Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, Volume 1, Issue 1, No 1, Year 2025 , Pages 7-31

    An Introduction to the Philosophy of Business Ethics From an Islamic Perspective

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Mohammad javad Tavakkoli / Member of Academic Staff in Imam Khomeini Education & Research Institute / tavakoli@qabas.net
    Abstract: 
    In the past few decades, formation of a public and seientific movement towards business ethics has challenged dualistic views about personal and social ethics. Many economic thinkers have realized that contrary to traditional approches, legal pressure and the market’s invisible hand cannot prevent the moral hazards of business. Development of business ethics, instead, can enhance the performance of business by filling legal gaps. Islam goes beyond the purely instrumental approach to business by considering business ethics to be a strategy for development of moral virtues in the market as well as in the Islamic society as a whole. Apart from revealing the need for cultural engineering of the market,this approach can transform prevailing policies with the aim of institutionalizing Islamic business ethics.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :درآمدی بر فلسفه‌ی اخلاق تجارت با رویکردی اسلامی
    Abstract: 
    در چند دهه اخیر شکل گیری جنبش اخلاق کسب و کار و نهضت علمی اخلاق حرفه ای دیدگاه های دوگانه گرای اخلاق فردی و اجتماعی را به چالش کشیده است. بسیاری از متفکران اقتصادی به این نکته پی برده اند که بر خلاف تفکرات سنتی در اقتصاد، فشار قانون و همچنین دست نامرئی بازار نمی تواند از آسیب های اخلاقی تجارت جلوگیری کند. در مقابل گسترش اخلاق کسب و کار می تواند با پر کردن خلاء های قانونی به کارکرد بهتر تجارت کمک نماید: بر اساس فرضیه مطرح شده در این مقاله، که با روش تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته، اسلام با گذر از رویکرد کارکرد گرایانه صرف به تجارت، اخلاق تجارت را راهکاری برای گسترش فضایل اخلاقی در بازار و جامعه اسلامی قلمداد می کند. توجه به این رویکرد، می تواند از طرفی منعکس کننده ضرورت مهندسی فرهنگی بازار باشد؛ و از طرف دیگر جهت گیری های سیاستی به منظور نهادینه کردن اخلاق اسلامی تجارت را دگرگون نماید.
    References: 
    • الحر العاملي، محمد ابن حسن، وسائل الشيعه الي تحصيل مسائل الشريعه، بيروت، موسسه آل البيت لاحيا التراث، 1412ق.
    • اسلامي، محمدتقي و ديگران، اخلاق كاربردي؛ چالش‌ها و كاوش‌هاي نوين در اخلاق عملي، قم، پژوهشكاه علوم و فرهنگ اسلامي، 1386.
    • ايرواني، جواد، اخلاق اقتصادي از ديدگاه قران و حديث، مشهد، دانشگاه علوم اسلامي رضوي، سال 1384.
    • حيدري نراقي، علي‌محمد، آئين تجارت از ديدگاه اسلام: موضوع آداب كسب و تجارت، قم، مهدي نراقي، چ پنجم، 1382
    • شريفي، احمدحسين، آيين زندگي، اخلاق كاربردي، قم، دفتر نشر معارف، 1384.
    • فرامرز قراملكي و رستم نوچه فلاح، احد، موانع رشد اخلاق حرفه‌اي در سازمان، تهران، موسسه فرهنگي دين پژوهي بشرا، 1386.
    • فرامرز قراملكي، احد، اخلاق حرفه‌اي، تهران، احد فرامرز قراملكي1382.
    • كامنيش، پاول، «اخلاق كسب و كار؛ دست يابي به اصل موضوع»، ترجمه اميد فرمان آرا، در كتاب درامدي بر اخلاق كسب و كار در محيط جهاني، تدوين محمد نهاونديان، تهران، مركز ملي مطالعات جهاني شدن، 1385، ص 64-45.
    • معصومي‌نيا، غلام‌علي، «اخلاق اقتصادي، مباني بينشي، آموزه‌ها و آثار»، اقتصاد اسلامي، ش 26، 1386، ص 149-119.
    • نهاونديان، محمد، كتابشناسي اخلاق كسب و كار، تهران، شركت چاپ و نشر بازرگاني، 1385.
    • گاستافسون، اندرو، «حمايت از كل‌گرايي اخلاقي، پاسخي به رويكرد‌هاي ديني در اخلاق كسب و كار»، ترجمه محمدحسين نوروزي، در كتاب درآمدي بر اخلاق كسب و كار در محيط جهاني، تدوين محمد نهاونديان، تهران، مركز مطالعات جهاني شدن، 1385، ص 64-45.
    • سالامون، آلبرت سي، «اخلاق تجارت»، در كتاب اخلاق كاربردي، چالش‌ها و كاوش‌هاي نوين در اخلاق عملي، جمعي از نويسندگان، قم، نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، 1386.
