Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, Volume 8, Issue 1, No 15, Year 2025 , Pages 63-78

    Islamic Economics: Theoretical Wisdom or Practical Wisdom?

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    abdolhamid moarefi / Assistant Professor of Economics, University of Isfahan / A.h.mohammadi@ase.ui.ac.ir
    Abstract: 
    The separation of conventional economics from practical wisdom and focus on theoretical wisdom has led to the breakdown of ethics from rationality and the domination of instrumental rationality in economic theories. Decision on the Islamic economics' affiliation with theoretical or practical wisdom can have significant results in explaining the relationship between morality and rationality in the ideas of Islamic economics and also the definition of the concept of economic rationality. Using an analytical method, this paper examines the Islamic economics’ affiliation with theoretical or practical wisdom, its results in the field of economic rationality and its relationship with ethics. According to research findings, the domination of Descartes and Hume's subjectivism in the field of epistemology and modern ethics led to the abandonment of an Aristotelian attitude towards science and practice. Change in the analysis of the relationship between science and practice led to a change in the definition of economics and the development of a rationalist approach in neoclassical economics. According to the hypothesis of the paper, considering the background of the concept of wisdom and reason in the tradition of Islamic philosophy, Islamic economics, based on its moral nature, should base the concept of rationality (practical intellect) on Aristotle's practical wisdom. In this type of practical reason, rationality is not reduced to the pursuit of personal utility or profit, but to the realization of virtues in the direction of human happiness. This perception of rationality requires attention to ethical values and is not reduced to instrumental wisdom.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :اقتصاد اسلامی: حکمت نظری یا حکمت عملی؟
    Abstract: 
    فاصله گرفتن علم اقتصاد متعارف از حکمت عملی و تمرکز بر حکمت نظری موجب گسست اخلاق از عقلانیت و همچنین غلبه عقلانیت ابزاری در نظریه های اقتصادی شده است. تصمیم در مورد تعلق اقتصاد اسلامی به حکمت نظری یا عملی می تواند نتایج قابل توجهی در زمینه تبیین رابطه بین اخلاق و عقلانیت در نظریات اقتصاد اسلامی و همچنین تعریف مفهوم عقلانیت اقتصادی داشته باشد. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی به بررسی تعلق اقتصاد اسلامی به حکمت نظری یا عملی و نتایج آن در حوزه عقلانیت اقتصادی و رابطه آن با اخلاق می پردازیم. بر اساس یافته های تحقیق،غلبه سوبژکتیویسم دکارت و هیوم در حوزه معرفت شناسی و اخلاق دوران مدرن، باعث کنارگذاشتن نگاه ارسطویی به علم و عمل گردید. تغییر در تحلیل نسبت علم و عمل موجب تغییر در تعریف علم اقتصاد و گسترش رویکرد عقلانیت ابزاری در اقتصاد نئوکلاسیکی شد. بنا به فرضیه مقاله، با توجه به پیشینه مفهوم حکمت و عقل در سنت فلسفه اسلامی، اقتصاد اسلامی با توجه به ماهیت اخلاقی اش بهتر است مفهومی از عقلانیت(عقل عملی) را مبنا قرار دهد که مبتنی بر حکمت عملی ارسطو باشد. در این نوع عقل عملی، عقلانیت به پیگیری مطلوبیت یا منفعت شخصی تقلیل نمی یابد، بلکه به معنای تحقق فضایل در جهت سعادت انسان است. این برداشت از عقلانیت مستلزم توجه به ارزش های اخلاقی بوده و به عقل ابزاری تقلیل نمی یابد.
    References: 
    • افشار قوچاني، زهره،1391، «حسن و قبح: شرعي يا عقلي؟»، پژوهش‌هاي فقه و حقوق اسلامي، ش 28 ص32-9.
    • باقري،خسرو،  خسروي، زهره، 1385، «بررسي تطبيقي عامليت آدمي در نظريه اي اسلامي در باب عمل و نظريه انتقادي هابرماس»، حکمت و فلسفه،ش3، ص22-7.
