Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, Volume 7, Issue 1, No 13, Year 2025 , Pages 35-54

    تبیین عوامل مؤثر بر گرایش شهروندان به مصرف کالاهای داخلی مورد مطالعه: شهروندان شهرستان کاشان

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Ali Hoseinzadeh / Assistant professor of theology department, Kashan University / hoseinzadeh@qabas.net
    Mohsen Niazi / Professor of sociology department, Kashan University / niazim@kashanu.ac.ir
    Elham Shafaei Moghadam / PhD student of Iran`s social affairs, Kashan University / shafai@yahoo.com
    Abstract: 
    One of the policies of Moqavemah (Resilience) economics is boosting national production and promoting domestic consumption. In this paper we deal with the effective factors on citizen`s tendency towards domestic consumption quantitatively and in a rather vast number of consumers. The data of this social survey have been collected by questionnaires. The statistical population includes all the citizens of Kashan over the age of 15 in the year 1392. Using Cochran sampling formula, 605 people were randomly chosen and analyzed. The findings show that the variable of national identity has a modest effect and 35% of the total effect is the top of list, the satisfaction of foreign products with -25% of the total effect, and the variables of satisfaction of domestic products and TV advertisements are respectively ranked in the next levels with a minimal effect. Q2 shows that the predictions of the model are satisfactory. Moreover, given what is understood from Matrix on importance-function, TV advertisements are important, but they could not have a great impact on promoting domestic consumption.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تبیین عوامل مؤثر بر گرایش شهروندان به مصرف کالاهای داخلی مورد مطالعه: شهروندان شهرستان کاشان
    Abstract: 
    یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولیدات ملی و ترویج مصرف کالاهای داخلی است. در این مقاله به بررسی عوامل مؤثر بر میزان تمایل مصرف کنندگان به مصرف محصولات داخلی به صورت کمی و در نمونه نسبتاً وسیع و متنوعی از مصرف کنندگان می پردازیم. این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و داده های تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه جمع آوری گردیده است. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان 15 سال به بالای شهر کاشان در سال 1392 می باشد. با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 605 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و به روش تصادفی انتخاب و بررسی شده اند. بر اساس نتایج تحقیق متغیر هویت ملی با حجم اثر در حد متوسط و 35 درصد اثرگذاری کل در رتبه اول، رضایت از کالای خارجی با 25- درصد اثرگذاری کل در رتبه دوم و متغیرهای رضایت از کالای داخلی و تبلیغات تلویزیون به ترتیب با حجم اثر کم در رتبه های بعدی قرار دارند. مقدار Q2 نیز نشان می دهد، توان پیش بینی کنندگی مدل در حد قابل قبولی است. علاوه بر این، با توجه به مقدار به دست آمده در ماتریس اهمیت- عملکرد متغیر تبلیغات تلویزیون دارای اهمیت ولی در عین حال نتوانسته است تأثیر بالایی بر ترویج مصرف کالاهای داخلی داشته باشد.
    References: 
    • اميرشاهي، ميراحمد و فرزانه عباسيان، 1386، «بررسي تأثير برداشت‌هاي مصرف‌كنندگان از نام تجاري بر واكنش آنها (موردپژوهشي مصرف‌كنندگان تلفن همراه در شهر تهران)»، پژوهشنامه علوم اقتصادي، علوم انساني واجتماعي (ويژه مديريت)، ش 25، ص 29 - 52.
    • اميني، مريم، مهدي محسنيان‌راد، مسعود كيمياگر و نسرين اميدوار، 1386، «آگهي‌هاي تلويزيوني كودكانمان را به مصرف چه خوراكي‌هايي تشويق مي‌كنند؟»، علوم تغذيه و صنايع غذايي ايران، ش 1، ص 49 - 57.
    • آنت، زينب، سيدنصرالله سجادي، محمد خيري، 1392، «ارتباط گرايش به مصرف كالاهاي داخلي با تجمل‌گرايي، پذيرش فرهنگي و تهديد ادراك‌شده اقتصادي در ارزيابي كالاهاي ورزشي داخلي و خارجي»، پژوهش‌هاي كاربردي در مديريت ورزشي، ش 2، ص 11 - 24.
    • بهمني، مهرزاد، 1391، «بررسي ميزان ملي‌گرايي مصرفي، اعتماد به تبليغات و تمايل به مصرف كالاهاي داخلي در بين شهروندان 28 شهر كشور»، پژوهش‌هاي ارتباطي، ش 71 ، ص 35 - 52.
    • حقيقي، محمد و ماشاالله حسين‌زاده، 1388، «مقايسه ميزان تمايل به مصرف كالاهاي داخلي در تهران با ساير مناطق جهان و بررسي پيامدهاي آن بر ارزيابي و ترجيح محصولات»، پژوهش‌هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني)، ش 4، ص 103 - 139.
