Pages:
45-62
Receive Date: 2025/04/07
Accept Date: 2025/04/07
Abstract:
One of the fundamental issues in the philosophy of Islamic economics is explaining the foundations of normative ethics of the theories of Islamic economics. Using analytical method, this paper seeks to study the paradigm of egoism in the Islamic and conventional economics. Now, this question arises whether or not egoism, which is accepted as the paradigm and hard core of the conventional economy, can be considered as the foundations of normative ethics in the Islamic economics. Basically, Islamic thought accepts Consequentialism or Deontology? Answering the above question, this paper exposes that, the foundation of the normative ethics of Islam is Deontology. According to the hypothesis, in cases where consistency of duty depends on the consequence in action, the clause of consequence is assumed in the generality of the duty, and the subject of duty has the generality by the specific clause state; thus, there is no need to look for of Consequentialism; because the attempt to achieve a result in these cases is itself a part of duty; this type of "Deontology" is called "General Deontology". This Deontology has a booster engine by the name self-interest as a motive. Findings show that, the realization of the dual union of duty and self-interest is not paradoxical in economics and so on. There is a significant difference between self-interest in Islam and egoism in the conventional economy in terms of foundations and identity.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی تطبیقی پارادایم خودگرایی در اقتصاد اسلامی و متعارف
Abstract:
یکی از مباحث اساسی در فلسفه اقتصاد اسلامی تبیین مبانی اخلاق هنجاری نظریات اقتصاد اسلامی است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی به بررسی تطبیقی پارادایم خودگرایی در اقتصاد اسلامی و متعارف می پردازیم. در این زمینه این سؤال مطرح است آیا می توان خودگرایی که به عنوان پارادایم و هسته سخت اقتصاد متعارف پذیرفته شده را مبنای اخلاق هنجاری در نظام اقتصادی اسلام قرار داد؟ اصولاً تفکر اسلامی غایت گروی را می پذیرد یا وظیفه محوری؟ پاسخ تحقیق حاضر به پرسش مذکور این است که مبنای اخلاق هنجاری اسلام وظیفه گرایی است. بنا به فرضیه مقاله، در مواردی که قوامِ وظیفه در مرحله اقدام، به کسب نتیجه باشد، قیدِ نتیجه در اطلاقِ وظیفه اخذ می شود و موضوعِ وظیفه با وصف قید خاص، اطلاق دارد؛ بدین ترتیب نیازی به پناه بردن به نتیجه گرایی نیست؛ چراکه تلاش برای دستیابی به نتیجه در این گونه موارد، خود بخشی از وظیفه است؛ این نوع تکلیف گروی را «وظیفه گرایی عام» می نامیم. این وظیفه گرایی، موتور تقویت کننده ای به نام حب ذات به مثابه یک داعی دارد. بر اساس یافته های تحقیق اجتماع دوگانه ی وظیفه ـ حب ذات، در اقتصاد و غیر آن، امری پارادوکسیکال نیست؛ حب ذات در اسلام با خودگرایی در اقتصاد متعارف از نظر مبانی و هویت، اختلاف جوهری دارد.
References:
- اترک، حسین، 1392، «تقریری جدید از وظیفهگرایی نتیجهگرا»، تأملات فلسفی، ش9، ص 7-27.
- پالمر، م، 1388، مسائل اخلاقي، ترجمة ع. ر. آل بويه، تهران، سمت و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي.
- جابری، علی، 1387، تحلیل و بررسی مبانی معرفتشناختی و ارزشی علم اقتصاد متعارف و علم اقتصاد اسلامی، پاياننامة دكتري مؤسسة آموزشي وپژوهشي امام خمینی.
- ـــــ ، 1388، «علم اقتصاد متعارف و خودگروی لذتگرایانه»، معرفت اقتصادی، ش1، ص 163-184.
- چپرا، محمد عمر، 1384، اسلام و چالش اقتصادی، ترجمة سیدحسین میرمعزی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی
- چراغی کوتیانی، اسماعیل، 1393، «شاخصههاي جامعه نتيجهگرا و تكليفمدار»، پویا، ش28، ص 114-119.
- شريفي، احمدحسين، 1389، «ارزشهاي اخلاقي و خودگرايي روانشناختي»، معرفت اخلاقي، ش3، ص27ـ42.
- صدر، سيدمحمدباقر، 1401ق، فلسفتنا، تهران، دارالكتاب الاسلامي.
