper level of the condition of balance which is based on self-interest. The findings of paper show that, such Islamic teachings, like: paying attention to science, recommendation for rationality, encouragement to work, optimum use of facilities, avoiding a waste of resources, proper performance of duties are recommended in capitalism. Contrarily, such doctrines like recommendation for asceticism, denouncing worldliness, denouncing stinginess and extravagance, contentment, helping others, and pre-destined provision are characteristic of economic system in Islam. This shows the distinction between the system of economic morals in Islam and that of capitalism. The moral principles in Islam which contribute to self-refinement of individuals and spiritual promotion of man lead to a decrease in transaction cost, an increase in social capital, increase in perspicuity in the market and increase in efficiency. The result of this is reducing the consequences resulting from the originality, of individual’s benefit and confronting the market failure by generating motivation in people.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تجزیه و تحلیل مفاهیم اخلاقی اسلامی ناسازگار با چارچوب اقتصاد متعارف و کارکردهای اقتصادی آنها
    Abstract: 
    یکی از اهداف اخلاق ساختن انسان هایی است که به صورت خودکار، و بدون نیاز به الزام قانونی، حقوق یکدیگر را رعایت نمایند. مقاله‌ی حاضر به روش «تحلیلی ـ توصیفی» مفاهیم اخلاق اقتصادی اسلام و کارکرد آن در نظام اقتصادی را بررسی می کند. بنا به فرضیه‌ی مقاله، گسترش اخلاق اسلامی موجب شکل گیری تعادل هایی در سطح بالاتر از وضعیت تعادلی مبتنی بر نفع شخصی می شود. یافته های مقاله نشان می دهد برخی آموزه های اسلامی از قبیل اهتمام به علم، سفارش به تعقل، تشویق کار و فعالیت، استفاده‌ی بهینه از امکانات، هدر ندادن منابع، متقن انجام دادن کارها در نظام سرمایه داری نیز توصیه می شود. در مقابل، آموزه هایی از قبیل سفارش به زهد، نکوهش اقبال به دنیا، نکوهش حرص و مصرف مافوق کفاف، قناعت، کمک به دیگران و رزق مقدر ویژۀ نظام اقتصادی اسلام است. این امر حاکی از مغایرت نظام اخلاق اقتصادی اسلام و سرمایه داری است. آموزه های اخلاقی اسلام از طریق پالایش درونی آحاد جامعه، ضمن ارتقای معنوی انسان ها، موجب کاهش هزینه‌ی مبادله، افزایش سرمایه‌ی اجتماعی، افزایش شفافیت در بازار، و افزایش کارایی می شوند. نتیجه‌ی این امر به حداقل رسیدن پیامدهای ناشی از اصالت نفع شخصی و مقابله با شکست بازار از طریق شکل دهی انگیزه های مردم است.
    References: 
    • نهج‌البلاغه، 1376، ترجمة عبدالمحمد آيتي، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
    • الوي، جيمز، 1386، «تاريخچه‌اي از علم اقتصاد در جايگاه علمي اخلاقي»، ترجمة علي نعمتي، اقتصاد اسلامي، ش 19، ص 151-182.
    • اميري، هادي و ناصر يارمحمديان، 1390، «كنش جمعي و نقش آن در تمكين مالياتي: نقد نظريه دولت رانتير و سياستگذاري مالياتي ايران»، در: پنجمين همايش سياست‌هاي مالي و مالياتي ايران، تهران.
    • اندرل، جورج، 1383، «اخلاق كسب و كار»، ترجمة محمداسماعيل توسلي، اقتصاد اسلامي، ش 13، ص 155-182.
    • تفضلي، فريدون 1372، تاريخ عقايد اقتصادي، تهران، نشر ني.
    • جداري عالي، محمد و سيدحسن ميرمعزي، 1392، «مدل اسلامي اخلاق مصرف»، اقتصاد اسلامي، ش 46، ص 5-34.
    • تميمي آمدي، عبدالواحدبن محمد، 1366، غررالحكم و دررالكلم، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    • چپرا، محمدعمر، 1384، اسلام و چالش اقتصادي، ترجمة سيدحسن ميرمعزي و همكاران، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي. 
    • حر عاملي، 1414ق، وسائل الشيعة ( آل البيت)، چ دوم، قم، مؤسسة آل البيت(ع).
    • خاندوزي، سيداحسان، 1385، «نقش بسترسازي اخلاقي در توسعه اقتصادي»، اقتصاد اسلامي، ش 21، ص 129-155.
    • رحيمي بروجردي، عليرضا، 1392، اقتصاد اخلاقي، تهران، نور علم.
    • رضايي، مجيد، 1382، «زهد و قناعت»، دانشنامه امام علي(ع)، چ دوم، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي.
    • ژانه، پير، 1373، اخلاق، ترجمة بدرالدين كتابي، اصفهان، آموزش و پرورش.
    • سن، آمارتيا، 1377، اخلاق و اقتصاد، ترجمة حسن فشاركي، تهران، شيرازه.
    • كاپلستون، فردريك، 1380، تاريخ فلسفه، ترجمة بهاءالدين خرمشاهي، تهران، سروش.
    • كليني، محمدبن يعقوب، 1363، الكافي، چ پنجم، تهران، دارالكتب الاسلاميه.
    • وبر ماكس، 1390، اخلاق پروتستان و روح سرمايه داري، ترجمة عبدالمعبود انصاري، تهران، سمت.