    • دهدشتي شاهرخ، زهره، حسن قاسمي و ابوالفضل سيفي، 1389، «تأثير كشورگرايي مصرف‌كننده بر قصد خريد كالاهاي وارداتي»، مطالعات مديريت بهبود و تحول، ش 62، ص 115 - 142.
    • رنجبريان، بهرام و رسول قلي‌زاده شغل‌آباد، 1388، «قوم‌گرايي در مصرف و رابطه آن با ميهن‌پرستي و گرايشات جهان‌وطني در بين دانشجويان دانشگاه اصفهان»، مديريت بازرگاني، ش 3، ص 87 - 106.
    • صمدي، منصور، 1382، رفتار مصرف‌كننده، تهران، آبيژ.
    • عباسي، عباس و مقدسه محمديان، 1386، «رابطه بين نگرش مصرف‌كنندگان به وب‌سايت‌ها و اثربخشي تبليغات اينترنتي»، علوم مديريت ايران، ش 7، ص 99 - 119.
    • غفاري آشتياني، پيمان، پروانه چارستاد و ندا  لوني، 1389، «بررسي عوامل مؤثر بر رفتار مصرف‌كنندگان در ترجيح برندهاي خارجي به برندهاي داخلي»، مديريت بازاريابي، ش 8، ص 227 - 253.
    • قاسمي، حسن، زهره دهدشتي شاهرخ و ابوالفضل سيفي، 1391، «بررسي عوامل مؤثر بر كشورگرايي مصرف‌كننده»، چشم‌انداز مديريت بازرگاني، ش 11، ص 143 - 167.
    • كاتلر، فيليپ و گري آرمسترانگ، 1388، اصول بازاريابي، ترجمه علي پارسائيان، چ هفتم، تهران، ادبستان.
    • كوزر، لوئيس، 1374، زندگي و انديشه بزرگان جامعه‌شناسي، ترجمه محسن ثلاثي، تهران، علمي و فرهنگي.
    • مرتضوي، سعيد، آذر كفاش‌پور و آفاق ارجمندي‌نژاد، 1389، «بررسي نقش واسط عرق ملي و ادراك از كيفيت محصول بر قصد خريد كالاي وارداتي»، پژوهشنامه مديريت اجرايي، ش 40، ص 109 - 134.
    • موون، جان، سي و ميشل اس مينور، 1386، رفتار مصرف‌كننده، ترجمه عباس صالح اردستاني، تهران، فارابي.
    • ميرزايي، حسين و سعيده اميني، 1385، «تحليل محتواي پيام‌هاي بازرگاني تلويزيوني با تأكيد بر طبقه اجتماعي و سبك زندگي»، مطالعات فرهنگي و ارتباطات، ش 6، ص 22 - 39.
    • نعلچي كاشي، عليرضا، محسن رسوليان و حسين بوجاري، 1391، «بررسي رفتار خريد مصرف‌كنندگان نسبت به برندهاي خارجي در مقابل برندهاي داخلي»، مديريت توسعه و تحول، ش 8، ص 47 - 56.
    • نيكوكار، غلامحسين، علي ديواندري، عبدالحميد ابراهيمي و محمدرحيم اسفيداني، 1388، «الگوي رفتار مصرف‌كننده و استراتژي‌هاي بازاريابي اينترنتي: لوازم خانگي ايران»، مديريت، ش 2، ص 135 -150.
    • وبلن، تورستن، 1383، نظريه طبقه تن‌آسا، ترجمه فرهنگ ارشاد، تهران، نشر ني.
    • Balabanis G., A. Diamantopoulos, R.D. Mueller T.C. Melewar, 2001, “The impact of Nationalism, Patriotism and Internationalism on Consumer Ethnocentric Tendencies”, Journal of International Business Studies, vol. 32, no. 1.
    • Balabanis, G., R. Mueller, and T. C. Melewar, 2002, “The Relationship between Consumer Ethnocentrism and Human Values”, Journal of Global Marketing, vol. 15, no,  3/4, p. 7.
    • Batra, R., V. Ramaswamy, D. Alden, J. Steenkamp, and S. Ramachander, 2000, “Effects of Brand local and Nonlocal Origin on Consumer attitudes in developing Countries”, Journal of Consumer Psychology, vol. 9, no.  2, p. 83-95.
    • Bettman J. R., 1978, Information processing theory of consumer choice, Addison, Welsey.
    • Catton, W. R., 1960, “The Functions and Dysfunctions of Ethnocentrism: a Theory”, Social Problems, vol. 8, p. 201-211.
    • Chao, A. and J. B. Schor, 1998, “Empirical tests of Status Consumption: Evidence from Women’s Cosmetics”, Journal of Economic Psychology, no. 19 (1), p. 107-131.
    • Han, C., 1988, “The role of Consumer Patriotism in the Choice of Domestic Versus Foreign Products”, Journal of Advertising Research, vol. 28, p. 25-32.
    • Herche J., 1994, “Ethnocentric tendencies, Marketing Strategy and Import Purchase Behaviour”, International Marketing Review, vol. 11, no. 3.
    • Heslop, L. A. and N. Papadopoulos, 1993, “But Who Knows where or when: Reflection on the Images of Countries and their Products”, in Papadopoulos, N. and Heslop, L. (eds), ProductCountry Images: Impact and Role in International Marketing, International Business Press, New York, NY, p. 39-75.
    • Kumar, A., H. J. Lee, & Y. K. Kim,  2009, “Indian Consumer Purchase Intention toward a United States versus Local Brand”, Journal of Business Research, no. 62, p. 521-527.
    • Lee, Min-Young, Dee Knight & Youn-Kyung Kim, 2008, “Brand analysis of a US global brand in Comparison with Domestic Brands in Mexico, Korea, and Japan”, Journal of Product & Brand Management, vol. 17, no. 3, p. 163–174.
