Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, Volume 5, Issue 1, No 9, Year 2025 , Pages 129-156

    Evaluation of Truthfulness Index in the Dairy Products Market in Mashhad

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Saeid Khadivi Rofugar / PhD student of Islamic economics and researcher of scientific and research institute of Pishgaman Pazhoohesh (the pioneers of research) / khadivy@gmail.com
    Abstract: 
    Evaluating the grade of observing moral standards governing the market plays a fundamental role in the policy-making of improving market conditions. The present paper assesses the index of truthfulness in order to study the grade of observing morality in Mashhad dairy market. This index includes a set of parameters of business morality and a number between zero and one. A compound method based on interviews, questionnaires and available data was used to estimate the index of truthfulness in the wholesale dairy market in Mashhad. The results show that the index of truthfulness in Mashhad dairy market is about 0.54867. Among the most important reasons why the index of truthfulness is low are traditional stockbreeding and primitive culture of consuming dairy products. Therefore, the main concern of government should be to develop the culture of consuming dairy products, modernize stockbreeding and increase the quality of produced milk in order to improve the index of truthfulness.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :سنجش و ارزیابی شاخص صداقت در بازار صنایع لبنی مشهد
    Abstract: 
    سنجش میزان رعایت موازین اخلاقی در بازار نقشی اساسی برای سیاست گذاری های تنظیم بازار ایفا می کند. این مقاله به منظور بررسی میزان رعایت اخلاق در بازار لبنیات مشهد، به محاسبه‌ی شاخص «صداقت» پرداخته است. این شاخص مشتمل بر مجموعه ای از شاخص های اخلاق کسب و کار و عددی بین صفر و یک است. برای اندازه‎گیری شاخص صداقت در بازار عمده فروشی لبنیات شهر مشهد، از روش ترکیبی «مصاحبه»، «پرسش نامه» و بررسی اسنادی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که شاخص صداقت در بازار محصولات لبنی شهر مشهد معادل 69035/0 است. از جمله‌ی مهم ترین دلایل پایین بودن شاخص صداقت در بازار مزبور، می توان به سنتی بودن دام داری ها و فرهنگ نامناسب مصرف محصولات لبنی اشاره کرد. از این رو، به نظر می رسد برای بهبود شاخص صداقت در این صنعت، دولت باید ضمن فرهنگ سازی در مصرف محصولات لبنی، به نوسازی دام داری ها و افزایش کیفیت شیر تولیدی نیز توجه کند.
    References: 
    • اوپنهايم، ا. ن، 1369، طرح پرسشنامه و سنجش نگرش‌ها، مرضيه کريم‌نيا، مشهد، آستان قدس رضوي.
    • آلن، ام جي و دابليو ام وين، 1374، مقدمه‌اي بر نظريه‌هاي اندازه‌گيري (روان‌سنجي)، ترجمة علي دلاور، تهران، سمت.
    • توکلي، عبدالله، 1390، «سنجش فساد اداري درآمدي بر تبيين الزامات روش شناختي طراحي شاخص ملي»، روش شناسي علوم انساني، ش 69، ص 193-216.
    • توکلي، محمدجواد، 1389، «درامدي بر فلسفة اخلاق تجارت با رويکرد اسلامي»، معرفت اقتصادي، ش1، ص 7-32.
    • جورجز اندرل، 1383، «اخلاق کسب و کار»، محمداسماعيل توسلي، اقتصاد اسلامي‎، ش13، ص 155-182.
    • دانشگاه علوم پزشکي مشهد، 1390، «پروژه تحقيقاتي سلامت شير»، آرشيو شرکت تعاوني صنايع لبني خراسان.
    • دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام،1380، بررسي نظري و روش‌شناسي شاخص‌ها.
    • رجائي، محمدکاظم و مصطفي کاظمي، 1390، «شاخص ترکيبي صداقت در بازار اسلامي»، معرفت اقتصاداسلامي، ش5، ص115ـ144.
    • رجائي، محمدکاظم و همكاران، 1391، شاخص صداقت در بازار اسلامي، مرکز بررسي‌هاي رياست جمهوري با همکاري مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • فاضلي، محمد، 1388، ف مقدمه‌اي بر سنجش فساد، مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، شماره 77.
    • مرکز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران، 1391، تدوين و آزمون (اعتبار‌سنجي )مدل سنجش سلامت و فساد اداري شهرداري تهران، شهرداري تهران.
    • Adamantios Diamantopoulos, 2001, "Index Construction with Formative Indicators", Journal of Marketing Research, Vol. 38, No. 2.
    • Adamantios Diamantopoulos, 2006, "Formative Versus Reflective Indicators Organizational Measure Development British", Journal of Management, Vol. 17, 263–282
    • Andrew M. Hardin, 2010, "Formative Measurement and Academic Research", Educational and Psychological Measurement, published online.
    • Carter, Ian, 1999, A Measure of Freedom, Oxford University Press,.
    • Global Integrity, 1999, Global Integrity Report.
    • Hausman, Daniel and Michael McPherson, 1993, "Taking Ethics Seriously: Economics and Contemporary Moral Philosophy", Journal of Economic Literature, 31, 671–731.
    • Mark S. Schwartz, 2006, A Business Ethics National Index (BENI), Business Societ
    • OECD, 2008, Handbook on Constructing composite Indicators: Methodology and user Guide, .www.oecd.org/publishing/corrigenda.
    • ‏Phillip Anthony O`Hara, 2001, Encyclopedia of Political Economy, London and New York, by Routledge, p 55 -56.‎
    • Railton, Peter, 1984, "Alienation, Consequentialism, and the Demands of Morality", Phi-losophy and Public Affairs, 13, 71- 134.
    • Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2008, Business Ethics.
    • Transparency International, 1995, Corruption Perceptions Index.
    • Tsalikis, John.Bruce Seaton, 2008," The International Business Ethics Index", Journal of Business Ethics.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Khadivi Rofugar , Saeid.(2025) Evaluation of Truthfulness Index in the Dairy Products Market in Mashhad. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 5(1), 129-156

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Saeid Khadivi Rofugar ."Evaluation of Truthfulness Index in the Dairy Products Market in Mashhad". Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 5, 1, 2025, 129-156

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Khadivi Rofugar , S.(2025) 'Evaluation of Truthfulness Index in the Dairy Products Market in Mashhad', Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 5(1), pp. 129-156

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Khadivi Rofugar , S. Evaluation of Truthfulness Index in the Dairy Products Market in Mashhad. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2025; 5(1): 129-156