    • مجلسي، محمدباقر، 1403ق، بحار الأنوار، چ سوم، بيروت، دار إحياء التراث العربي.
    • محمدي ري‌شهري، محمد، 1416ق، ميزان الحكمة، قم، دار الحديث.
    • مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، 1390، تحليل هزينه فايده مبادله در اقتصاد ايران.
    • مطهري، مرتضي، 1374، مجموعه آثار استاد مطهري، تهران، صدرا.
    • معصومي‌نيا، غلامعلي، 1377، بررسي و مقايسه عملكرد بازار كالا و خدمات در سيستم اقتصادي اسلام و سرمايه داري، پايان‌نامه كارشناسي‌ارشد اقتصاد نظري، دانشگاه مفيد.
    • ـــــ ، 1386، «اخلاق اقتصادي (مباني بينشي، آموزه‌ها و آثار)»، اقتصاد اسلامي، ش 26، ص 119-148.
    • ميرمعزي، سيدحسين، 1380، «اسلام و نظام اقتصادي»، اقتصاد اسلامي، ش 3، ص 91-108.
    • ـــــ ، 1393، «درآمدي بر علم اقتصاد (اقتصاد بركت)»، اقتصاد اسلامي، ش 50، ص 5-30.
    • نورث، داگلاس، 1377، نهادها، تغييرات نهادي و عملكرد اقتصادي، ترجمة محمدرضا معيني، تهران، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور.
    • نمازي، حسين و يدالله دادگر، 1385، ارتباط اقتصاد متعارف با اقتصاد ارتدكس و اقتصاد مدار، تهران، شركت سهامي انتشار.
    • هازمن، دي ام، تم اس مك فرسن، 1386، تجزيه و تحليل اقتصادي و فلسفه اخلاق، ترجمة يدالله دادگر و ديگران، تهران، موسسه تحقيقات و توسعه علوم انساني.
    • يارمحمديان، ناصر و ديگران، 1390، «پيامد‌هاي رفاهي ارائه اطلاعات نادرست توسط دولت»، اقتصاد تطبيقي، ش 2، ص 133-153.
    • Brekke, Kjell Arne & Kverndokk, Snorre & Nyborg, Karine, 2003, “An economic model of moral motivation”, Journal of Public Economics, Elsevier, V.87, N.9-10, P. 1967-1983.
    • Casey, T. & K., Christ, 2002, Social Capital and Economic Performance in the American States, Paper was presented on the American Political Science Association Conference.
    • Jankauskas, V., & J. Šeputienė, 2007,“The Relation between Social Capital Governance and Economic Performance in Europe”, TeorijaIrPraktika Business: Theory and Practice, vol. VIII, No 3, P. 131–138.
    • Knack, S. & P. Keefer, 1997, “Does Social Capital Have an Economic Payoff? A Cross- Country Investigation”, The Quarterly Journal of Economics, V.112, N.4, P. 1251-1288.
    • Knack, S. 2002, “Social Capital and the Quality of Government: Evidence from the State”,American Journal of Political Science, vol. 46, No. 4, P. 772- 785. 
    • Richter, Rudolf, 2008, The Role of Law in the New Institutional Economics”, Washington University Journal of Law & Policy, V.26. p. 13–36.
    • Smith, Adam, 1776, wealth of nations, ed. Edwin Cannon, New York; Modern Library.
    • Veblen, Thorstein, 1919. The Place of Science in Modern Civilisation and Other Essays, New York: B. W. Huebsch.
    • Williamson, O.E, 1979, “Transaction Cost Economics: The Governance of Contractual Relations”, Journal of Law and Economics, vol. 22, P. 62-233.
    • Zak, P. G. & S. Knack, 2001, “Trust and Growth”, Economic Journal, vol. 111, issue 470, P. 295-321.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    masuminia, Gholam ali, Yar Mohammadiyan, Naser .(2025) An Analysis of the Islamic Moral Concepts Incompatible with the Framework of Conventional Economics and Its Economic Functions. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 5(2), 107-127

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Gholam ali masuminia; Naser Yar Mohammadiyan."An Analysis of the Islamic Moral Concepts Incompatible with the Framework of Conventional Economics and Its Economic Functions". Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 5, 2, 2025, 107-127

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    masuminia, G, Yar Mohammadiyan, N.(2025) 'An Analysis of the Islamic Moral Concepts Incompatible with the Framework of Conventional Economics and Its Economic Functions', Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 5(2), pp. 107-127

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    masuminia, G, Yar Mohammadiyan, N. An Analysis of the Islamic Moral Concepts Incompatible with the Framework of Conventional Economics and Its Economic Functions. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2025; 5(2): 107-127