Receive Date: 2025/12/24
Accept Date: 2025/12/24
Abstract:
The theory of consumer behavior in conventional microeconomics is based on the primacy of the individual; that is, all analyses begin with the individual and end with the individual. The “economic man,” as one of the fundamental assumptions of consumer behavior theory in conventional microeconomics—who is self-interested and acts rationally—emerges under the influence of methodological individualism. On the other hand, methodological individualism has led to the neglect of the influence of social structures and institutions in shaping economic behaviors.
In contrast to the individualistic approach, which gives complete primacy to the individual, and the socialist approach, which emphasizes the influence of social structures and institutions, an interactionist approach can be proposed, which considers the relationship between the individual and society as reciprocal rather than giving full primacy to either.
Furthermore, by utilizing the philosophical foundations of Allameh Tabataba’i’s perspective, one can propose principles regarding the nature, essence, and epistemic dimensions of human beings, which can serve as the foundations and assumptions of a theory of Muslim consumer behavior. Based on these principles and assumptions, the hypothesis-deductive method can be used to develop a theory of Muslim consumer behavior.
In this study, we concluded that, depending on the development level of the rational and practical faculties, self-interest in individuals occurs in degrees. That is, the more developed the rational and practical faculties are, the weaker the self-interest; conversely, the less developed these faculties are, the stronger the self-interest. Accordingly, the indifference curves of a Muslim consumer, derived from the above relationship, exhibit varying slopes.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تآثیر مبانی فلسفی نگرش علامه طباطبایی در شکل گیری نظریه رفتار مصرف کننده مسلمان
Abstract:
نظریهای رفتار مصرفکننده در اقتصاد خرد متعارف مبتنی بر اصالت فرد است. از طرف دیگر فردگرایی روششناختی باعث گردیده است که تأثیر ساختارها و نهادهای اجتماعی در شکلگیری رفتارهای اقتصادی نادیده انگاشته شود. در مقابل رویکرد فردگرایی که اصالت را به طور کامل به فرد میدهد و رویکرد سوسیالیستی که بر تأثیر ساختارها و نهادهای اجتماعی تأکید میکند میتوان رویکرد تعاملگرایی را مطرح کرد که نه اصالت را به طور کامل به فرد میدهد و نه جامعه بلکه رابطه فرد و جامعه را طرفینی تلقی میکند. از طرف دیگر با استفاده از مبانی فلسفی نگرش علامه طباطبایی میتوان مبانی و اصولی را در مورد ماهیت، طبیعت و ساحتهای معرفتی انسان مطرح کرد که میتواند بهعنوان مبانی و پیشفرضهای نظریه رفتار مصرفکننده مسلمان بکار گرفته شود و بر پایه مبانی و پیشفرضهای فوق با استفاده از روش فرضیهای - استنتاجی به تبیین نظریه رفتار مصرفکننده مسلمان پرداخته شده است. در این پژوهش ما به این نتیجه دست یافتیم که باتوجهبه میزان تکامل قوه نظری و عملی، منفعتطلبی در افراد مراتب دارد. هرچند قوه نظری و عملی در افراد تقویت شود منفعتطلبی تضعیف و هرچند قوه نظری و عملی تضعیف شود منفعتطلبی تقویت خواهد شد.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
haidari, Alamdad, Panahi Boroojerdi, Mohammad Saeid, Jaberi, Ali.(2025) The Impact of the Philosophical Foundations of Allameh Tabataba'i's Attitude on the Formation of Muslim Consumer Theory. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 16(2), - https://doi.org/10.22034/marefateeqtesadi.2025.5003171
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Alamdad haidari; Mohammad Saeid Panahi Boroojerdi; Ali Jaberi."The Impact of the Philosophical Foundations of Allameh Tabataba'i's Attitude on the Formation of Muslim Consumer Theory". Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 16, 2, 2025, -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
haidari, A, Panahi Boroojerdi, M, Jaberi, A.(2025) 'The Impact of the Philosophical Foundations of Allameh Tabataba'i's Attitude on the Formation of Muslim Consumer Theory', Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 16(2), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
haidari, A, Panahi Boroojerdi, M, Jaberi, A. The Impact of the Philosophical Foundations of Allameh Tabataba'i's Attitude on the Formation of Muslim Consumer Theory. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2025; 16(2): -