Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, Volume 7, Issue 2, No 14, Year 2025 , Pages 87-108

    A Review of Sugden’s Theory of Natural Justice from the Perspective of Islamic Economics

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Seyed hadi arabi / associate professor and faculty member at Qom University / sh.arabi@qom.ac.ir
    ✍️ Mohammad javad Rezaei / PhD of Economic Sciences and Researcher at Roshd Center of Imam Sadiq University / mjrezaei@shahed.ac.ir
    Abstract: 
    Some contemporary economists and philosophers, such as Sugden, have used Game Theory to explain justice. The present paper explains Sugden’s theory about the emergence and persistence of covenants and his evolutionary conception of economic justice and its critical assessment. Sugden’s theory of natural justice is critically investigated by using the theoretical-analytical method and taking advantage of the teachings of Islam. According to the research findings, "emergence of the covenants in the state of chaos as a means of selection of balance" and the "effect of such covenants on people's perception of justice" are among the principles of Sugden’s theory. Although his analysis has the advantage of paying attention to norms, it is confronted by such problems like "irreducibility of some values like justice to facts '' , “opposition of intuitive and Islamic understanding to sustainability criterion as a constitutive element of fair situation" and "inadequacy of adherence to human-centered approaches for resolving the conflict of interests". Sugden's view of justice bears some similarities to the Islamic views, including Allameh Tabatabaei's view about the formation of social agreements. However, one cannot expect to achieve justice through the covenants arising from the pursuit of self-interest, as Sugden believes. The process of reaching agreements on the norm of justice and resolution of conflict of interests in the implementation phase requires benefiting from the Shari’a.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نقد و بررسی عدالت طبیعی ساگدن از نگاه اقتصاد اسلامی
    Abstract: 
    برخی اقتصاددانان و فیلسوفان معاصر از جمله ساگدن با استفاده از نظریه بازی‏ها، به تبیین عدالت پرداخته‏اند. این مقاله به تقریر ایدۀ ساگدن در باب ظهور و تداوم میثاق‏ها و تلقی تطوری وی از عدالت اقتصادی و ارزیابی انتقادی آن می‏پردازد. ارزیابی انتقادی نظریه عدالت طبیعی ساگدن با استفاده از روش تحلیلی-نظری و بهره‏گیری از آموزه‏های اسلامی صورت می گیرد. بنا به یافته های تحقیق، «ظهور میثاق‏ها در وضعیت بی‏سامانی به عنوان ابزار گزینش تعادل» و «تأثیرگذاری چنین میثاق‏هایی بر درک افراد از عدالت» از جمله اصول ایدۀ ساگدن است. هرچند شیوۀ تحلیلی وی از مزیتی چون توجه به هنجارها برخوردار است، اما با مشکلاتی همچون «تحویل ناپذیری ارزش‏هایی چون عدالت به واقعیت ‏ها»، «مخالفت درک شهودی و اسلامی با معیار پایداری به مثابه عنصر مقوّم وضعیت عادلانه» و «عدم کفایت تمسک به رویکردهای انسان‏محورانه برای حل تعارض منافع» روبرو است. دیدگاه ساگدن در تحلیل عدالت شباهت هایی با دیدگاه های اسلامی از جمله دیدگاه علامه طباطبایی در مورد چگونگی شکل گیری توافق های اجتماعی دارد. با این وجود، انتظار تحقق عدالت براساس میثاق‏های برخاسته از پیگیری نفع شخصی، آن گونه که ساگدن می گوید، امکان پذیر نیست و روند شکل گیری توافق بر سر هنجار عدالت و حل اختلاف در زمینه تزاحم منافع در مرحله اجرا نیازمند بهره مندی از شریعت است.
    References: 
    • پيغامي، عادل، 1387، «تحليل مبادي هستي شناختي و معرفت شناختي و مسئله عدالت در انديشه استاد شهيد مرتضي مطهري ره»، مطالعات اقتصاد اسلامي، ش 1، ص 173 - 200.
    • حسيني، سيدرضا، 1390، «مفهوم و ماهيت عدالت اجتماعي با رويکرد اسلامي»، اقتصاد اسلامي، ش 44، ص 5 – 30.
    • رستمي، محمدزمان، 1384، «عدالت از ديدگاه انديشمندان اسلامي و غربي»، جستارهاي اقتصادي، ش 4، ص 287–310.
    • سيد نوراني، سيدمحمدرضا و سيداحسان خاندوزي، 1391، «مبناي نظري سنجش عدالت اقتصادي در اسلام»، جستارهاي اقتصادي ايران، ش 17، ص 31 – 58.
