Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, Volume 11, Issue 2, No 22, Year 2025 , Pages 57-74

    A Comparative Analysis of the Epistemological Foundations of Classical and Behavioral Finance

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Hamid Hassanpour / PhD Student in Economics, University of Isfahan / hasanpour@ase.ui.ac.ir
    ✍️ Mohammad Vaez Barzani / Associate Professor, Faculty of Administrative and Economic Sciences, University of Isfahan / vaez@ase.ui.ac.ir
    abdolhamid moarefi / Assistant Professor, Faculty of Administrative and Economic Sciences, University of Isfahan / A.h.mohammadi@ase.ui.ac.ir
    Mahdi Emami Jomeh / Associate Professor, Faculty of Literature, Ahl-e-Bayt Department of Education, University of Isfahan / n.amam@ltr.ui.ac.ir
    Abstract: 
    The main purpose of this study is to answer the question on the approach of classical and behavioral finance, as two competing paradigms within financial economics, in the face of the problem of truth? These two paradigms have been reduced to epistemic justification for neglecting what knowledge is according to the results of this epistemological research. This negligence has made the issue of truth in the knowledge of financial economics unsolvable. Classical finance has provided an inaccurate explanation of "economic man" as the subject of the science of financial economics, and for this reason, by neglecting the nature of knowledge, it has used the introverted approach of coherence in justifying knowledge, which leads to relativity in truth. Behavioral financial economics has also questioned the classical coherent collections of financial beliefs, but in this paradigm, truth is a function of observation and experience due to the extroverted approach of positivism, in justification. It is necessary to replace the current philosophical framework of a holistic introspective philosophical framework for solving the problem of truth, which in the first step provides a correct explanation of man and the essence of his economic action, and to prove basic beliefs about the nature of the economic man and with a fundamentalist approach to justification, arrive at honest statements about the structure of investor behavior.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحلیل تطبیقی مبانی معرفت‌شناختی مالی کلاسیک و مالی رفتاری
    Abstract: 
    : هدف اصلی مقاله، پاسخ به این پرسش است که دانش مالی کلاسیک و دانش مالی رفتاری، به عنوان دو پارادایم رقیب درون اقتصاد مالی، در مواجهه با مسئله صدق چه رویکردی دارند؟ بر اساس نتایج این تحقیق، معرفت شناسی این دو پارادایم با غفلت از چیستی معرفت، به توجیه معرفتی فرو کاسته شده است. این غفلت، موجب شده است که مسئله صدق در دانش اقتصاد مالی، غیرقابل حل گردد. اقتصاد مالی کلاسیک در فهم انسان به عنوان موضوع دانش اقتصاد مالی، با تکیه بر عقل انسانی، تبیینی غیردقیق از «انسان اقتصادی»، به عنوان موضوع علم اقتصاد مالی ارائه داده است. به همین دلیل، با غفلت از چیستی معرفت، رویکرد درون گرای انسجام گرایی را در توجیه معرفت به کاربرده است که منجر به نسبیت در صدق می شود. اقتصاد مالی رفتاری نیز اگرچه مجموعه باورهای منسجم مالی کلاسیک را موردتردید قرار داده است، اما در این پارادایم نیز به دلیل رویکرد برون گرای وثاقت گرایی در توجیه، صدق تابع مشاهده و تجربه قرار دارد. برای حل مسئله صدق، لازم است یک چارچوب فلسفی درون گروانه کل نگر، جایگزین چارچوب فلسفی فعلی گردد که در گام اول، تبیینی صحیح از انسان و ماهیت کنش اقتصادی وی ارائه دهد و با اثبات باورهای پایه، در خصوص ماهیت انسان اقتصادی و با رویکرد مبناگرایانه در توجیه، به گزاره های صادق در خصوص شاخت رفتار سرمایه گذار دست یابد.
    References: 
    • اکاشا، سمیر، ۱۳۸۷، فلسفه علم، ترجمة هومن پناهنده، تهران، فرهنگ معاصر.
    • ارسطو، 1385، متافيزيك، ترجمة محمدحسين لطفي، تهران، طرح نو.
    • تالر، ریچارد اچ، ۱۳۹۷، کژرفتاری، ترجمة سیدامیرحسین میرابوطالبی، تهران، دنیای اقتصاد.