    • گئورگه، ريچارد، «تاريخچه اخلاق كسب و كار»، ترجمه جواد ابراهيمي، در كتاب درامدي بر اخلاق كسب و كار در محيط جهاني، تدوين محمد نهاونديان، تهران، مركز ملي مطالعات جهاني شدن، 1385، ص 35ـ9.
    • رجائي، سيدكاظم و همكاران، معجم موضوعي آيات اقتصادي قرآن، قم، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1382.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين الميزان في تفسير القرآن، دار الكتب السلاميه، چ سوم، 1397.
    • عياشي، محمدابن مسعود، تفسير عياشي، تهران، المكتبه العلميه الاسلاميه، بي‌تا.
    • Bergman, Roger 2004. Identity as Motivation: Toward a Theory of the Moral Self, in Lapsley & Narvaez (eds.) Moral Development, Self, and Identity, Mahwah, New Jersey and London.
    • Beekun, Rafik Issa 1997. Islamic Business Ethics, USA: The International Institute of Islamic Thought.
    • Bradburn, Roger, Understanding Business Ethics, London, New York: Continuum, 2001.
    • Catherwood , Fred 1995. The Protestant Work Ethics: Attitudes and Applications Give it Meaning, in Stackhouse ,Marx L. et al. (eds.), On Moral Business, Classical Contemporary Resources for Ethics in Economic Life, Michigan: William B. Eerdmans Publishing Company & Grand Papids, 682-686.
    • De George, Richard T. 1982. Business Ethics, New York and London: Macmillan Publication and Collier Macmillan Publishers.
    • Ferrell, O.C. & Fraedrich 1997. Business Ethics, Ethical Decision Making and Cases, 3rd ed., Boston, New York: Houghton Mifflin Company.
    • Fisher, C. & Lovell A. 2006. Business Ethics and Values, Individual, Corporate and International Perspectives, 2ed ed., Prentice Hall.
    • Friedman, Milton. 1970,The Social Responsibility of Businesses is to Increse Profit, New York Times Magazine, Reprinted in George D. Chryssides, John H. Kaler (eds.), An introduction to business ethics, . Lodnon: InternationalThomson Business, 2002, 249-254.
    • Jones, C. et. al 2005. For Business Ethics, London & New York: Routledge.
    • Lapsley & Narvaez 2004. Introduction, in Lapsley & Narvaez (eds.) Moral Development, Self, and Identity, Mahwah, New Jersey and London
    • Shaw, W., Barry, V. 1998. Moral in Business, Wadsworth Publishing Company, 7th ed.
    • Smith, Adam 1776;1909. Wealth of Nation, In Bullock, C. J. (ed), Harvard Classics, New York: P.F. Collier, Volume 10.
    • Solomon , Robert C. 1998. It’s Good Business, in Shaw, W., Barry, V. (eds.), Moral in Business, Wadsworth Publishing Company., 7th ed., 33-42.
    • Sorell, Tom 1998. Business Ethics, in Ensyclopedia of Philosophy, v2,Lodon & New York, 150-154.
    • Vohs, Kathleen D. et. al 2006, The Psychological Consequences of Money, Science, 314, 1154-1156.
    • Blaug, Mark, Econmic Theory in Retrospect, 5th ed., London: Cambridge Univrsity, 1996.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tavakkoli, Mohammad javad.(2025) An Introduction to the Philosophy of Business Ethics From an Islamic Perspective. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 1(1), 7-31

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad javad Tavakkoli."An Introduction to the Philosophy of Business Ethics From an Islamic Perspective". Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 1, 1, 2025, 7-31

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tavakkoli, M.(2025) 'An Introduction to the Philosophy of Business Ethics From an Islamic Perspective', Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 1(1), pp. 7-31

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Tavakkoli, M. An Introduction to the Philosophy of Business Ethics From an Islamic Perspective. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2025; 1(1): 7-31