- عربي، سيدهادي و همكاران، 1392، «نظرية اخلاق هنجاري و دلالتهاي آن در سياستگذاري اقتصادي؛ درسهايي براي اقتصاد اسلامي»، معرفت اقتصاد اسلامي، ش8، ص29-50.
- عزیزی، مصطفی، 1386، «بررسی تطبیقی نظریۀ خودگرایی و حبّ ذات»، اندیشه نوین دینی، ش9، ص 125-160.
- فرانکنا، ویلیام کی، 1376، فلسفه اخلاق، ترجمة هادی صادقی، قم، مؤسسه فرهنگی طه.
- مجلسی، محمدباقر، 1403ق، بحار الانوار، بیروت، الوفاء.
- مصباح، محمدتقی، 1377، اخلاق در قرآن، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- ـــــ ، 1387، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، تحقیق احمدحسين شریفی، چ دوم، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- ـــــ ، 1392، «ما مرد وظیفه و تکلیفیم»، پرسمان، ش 128-129، ص 24-25.
- ـــــ ، 1393، «مصاحبه»، پویا، ش28، ص 31-41.
- ـــــ ، 1394،پند جاوید، چ پنجم، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- موسوي خمینی، سيدروحالله، 1374، کلمات قصار، اصفهان، مرکز تحقیقات رایانهای قائمیه اصفهان.
- ـــــ ، 1389، صحیفه نور، تهران، مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
- مطهری، مرتضی، 1389، مجموعه آثار، قم، صدرا.
- موفق، علیرضا و علياصغر هادوینیا، 1388، «مبانی اخلاقی مصرف ازدیدگاه مکاتب سودگرایی، وظیفهگرایی و اسلام»، اقتصاد اسلامی، ش36، ص 33-58.
- میرباباپور، سیدمصطفی، 1393، «رابطه تعبد و تعقل در تكلیفمداری»، پویا، ش28، ص 73-75.
- نعمتی، معصومه، 30/7/1390، «بنتام؛ فيلسوف منفعت گرايي و سودجويي»، روزنامه رسالت.
- هادی صادقی، 1377، «اخلاق بدون خدا»، نقد و نظر، ش13-14، ص 232-251.
- هری، جی. گنسلر، 1385، درآمدی جدید به فلسفه اخلاق، ترجمة حمیده بحرینی، تهران، آسمان خیال.
- Campbell, T. D. and I. S. Ross, 1981, “The Utilitarianism of Adam Smith's Policy Advice”, Journal of the History of Ideas, Vol. 42, No. 1, P. 73-92.
- Crisp, Roger, 1995, Deontological ethics, In Oxford Companion to Philosophy, Ted Hondrich (ed.), Oxford University Press.
- Olson, Robert G, 1967, Deontological Ethics, In Encyclopedia of Philosophy, Paul Edwards (ed.). London: Collier Macmillan.
- Pojman Luis p, 1999, Ethics, Discovering Right and Wrong, U. s. of America.
- Priest, Oskar (ed.), 1957, Utilitarianism, Indianapolis: BobbsMerrill.
- Runes, D. D, (no date), The Dictionary of Philospohy, New York, Philosophical Library.
- Smith, Adam, 1937, The Wealth of Nations, Edwin Cannan edition.
- Spielthenner, George, 2005, “Consequentalism or Deontology? Philosophia”, philosophical Quarterly of Israel, No. 33.
- Zubair, Hasan, 2002, “Maximization Postulates and Their Efficacy for Islamic Economics”, American journal of Islamic Social Sciences, Vol. 19, No. 3, P. 95-118.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Habibiyan Naqibi, Majid, Dehghani, Mahmoud.(2025) A Comparative Study of the Paradigm of Egoism in the Islamic and Conventional Economics. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 9(2), 45-62
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Majid Habibiyan Naqibi; Mahmoud Dehghani."A Comparative Study of the Paradigm of Egoism in the Islamic and Conventional Economics". Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 9, 2, 2025, 45-62
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Habibiyan Naqibi, M, Dehghani, M.(2025) 'A Comparative Study of the Paradigm of Egoism in the Islamic and Conventional Economics', Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 9(2), pp. 45-62
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Habibiyan Naqibi, M, Dehghani, M. A Comparative Study of the Paradigm of Egoism in the Islamic and Conventional Economics. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2025; 9(2): 45-62