    • تيلور، آلفرد، 1392، ارسطو، ترجمه حسن فتحي، تهران، انتشارات حکمت.
    • حايري، مهدي،1384، کاوش‌هاي عقل عملي، تهران، مؤسسه  پژوهشي حکمت و فلسفه ايران.
    • حقي، علي و طباطبايي، مهديه، 1390، «جوهريت نفس از ديدگاه ارسطو و ابن‌سينا»، فلسفه و کلام، ش 5، ص146-123.
    • خزايي، زهرا،1385،«اخلاق عقلانيت»، انديشه ديني دانشگاه شيراز، ش 21، ص50-23.
    • دادگر، يدالله،١٣٧٨، نگرشي بر اقتصاداسلامي: معرفتها،ارزش‌ها و روش‌ها، تهران، پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربيت مدرس.
    • دادگر، يدالله، و هادوي‌نيا، علی‌اصغر،1391، «مطالعه تطبيقي عقلانيت اسلامي با رويکرد شناختي»،اقتصاد اسلامي، ش 47، ص 5-28.
    • دادگر، يدالله، و عزتی، مرتضي، 1382،«عقلانيت در اقتصاد اسلامي»، پژوهش‌هاى اقتصادى، ش ٩ و١٠، ص 1-29.
    • طباطبايي، محمد حسين، 1417ق، الميزان في تفسير القرآن، ج2، بیروت، مؤسسه الاعلمي للمطبوعات.
    • کرمي، محمدحسين و ديرباز، عسکر، 1384،  مباحثي در فلسفه اقتصاد،  قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • مصباح‌یزدی، محمّدتقي، 1382، شرح الهيات شفا، ج1، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني. 
    • مطهري، مرتضي، 1379، آشنايي با علوم اسلامي، چ 24، قم، صدرا.
    • مطهري،مرتضي، 1375، فلسفة اخلاق، چ 15، قم، صدرا.
    • ميانداري، حسن، 1389، «آکوئيناس  مدافع ارسطو در نياز فضايل عقلي به جهت دهي فضايل اخلاقي»،  پژوهش‌هاي فلسفي-کلامي، ش 45، ص68-37.
    • نصري، عبدالله، 1389، «تحليل عقل نظري و عقل عملي از ديدگاه استاد حايري»،  فلسفه دين، ش 7، ص99-83.
    • Davis, John B., 2003, The Theory of Individual in Economics, London & Routledge.
    • Fullbrook, E.,2004, “Descartes, Legacy: Intersubjective Reality, Intrasubjective Theory’, In The Elgar Companion to Economics and Philosophy, John Davis(ed.), UK, Edward Elgar.
    • Heap ,Shaun P. Hargreaves, 2009,Rationality,In: Handbook of Economics and Ethics, Jan Peil & Irene van Staveren (eds.), UK, Edward Elgar. 
    • Hossain, B., 2014, “Economic Rationalism and Consumption: Islamic Perspective”, Journal of Economics and Sustainable Development, Vol.5, No.24, p 115-123 
    • Hume, D., 1987, A Treatise of Human Nature, L. A. Selby-Bigge(ed.), revised by P. H Nidditch. Oxford، Clarendon Press
    • Kinsella,E., Pitman, A., 2012, Phronesis as Professional Knowledge: Practical Wisdom in the Professions, Sense Publishers.
    • Kuna, M., 2007، “Hume on the Limits of Reason in the Realm of Practical: Some Aistotelian Observaions”, Organon, vol. 14, No. 3, p 303 – 319.
    • Robbins, Lionel 1932, An Essay on the Nature and Significance of Economic Science, London, Macmillan.
    • Yuengert, A.M., 2012, Approximating Prudence, Aristotelian Practical Wisdom and Economic Models of Choice, New York, Palgrave Macmillan. 
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    moarefi, abdolhamid.(2025) Islamic Economics: Theoretical Wisdom or Practical Wisdom?. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 8(1), 63-78

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    abdolhamid moarefi."Islamic Economics: Theoretical Wisdom or Practical Wisdom?". Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 8, 1, 2025, 63-78

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    moarefi, A.(2025) 'Islamic Economics: Theoretical Wisdom or Practical Wisdom?', Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 8(1), pp. 63-78

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    moarefi, A. Islamic Economics: Theoretical Wisdom or Practical Wisdom?. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2025; 8(1): 63-78