Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, Volume 11, Issue 1, No 21, Year 2025 , Pages 185-201

    Moral Education and Economic Growth from the Islam’s View

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Ali asghar Hadavinia / Associate Professor of the Department of Economics, the Research Institute for Islamic Culture and Thought / alihadavinia@gmail.com
    Abstract: 
    Moral education is: to create cognition and to stimulate one's feeling, so that one's behavioral ugliness and negative traits are removed and positive traits and moral values are internalized and sustained. This article examines the effects of Islamic moral education on economic growth and how can these effects be explained by using an interpretive-analytical method. According to the research hypothesis, Islamic moral education leads to increasing economic growth and based on the research findings, the ethical education in question includes rational education in the domain of theoretical reason, rational education in the domain of intrinsic rationality, rational education in the domain of instrumental rationality, Islamic asceticism, and accumulation. Implementation of Islamic education at each of these stages has a positive effect on economic behavior and fosters economic growth.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تربیت اخلاقی و رشد اقتصادی از دیدگاه اسلام
    Abstract: 
    تربیت اخلاقی عبارت است از: ایجاد شناخت و برانگیختن احساس فرد، برای آنکه زشتی های رفتاری و صفات منفی از وی دور و صفات مثبت و ارزش های اخلاقی، برای او درونی و پایدار شود. این مقاله با استفاده از روش تفسیری- تحلیلی به بررسی این سوال می پرازد که تربیت اخلاقی اسلامی، چه تأثیراتی بر رشد اقتصادی دارد و چگونه می توان این تأثیرات را تبیین کرد؟ بنا به فرضیه تحقیق، تربیت اخلاقی اسلامی موجب رشد اقتصادی فزاینده می شود. بر اساس یافته های تحقیق، تربیت اخلاقی مورد بحث مشتمل بر تربیت عقلانى در گستره عقل نظرى، تربیت عقلانى در گستره عقلانیّت ذاتى، تربیت عقلانى در گستره عقلانیّت ابزارى، زهد گرایی اسلامی و افزون طلبی است. تحقق تربیت اسلامی در هر یک از این مراحل اثری مثبت بر رفتارهای اقتصادی داشته و باعث تقویت رشد اقتصادی می شود.
    References: 
    • نهج‌البلاغه، 1378، ترجمة عبدالمحمد آيتى، چ سوم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى.
    • ابن ابى‏الحديد، 1964، شرح نهج‌البلاغه، تحقيق محمد ابوالفضل ابراهيم، قاهره، داراحياء الكتب العربية.
    • ابن‌بابويه، محمدبن‌علي (صدوق)، 1399ق، معاني الاخبار، تصحيح على‏اكبر غفارى، بيروت، دارالمعرفة.
    • ابن‌منظور، 1988، لسان‌العرب، بيروت، داراحياء التراث العربى.
    • آنيكين، آ، بی‌تا، تاريخ علم اقتصاد، ترجمة ناصر گيلانى، تهران، تيرنگ.
    • بستاني، فؤاد افرام، 1387، فرهنگ جديد عربي – فارسي، تهران، همسفر.
    • تميمي آمدى، عبدالواحد، 1366، غررالحكم و دررالكلم، ترجمة جمال‌الدين محمد خوانسارى، تهران، دانشگاه تهران.
    • حرعاملى، محمدبن حسن، 1403ق، وسائل الشيعة الي تحصيل مسائل الشريعة، تحقيق عبدالرحيم رباني شيرازى، چ پنجم، بيروت، داراحياء التراث العربى.
    • حسین‌زاده، اکرم، 1386، «آسیب‌شناسی تربیت اخلاقی»، کتاب نقد، ش42، ص 113-128.
    • دادگر، یدالله و مرتضي عزتی، 1382، «عقلانیت در اقتصاد اسلامی»، پژوهش‌های اقتصادی، ش9 و 10، ص 1-24.
    • راغب‌اصفهانى، حسين‌بن محمد، 1412ق، مفردات غريب القرآن، بيروت، دارالعلم.
    • رحيم‌پور ازغدي، حسن، 1378، عقلانيت، تهران، مؤسسة فرهنگي دانش و انديشه معاصر.
    • شيخ‌الاسلامي، سيدحسين، 1385، گفتار اميرالمؤمنين علي (ع)، تهران، انصاریان.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1417ق، تفسيرالميزان، بيروت، موسسه الاعلمي للمطبوعات.
    • طريحى، فخرالدين، 1408ق، مجمع البحرين، چ دوم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
    • فراهيدى، خليل‌بن‌احمد، 1414ق، كتاب العين، تحقيق مهدي مخزومي و ابراهيم سامرايى، قم، اسوه.
    • قريشى، سيدعلى‏اكبر، 1361، قاموس قرآن، چ سوم، تهران، دارالكتب الاسلاميه.
    • كاردان، علي‌محمد و همكاران، 1372، فلسفه تعليم و تربيت، تهران، سمت.
    • كلينى، محمدبن‌يعقوب، 1388ق، الكافى، تهران، دارالكتب الاسلاميه.
    • مجلسى، محمدباقر، 1403ق، بحارالانوار، چ سوم، بيروت، دار احياء التراث العربى.
    • مصباح عاملي، 1379، «روشنفكري، مدرنتيه و عقلانيت اسلامي»، پژوهش‌های اجتماعی اسلامی، ش23، ص 4-9.
    • مصطفوی حسن، 1385، التحقيق في كلمات القرآن، تهران، مرکز نشر آثار علامه مصطفوی.
    • مكارم شيرازي، ناصر و همكاران، 1374، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه.
    • منولتز، دوان، 1362، روان‏شناختى كمال، ترجمة گيتى خوشدل، تهران، نشر نو.
    • وبر، ماركس، بى‏تا، اخلاق پروتستان و روح سرمايه‏دارى، بى‏جا، بى‏نا.
    • الياس، جان، 1380، «تربيت عقلانى»، ترجمة عبدالرضا ضرابی، معرفت، ش45، ص 110-118.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hadavinia , Ali asghar.(2025) Moral Education and Economic Growth from the Islam’s View. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 11(1), 185-201

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ali asghar Hadavinia ."Moral Education and Economic Growth from the Islam’s View". Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 11, 1, 2025, 185-201

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hadavinia , A.(2025) 'Moral Education and Economic Growth from the Islam’s View', Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 11(1), pp. 185-201

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hadavinia , A. Moral Education and Economic Growth from the Islam’s View. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2025; 11(1): 185-201