Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, Volume 8, Issue 2, No 16, Year 2025 , Pages 83-102

    A Philosophical Analysis of Progress and Its Components according to the Qur'anic Verses

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Abdollah Fathi / Assistant Professor, Department of Philosophy, Imam Khomeini Institute of Education and Research / abdollahfathy@yahoo.com
    Abstract: 
    One of the prerequisites for developing an Islamic Iranian model of progress is providing a precise definition of the concept of progress according to Islam. Different definitions are given in this regard. Using an analytical and deductive method and referring to the verses of the Holy Quran, this paper explains the nature of progress and its main components. The question asked by this essay is: what sort of change can, according to the Qur'an be referred to as progress? The research findings indicate that in the view of the Qur'an, the progress of something or an aspect of it means that the thing is changed in such a way that the effects which we expect from its nature will be manifest itself and be compatible with the other components and parts which are related to it. This perception of progress has three pillars: rationality, spirituality, and justice. According to the Qur'anic view point, the realization of progress in each stage or area depends on the realization of these three concomitant pillars; thus, if development does not occur in all the three aforementioned pillars it will not be considered progress.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحليل فلسفي پيشرفت و ارکان آن بر اساس آيات قرآن کريم
    Abstract: 
    یکی از پیش نیازهای تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تعیین دقیق مفهوم «پیشرفت» در رویکرد اسلامی است. در این زمینه، تعریف های متفاوتی ارائه شده است. این مقاله با استفاده از روش «تحلیلی و استنباطی» و استمداد از آیات قرآن کریم، به تبیین ماهیت «پیشرفت»، ارکان و مقوّمات آن می پردازد. سؤال اصلی این است که در نگاه قرآنی، چه تحولی را می توان «پیشرفت» نامید؟ یافته های تحقیق بیانگر آن است که در نگاه قرآنی، پیشرفت یک شیء یا جنبه ای از آن بدین معناست که آن شیء به گونه ای متحول گردد که آثار متوقع از طبیعت آن نمایان شده و با سایر اجزا و بخش های مرتبط با او سازگار باشد. این مفهوم از «پیشرفت» دارای سه رکن «عقلانیت»، «معنویت» و «عدالت» است. در رویکرد قرآنی، تحقق پیشرفت در هر مرحله یا عرصه ای متوقف بر تحقق این سه رکن است؛ ارکانی که خود نیز با یکدیگر ملازمه دارند. از این رو، سیر تحولی را که در آن تمام ارکان سه گانه مزبور تحقق نیابد نمی توان پیشرفت دانست.
    References: 
    • نهج‌البلاغه، 1378، ترجمة محمد دشتي، قم، مؤسسة اميرالمؤمنين.
    • ابن‌منظور، 1405ق، لسان العرب، قم، ادب الحوزه.
    • پارسانيا، حميد، 1381، «از عقل ابزاري تا عقل قدسي»، علوم سياسي، ش19، ص 7-16.
    • ثابت، عبدالحميد و همكاران، 1394، ماهيت و چيستي پيشرفت در اسلام، قم، جامعه المصطفي العالميه.
    • خاتون‌آبادي، احمد، 1384، جنبه‌هايي از توسعه پايدار، اصفهان، جهاد دانشگاهي.
    • رحيم‌پور ازغدي، حسن، 1387، عقلانيت، تهران، موسسه انديشه معاصر.
    • راغب اصفهاني، حسين‌بن محمد، بي‌تا، المفردات في غريب القرآن، بيروت، دارالمدينه.
    • زيبايي، حسن، 1390، مطالعه‌اى درباره نسبت ماهوى پيشرفت و عدالت؛ پيشرفت به مثابه عدالت، خردنامه عدالت در الگوى اسلامى ايرانى پيشرفت، تهران، همشهرى.
    • دهخدا، علي‌اكبر، 1341، لغت‌‌نامه دهخدا، تهران، دانشگاه تهران.
    • طباطبائي، محمدحسين، 1380، الميزان في تفسيرالقرآن، ترجمة سيد محمدباقر موسوى، قم،‏ جامعة مدرسين.
    • مصطفوي، حسن،1360، التحقيق في کلمات القرآن الکريم، تهران، کتاب.
    • دورينا، آلبرتو واگز و مسعود محمدي، 1374، فقر، پيشرفت و توسعه، تهران، وزارت امور خارجه.
    • ملاصدرا، صدرالدين محمد، 1391، شرح اصول کافي، تهران، مکتبه المحمودي.
    • ـــــ، 1981م، الحکمة المتعالية في الاسفار الاربعه، بيروت، دار إحياءالتراث العربيه.
    • لبخندق، محسن، 1389، «تبيين جوهر الگوي اسلامي ايراني پيشرفت»، در: مجموعه مقالات نخستين همايش الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، تهران.
    • مصباح، محمدتقي، 1380، آموزش فلسفه، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ملکي‌فر، عقيل، 1385، الفباي آينده پژوهي، تهران، انديشکده صنعت و فناوري.
    • ولفگانگ، زاکس، 1377، نگاهي نو به مفاهيم توسعه، ترجمة فريده فرهي، تهران، مرکز.
    • Mazzeo, Joseph Antony, 1967, Renaissance revolution the remarking of European thagout, oxford.
    • Shanin, Teodor, 1998, The Idea of progress, The past Readers vol 20.
    • Tjivikuae, Tjama, 2005, The concept of progress in different cultures, University of windhook Navabia.
    • De Benoist, Alain, 2008, A Brief History of The occident Quarterly, Vol.8.No.1.
    • Iggers ,Georg G, 1965, The Idea of Progress: A Critical Reasesment American History Review Vol. 71. No 1.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fathi, Abdollah.(2025) A Philosophical Analysis of Progress and Its Components according to the Qur'anic Verses. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 8(2), 83-102

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Abdollah Fathi."A Philosophical Analysis of Progress and Its Components according to the Qur'anic Verses". Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 8, 2, 2025, 83-102

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fathi, A.(2025) 'A Philosophical Analysis of Progress and Its Components according to the Qur'anic Verses', Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 8(2), pp. 83-102

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fathi, A. A Philosophical Analysis of Progress and Its Components according to the Qur'anic Verses. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2025; 8(2): 83-102