    • جليلي مقدم، مجتبي، 1389، «بررسي سودگرايي بنتام»، معرفت، ش159، ص109-121
    • حدادعادل، غلامعلی، ۱۳۹۳، مقالات کانتی، تهران، هرمس.
    • حاجي ملادرويش،نرگس،1397، مباني اقتصاد رفتاري، تهران، نهادگرا.
    • دورانت، ویل، ۱۳۹۶، تاریخ فلسفه، ترجمة عباس زریاب، تهران، علمی فرهنگی.
    • سعيدی، علی و سيدمحمدجواد فرهانيان، ۱۳۹۴، مبانی اقتصاد مالی و رفتاری، تهران، بورس.
    • سعیدی مهر، محمد، 1384، «ملاحظاتی در باب گزاره‌های موجّه و معناشناسی آن در فلسفه اسلامی»، نامه حکمت، ش۶، ص 21-38.
    • كشفي، عبدالرسول، 1385، «دسته‌بندي نظريه‌هاي توجيه معرفت شناختي»، نامه حكمت، ش8، ص 65-84.
    • رسولي شربياني، رضا، 1383، «نظريه مطابقت در صدق و پارادكس دروغگو»، مقالات و بررسي‌ها، دفتر 75، ص 210-217.
    • روبنشتاین، دیوید، ۱۳۸۶، مارکس و ویتگنشتاین، پراکسیس اجتماعی و تبیین اجتماعی، ترجمة شهناز مسمی پرست، تهران، نشر نی.
    • مقدم، وحيد، 1388، «‌جايگاه رئاليسم و ابزارگرايي در روش‌شناسي علم اقتصاد»، روش‌شناسي علوم انساني، ش58، ص 33-62.
    • قانعی خوزاني، مهناز، 1383، «توجيه در معرفت‌شناسي»، خردنامه صدرا، ش38، ص 67-85.
    • فعالی، محمدتقي، 1377، درآمدي بر معرفت‌شناسي معاصر و ديني، قم، نهادنمايندگي ولي فقيه.
    • هاسمن، دانيل،1391، فلسفه اقتصاد، مروري بر ادبيات، ترجمة سيدحسين رضوي پور،تهران، دانشگاه امام صادق(ع).
    • هارتناک، يوستوس، 1394، نظريه معرفت در فلسفه کانت، ترجمة غلامعلی حداد عادل، تهران، هرمس.
    • هندرسون، جيمز و كوانت، ريچارد ا، ‌1389، تئوري اقتصاد خرد، ترجمة محسن قره باغي، تهران، موسسه خدمات فرهنگي درسا.
    • Allais, M, 1953, “Le Comportement De l’Homme Rational Devant Le risqué, Critique Des Postulates ET Axiomes DR L ecole Americaine”, Econometrica, Vol. 21, P 46-503.
    • Hilsenrath, Jon E., 2004,“Belief in Efficient Valuation Yields Ground to Role of Irrational Investors: Mr. Thaler Takes on Mr. Fama”, Wall Street Journal.
    • Kahneman, Daniel & Tversky,Amos, 1979, “Prospect Theory:An Analysis of Decisions under Risk”, Econometrica, No. 473, P 13-27.
    • Maki. U, 2008, Philosophy of Economics in Rutledge Companion to the Philosophy of Science, In: M Curd & S.Psillos (Eds), Rutledge.
    • Rosenberg, A ,1976, Microeconomic Laws: A Philosophical analysis, Pitsburgh: University Pittsburgh Press.
    • Shefrin, Hersh M, & Meir Statman, 1984, “Explaning Investor Preference for Cash Dividends”, Journal of Financial Economics, Vol. 13, No. 2, P 253-282.
    • Statman, Meir, 1999, “Behavioral Finance: Past Battles and Future Engagements”, Financial Analysts Journal, P 18-27.
    • _____ , 2017, Finance For Normal People, Oxford University Press.
    • Thaler, Richard H, 1992, The Winner’s Curse:Paradouxes and Anomalies of Economic Life, New York: Free Press.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hassanpour , Hamid, Vaez Barzani , Mohammad , moarefi, abdolhamid, Emami Jomeh, Mahdi.(2025) A Comparative Analysis of the Epistemological Foundations of Classical and Behavioral Finance . Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 11(2), 57-74

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hamid Hassanpour ; Mohammad Vaez Barzani ; abdolhamid moarefi; Mahdi Emami Jomeh."A Comparative Analysis of the Epistemological Foundations of Classical and Behavioral Finance ". Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 11, 2, 2025, 57-74

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hassanpour , H, Vaez Barzani , M, moarefi, A, Emami Jomeh, M.(2025) 'A Comparative Analysis of the Epistemological Foundations of Classical and Behavioral Finance ', Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 11(2), pp. 57-74

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hassanpour , H, Vaez Barzani , M, moarefi, A, Emami Jomeh, M. A Comparative Analysis of the Epistemological Foundations of Classical and Behavioral Finance . Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2025; 11(2): 57-74