Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, Volume 11, Issue 1, No 21, Year 2025 , Pages 91-109

    Strategies and Tactics for Charity Promotion

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Mustafa Kazemi Najaf Abadi / Assistant Professor of the Department of Economics, the Research Institute of Hawzeh and University / mostafakazemi@rihu.ac.ir
    Seyed reza Hoseini / Assistant Professor of the Department of Economics, the Research Institute of Hawzeh and University / srhoseini@rihu.ac.ir
    Abstract: 
    Historical evidence from the early days of Islam and the narrations of the Epoch of Appearance indicate the possibility of a balance between supply and demand for Takaful funds and also the possibility of a surplus supply as a desirable situation. On the contrary, a study of the current situation in the country shows that there is an imbalance and a surplus of demand for these funds. The question of this research, which is examined through descriptive-analytic method and the use of library resources, is to investigate how to modify and improve the existing situation and to introduce strategies for achieving the desired one. The results of the analysis of Quranic and Hadith teachings and meta-analysis of existing survey studies indicate strategies such as: “Quranic charity discourse”, “charity development”, “improving the quality of charitable funds allocation”, and “improving the quality of charitable donations” to promote charity in the country. To realize each of these strategies, partial and operational tactics such as professionalizing the charity part, enabling charitable funds to be managed, and expanding advertising and incentives can be offered.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :راهبردها و راهکارهای ارتقاءِ بخش خیریه
    Abstract: 
    شواهد تاریخی صدر اسلام و روایات عصر ظهور، حاکی از امکان پذیری وقوع تعادل میان عرضه و تقاضای وجوه تکافلی و بلکه امکان وجود مازاد عرضه به عنوان وضعیت مطلوب، در این بخش است. در مقابل، مطالعه وضعیت موجود کشور، حاکی از وجود عدم تعادل و بلکه وجود مازاد تقاضای این وجوه است. مسئله این تحقیق، که با روش تحلیلی ـ توصیفی و استفاده از منابع کتابخانه ای مورد بررسی قرار می گیرد، بررسی چگونگی اصلاح و بهبود وضعیت موجود بخش خیریه ایران و معرفی راهبردهایی برای دستیابی به وضعیت مطلوب است. نتایج تحلیل آموزه های قرآنی و حدیثی و فراتحلیل مطالعات پیمایشی موجود، حاکی از وجود راهبردهایی چون: «گفتمان سازی انفاق قرآنی»، «توسعه بخش خیریه»، «بهبودبخشی به کیفیت تخصیص وجوه خیرخواهانه» و «بهبودبخشی به کیفیت جمع آوری وجوه خیرخواهانه» برای ارتقای خیریه در کشور است. برای تحقق هریک از این راهبردها، راهکارهای جزئی و عملیاتی همچون حرفه ای کردن بخش خیریه، فراهم آوردن امکان مدیریت تخصیص وجوه توسط نیکوکاران، با گسترش تبلیغات و تحریک انگیزه ها قابل ارائه است.
    References: 
    • نهج‌البلاغه، 1379، ترجمة محمد دشتی، قم، امیرالمؤمنین.
    • ابن ابى‌الحديد، عبدالحميد بن محمد، 1387ق، شرح نهج البلاغه، تحقيق عزالدين محمد ابوالفضل ابراهيم، چ دوم، بيروت، داراحياء التراث.
    • ابن‌زنجویه، حمید، 1406ق، الاموال، ریاض، مرکز الملک فیصل للبحوث و الدراسات الاسلامیه.
    • ابن‌شعبه حرانی، ابومحمد، 1404ق، تحف العقول عن آل‌الرسول، تحقيق على‌اكبر غفارى، چ دوم، قم، مؤسسة نشر اسلامى.
    • ابن‌شهرآشوب مازندرانى، محمدبن‌على، بي‌تا، مناقب آل ابى‌طالب، قم، المطبعة العلميه.
    • ابن‌عساكر، على‌بن حسن، 1415ق، تاريخ مدينة دمشق، تحقيق على شيرى، بيروت، دارالفكر.
    • تميمي‌آمدی، عبدالواحدبن‌محمد، 1387، غررالحکم و دررالکلم، ترجمة سیدهاشم رسولی محلاتی، چ دوم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
    • بحرانی، سیدهاشم، 1416ق، البرهان فی تفسیر القرآن، بنیاد بعثت، تهران.
    • بوریس، الیزابت، 1386، «نهادهای وقفی و خیریه در آمریکا»، ترجمة صادق عبادی، میراث جاویدان، ش58، ص 80-95.
    • جهانیان، ناصر، 1395، «جایگاه وقف در اقتصاد بخش سوم»، اقتصاد اسلامی، ش62، ص 79-106.
    • حسن‌زاده سروستانی، حسین و همكاران، 1395، «تأمین مالی جمعی، الگویی مناسب جهت جذب مشارکت‌های خیرین»، در: همایش ملی خیر ماندگار، تهران، بنیاد خیریه راهبردی آلاء.
    • حسینی، سید‌رضا، 1392، الگوهای تأمین اجتماعی از دیدگاه اسلام و غرب، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • حسینی، سید‌رضا، بی‌تا، انفاق، قم، دانشگاه قرآن و حدیث.