    • Low, P and I. Freeman, 2007, “Fashion marketing to women in Kazakhstan”, Journal of Fashion Marketing and Management,  no. 11 (1), p. 41-55.
    • Mihalyi, L. J., 1984, “Ethnocentrism vs Nationalism: Origin and Fundamental Aspects of a Major Problem for the Future”, Homboldt Journal of Social Relations, vol. 12, no. 1, p. 95-113.
    • Moore, D. E., 1989, “Creating a Global Constituency for Free Trade”, Vital Speeches, vol. 56, no. 4, p. 108-110.
    • Nguyen, T. D, T. M. Nguyen and N. J. Barrett, 2008, “Consumer ethnocentrism, Cultural Sensitivity, and intention to Purchase local Products-evidence from Vietnam”, Journal of Consumer Behavior, no. 7, p. 88-100.
    • Pecotich, Anthony & Steven Ward, 2007, “Global branding, Country of Origin and Expertise An Experimental Evaluation”, International Marketing Review, vol. 24, no. 3, p. 271-296.
    • Pelton, Lou, Min-Young Lee, Youn-Kyung Kim, Dee, Knight & Judith Forney, 2008, “Factors affecting Mexican College students’ purchase intention toward a US apparel brand”, Journal of Fashion Marketing and Management, vol. 12, no. 3, p. 294-307.
    • Reardon, J., C. Miller, I. Vida and I. Kim, 2004, “The effects of Ethnocentrism and Economic Development on the Formation of Brand and ad Attitudes in Transitional Economies”, European Journal of Marketing, vol. 39, no. 7/8, p. 737-754.
    • Shankarmahesh, M.N., 2006, “Consumer Ethnocentrism: An integrative Review of its Antecedents and Consequences”, International Marketing Review, vol. 23, no. 2, p. 146-172.
    • Shimp T.A., 1984, Consumer ethnocentrism: The concept and a preliminary empirical test; in Kinnear, T.C. (Ed.), “Advances in Consumer Research, Provo, UT”, Association for Consumer Research, vol. 11.
    • Shimp, T, and S. Sharma, 1987, “Consumer Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE”, Journal of Marketing Research, no. 23, p, 280-289.
    • Wall, M., J. Liefeld and L. A. Heslop, 1991, “Impact of Country-of- Origin Cues on Consumer Judgements in Multi-cue Situations: a Covariance Analysis”, Journal of the Academy of Marketing Science, vol. 19, p. 105-113.
    • Wang C. L., & Z. X.O Chen, 2004, “Consumer ethno-centrism and willingness to buy domestic Products in a developing country setting: testing moderating effects”, Journal of Consumer Marketing, vol. 21, no. 6.
    • Wang C.K. & W. L. Charles, 1983, “The impact of selected environmental forces upon consumers”; Willingness to buy foreign products”; Journal of the Academy of Marketing Science, vol. 11, no. 2.
    • Wilk, Richard, 2002, “Consumption, human needs, and global environmental Change”, Global Environmental Change, vol. 12, p. 5–13.
    • Zhuang, Guijun, Xuehua Wang, Lianxi Zhou,& Nan Zhou, 2008, “Asymmetric effects of brand Origin Confusion Evidence from the emerging market of China”, International Marketing Review, vol. 25, no. 4, p 441-457.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hoseinzadeh, Ali, Niazi , Mohsen, Shafaei Moghadam , Elham .(2025) تبیین عوامل مؤثر بر گرایش شهروندان به مصرف کالاهای داخلی مورد مطالعه: شهروندان شهرستان کاشان. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 7(1), 35-54

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ali Hoseinzadeh; Mohsen Niazi ; Elham Shafaei Moghadam ."تبیین عوامل مؤثر بر گرایش شهروندان به مصرف کالاهای داخلی مورد مطالعه: شهروندان شهرستان کاشان". Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 7, 1, 2025, 35-54

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hoseinzadeh, A, Niazi , M, Shafaei Moghadam , E.(2025) 'تبیین عوامل مؤثر بر گرایش شهروندان به مصرف کالاهای داخلی مورد مطالعه: شهروندان شهرستان کاشان', Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 7(1), pp. 35-54

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hoseinzadeh, A, Niazi , M, Shafaei Moghadam , E. تبیین عوامل مؤثر بر گرایش شهروندان به مصرف کالاهای داخلی مورد مطالعه: شهروندان شهرستان کاشان. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2025; 7(1): 35-54