    • حراني، حسن‌بن علي، 1363، تحف العقول عن آل الرسول، تصحيح و تعليق علي‌اکبر غفاري، چ دوم، قم، دفتر نشر اسلامي.
    • صدر، سيدمحمدباقر، 1354، گامي در مسير: پژوهشي زيرساز در اقتصاد اسلامي. انديشه‏هاي اسلامي، ترجمة شوشتري و بيات، تهران، روزبه و کتابخانه بزرگ اسلامي.
    • ـــــ، 1358، اقتصاد برتر: انسان معاصر و توانائي حل مشكلات اجتماعي و از اقتصاد اسلامي چه ميدانيد، ترجمه و نگارش علي‌اکبر سيبويه، تهران، ميثم.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1346، تفسير الميزان، ترجمة محمدتقي مصباح يزدي، قم، مهر قم.
    • عبدلي، قهرمان، 1392، نظريه بازي‏ها و کاربردهاي آن: بازي‏هاي اطلاعات ناقص، تکاملي و همکارانه، تهران: سمت.
    • عربي، سيدهادي، در دست انتشار، عدالت توزيعي، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • مصباح يزدي، محمدتقي، 1384، نقد و بررسي مکاتب اخلاقي، تحقيق و نگارش احمدحسين شريفي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • معرفي‌محمدي، عبد‌الحميد، 1392، «اخلاق، عقلانيت و مسئلة نظم در علم اقتصاد، معرفت اقتصاد اسلامي، ش 9، ص 106 - 129.
    • Becker, Gary S & Kevin M. Murphy, 2000, Social economics: Market behavior in a social environment, Cambridge, Mass, London: Belknap Press of Harvard University Press.
    • Dixit, Avinash, 2006, “Thomas Schelling's Contributions to Game Theory”, Scandinavian Journal of Economics, V, 108, N. 2, P 213 – 229.
    • Hardin, Russell, 2009, “Deliberative Democracy”, In Contemporary debates in political philosophy, edited by Thomas Christiano and John P. Christman, P 231 – 246. Contemporary debates in philosophy. Malden MA: Wiley-Blackwell.
    • Hume, David, 2009, A Treatise of Human Nature: Being an Attempt to introduce the experimental Method of Reasoning into Moral Subjects, The Floating Press.
    • _____ , 2011, “Enquiries Concerning the Human Understanding and Concerning the Principles of Morals”, Indianapolis, IN: Online Library of Liberty. Accessed June 05, 2015. http://oll.libertyfund.org/titles/341.
    • Lewis, David K, 2002, Convention: A philosophical study, Oxford, Blackwell.
    • Rawls, John, 2005, A Theory of Justice, Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press, Originally published in 1971.
    • Schelling, Thomas C, 1958, “The Strategy of Conflict Prospectus for a Reorientation of Game Theory”, The Journal of Conflict Resolution, V. 2, N. 3, P 203 – 264.
    • _____ ,1980, The strategy of conflict, Cambridge, Massachusetts, Harvard University.
    • Sugden, Robert, 1989, “Spontaneous Order”, The Journal of Economic Perspectives, V. 3, N. 4, P. 85 – 97.
    • _____ , 1995, “The coexistence of conventions”, Journal of Economic Behavior & Organization, V. 28. N. 2. P 241 – 256.
    • _____ , 2005, The economics of rights, co-operation, and welfare, 2nd ed, New York, Palgrave Macmillan.
    • The Glasgow Herald, 1967, “Sweden Makes the Change-over to Driving on Right.” September 4. https://news.google.com/newspapers?id=-H5AAAAAIBAJ&sjid=vaMMAAAAIBAJ&pg=4015%2C455407.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    arabi, Seyed hadi, Rezaei , Mohammad javad.(2025) A Review of Sugden’s Theory of Natural Justice from the Perspective of Islamic Economics. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 7(2), 87-108

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed hadi arabi; Mohammad javad Rezaei ."A Review of Sugden’s Theory of Natural Justice from the Perspective of Islamic Economics". Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 7, 2, 2025, 87-108

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    arabi, S, Rezaei , M.(2025) 'A Review of Sugden’s Theory of Natural Justice from the Perspective of Islamic Economics', Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 7(2), pp. 87-108

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    arabi, S, Rezaei , M. A Review of Sugden’s Theory of Natural Justice from the Perspective of Islamic Economics. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2025; 7(2): 87-108