    • حسینی، سید‌رضا و مصطفی کاظمی نجف‌آبادی، 1398، «تحلیل عرضه و تقاضای خدمات تکافلی در اقتصاد اسلامی»، جستارهای اقتصادی، ش31، ص 161-194.
    • حمیری، عبدالله‌بن‌‌جعفر، 1413ق، قرب الإسناد، قم، آل‌البیت.
    • حیدری، محمدرضا و مرتضی درخشان، 1395، «تحلیل کارکردهای بخش سوم (امور خیریه و نیکوکاری)، در توسعه اقتصادی و اشتغال»، در: اولین همایش ملی خیر ماندگار، تهران، بنیاد خیریه راهبردی آلاء.
    • صدر، سیدمحمدباقر، 1387، اقتصادنا، چ سوم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی.
    • صدوق، محمدبی علی، 1414ق، الخصال، چ چهارم، قم، نشر اسلامی.
    • طباطبائی، سيدمحمدحسین، 1390ق، المیزان فی تفسیر القرآن، چ دوم، بيروت، مؤسسة الأعلمی‌للمطبوعات.
    • طبرسى، فضل‌بن حسن، 1418ق، تفسير مجمع البيان، چ دوم، بيروت، دار احیاء التراث العربی.
    • طغیانی، مهدی، 1395، اقتصاد وقف و امور خیریه، تهران، دانشگاه امام صادق.
    • طوسى، ابوجعفر محمدبن حسن، 1401ق، تهذيب‌الاحكام فى شرح المقنعه، بيروت، دارالتعارف.
    • ـــــ ، 1414ق، الامالى، قم، دارالثقافه.
    • عظیم‌زاده اردبیلی، فائزه و محمدمنصور عظیم‌زاده اردبیلی، 1395، «نقش وقف و امور خیریه و داوطلبگی بر فرایندهای اجتماعی»، در: اولین همایش ملی خیر ماندگار، تهران، بنیاد خیریه راهبردی آلاء.
    • قرضاوی، یوسف، 1390، نقش ارزش‌ها ‌و اخلاق در ارتباط با اقتصاد اسلامی، ترجمة عبدالعزیز سلیمی، تهران، احسان.
    • كلينى، محمدبن‌يعقوب، 1389، الكافى، تحقيق على‌اكبر غفارى، چ دوم، بیروت، دار صعب و دارالتعارف.
    • مجلسى، محمدباقر، 1403ق، بحارالأنوار، چ دوم، بيروت، الوفاء.
    • محمدي ری‌شهری، محمد و سیدرضا حسینی، 1386، التنمیه الاقتصادیه فی الکتاب و السنه، قم، دارالحدیث.
    • محمدي، فاطمه، 1390، همشهری اقتصادی، کد خبر: ۱۹۹۰۸۸، دانلود 2/11/91 http://www.asriran.com/fa/news.
    • مرتب، یحیی و وحید یاوری، 1395، «بررسی چگونگی نظارت کارآمد بر نهادها و فعالیت‌های خیریه»، در: اولین همایش ملی خیر ماندگار، تهران، بنیاد خیریه راهبردی آلاء.
    • مرتضوی، مهدی و همكاران، 1395، «مفهوم‌سازی شبکه ملی مؤسسات خیریه»، در: اولین همایش ملی خیر ماندگار، تهران، بنیاد خیریه راهبردی آلاء.
    • مسعودی‌پور، سعید و بهرام خیری، 1393، «جاذبه‌های تبلیغاتی مطلوب در بازاریابی اجتماعی انفاق بر اساس آموزه‌های قرآنی»، اندیشه مدیریت راهبردی، ش1، ص 67-97.
    • مفيد، محمدبن‌محمد، 1413ق، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، قم، كنگره شيخ مفيد.
    • مهدوی، سمیه و مهدی طغیانی، 1395، «شاخص‌های ارزیابی عملکرد بخش وقف و خیریه با استفاده از کارت امتیاز متوازن»، در: اولین همایش ملی خیر ماندگار، تهران، بنیاد خیریه راهبردی آلاء.
    • نکویی‌مقدم، محمود و همكاران، 1392، «نقش مؤسسات خیریه در نظام سلامت، یک مطالعه کیفی»، تحقیقات کیفی در علوم سلامت، ش1، ص 1-10.
    • سایت رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس، http://majlis.ir/fa.
    • Bekkers, R., & Wiepking, P, 2011, “A Literature Review of Empirical Studies of Philanthropy: Eight Mechanisms That Drive Charitable Giving”, Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, No. 40, P 924–973, https://doi.org/10.1177/0899764010380927.
    • Dovidio, J. F, Piliavin, J. A, Gaertner, S. L.; Schroeder, D. A.; Clark III, R. D, 1991, “The Arousal: Cost-reward Model and the Process of Intervention”, In: M. S. Clark (Ed.),Review of Personality and Social Psychology, P 86-118.
    • Wiepking, P & Handy, F, 2017, “The Palgrave Handbook of Global Philanthropy”, Retrieved from http://www.credoreference.com/book/macp.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Kazemi Najaf Abadi, Mustafa, Hoseini, Seyed reza.(2025) Strategies and Tactics for Charity Promotion. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 11(1), 91-109

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mustafa Kazemi Najaf Abadi; Seyed reza Hoseini."Strategies and Tactics for Charity Promotion". Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 11, 1, 2025, 91-109

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Kazemi Najaf Abadi, M, Hoseini, S.(2025) 'Strategies and Tactics for Charity Promotion', Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 11(1), pp. 91-109

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Kazemi Najaf Abadi, M, Hoseini, S. Strategies and Tactics for Charity Promotion. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2025; 11(1): 91-109