Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, Volume 15, Issue 1, No 29, Year 2025 , Pages 141-158

    The position of normative ethics theories in the social welfare function

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Mohammad hosein Karami / Assistant Professor, Department of Economics, Research Institute of Hawzah and University / mhkarami@rihu.ac.ir
    dor 20.1001.1.20422322.1402.15.1.7.5
    doi 10.22034/marefateeqtesadi.2024.5000883
    Abstract: 
    The use of ethical theories in welfare economics began with Pigou's initiative to introduce Bentham's utilitarianism into his theory of welfare economics, and now it has become very widespread and a close relationship between welfare economics and moral philosophy has emerged. The main issue of this research is how contemporary welfare economics has established a relationship between moral philosophy and welfare economics. From the explanation of this relationship, we can explore the relationship between welfare economics and Islamic moral philosophy in wider researches. Therefore, the main goal of this research is to create a context for presenting indigenous and Islamic theories in welfare economics. The research results indicate that among the types of moral theories, normative moral theories are mainly used in welfare economics and mainly in social welfare functions. Also, among the three elements of each social welfare function, the dependent variable is most related to ethical issues and moral philosophy, and in fact, the shape of the welfare function is determined by the criterion that lies in the dependent variable.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :جایگاه نظریات اخلاق هنجاری در تابع رفاه اجتماعی
    Abstract: 
    استفاده از نظریات اخلاقی در اقتصاد رفاه، با ابتکار پیگو در وارد کردن مطلوبیت‌گرایی بنتام به نظریه اقتصاد رفاه خویش آغاز شد و اکنون بسیار گسترده شده و رابطه تنگاتنگی میان اقتصاد رفاه و فلسفه اخلاق به وجود آمده است. مسئله اصلی این پژوهش آن است که اقتصاد رفاه معاصر چگونه میان فلسفه اخلاق و اقتصاد رفاه ارتباط برقرار کرده است. از تبیین این ارتباط می‌توان در پژوهش‌های گسترده‌تر، نقبی به ارتباط اقتصاد رفاه با فلسفه اخلاق اسلامی زد. بنابراین هدف اصلی این پژوهش، زمینه‌سازی برای ارائه نظریات بومی و اسلامی در اقتصاد رفاه است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که از میان اقسام نظریات اخلاقی، نظریات اخلاق هنجاری به صورت اصل موضوع در اقتصاد رفاه و به طور عمده در توابع رفاه اجتماعی به کار می‌رود. همچنین از میان عناصر سه‌گانه هر تابع رفاه اجتماعی، متغیر وابسته بیشترین ارتباط را با مباحث اخلاقی و فلسفه اخلاق دارد و در حقیقت، شکل تابع رفاه از معیاری که در متغیر وابسته نهفته است مشخص می‌شود.
    References: 
    • آرمان‌مهر، محمدرضا (1390). رالز ـ حکیمی. قم: دلیل ما.
    • ادواردز، پل و دیگران (1392). دانشنامة فلسفة اخلاق. تهران: سوفیا.
    • ایسینگ، اوتمار (1374). تاریخ عقاید و اندیشه‌های اقتصادی ده استاد. ترجمة هادی صمدی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
    • باقری، علی (1377). معیارهای توزیع درآمد و عدالت. نامة مفید، 4(13)، 85-106.
    • حکیمی، محمدرضا و دیگران (1367). الحیات. تهران: مکتب نشر الثقافة الاسلامیه.
    • سن، آمارتیا (1381). در باب نابرابری اقتصادی. ترجمۀ حسین راغفر. تهران: مؤسسۀ عالی پژوهش تأمین اجتماعی.
    • صدر، سیدکاظم (بی‌تا). سهم عوامل تولید طبق نظریة عدالت شهید صدر. بی‌جا: بی‌نا.
    • صدر، سیدکاظم (1374). اقتصاد صدر اسلام. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
    • کرمی، محمدحسین (1392). تابع رفاه اجتماعی بر اساس ترجیحات اجتماعی افراد. رسالة دکتری. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • لیارد، پی. آر. جی. و والترز، ا. ا. (۱۳۷۷). تئوری اقتصاد خرد. ترجمة عباس شاکری. تهران: نشر نی.
    • مصباح یزدی، محمدتقی (۱۳۸۴). نقد و بررسی مکاتب اخلاقی. تحقیق احمدحسین شریفی. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.‬
    • نادران، الیاس و کرمی، محمدحسین (1392). بررسی خاستگاه توابع رفاه اجتماعی در رویکرد برگسون ـ ساموئلسن از منظر اسلام و سکولاریسم. جستارهای اقتصادی ایران با رویکرد اقتصاد اسلامی، 10(19)، 111ـ124.
    References: 
    • Bergson, Abram (1938). A Reformulation of Certain Aspects of Welfare Economics. Quart. J. Econ, 52(2), 310-334.
    • Blaug, Mark (1992). The Methodology of Economics. 2ed. Cambridge University Press.
    • Choudhury, Masudul A (1991). Social Choice in an Islamic Economic Framework. The American Journal of Islamic Social Sciences. 6(2), 259-287.
    • Hallaq ,Said (1994). A NOTE ON THE EXISTENCE OF AN ISLAMIC SOCIAL WELFARE FUNCTION. Humanomics, 10 (2), 50–57.
    • Harsanyi, John C. (1969). Cardinal Welfare, Individualistic Ethics, and Interpersonal Comparisons of Utility. in Readings in Welfare Economics. London: committee of the amrican economic association.
    • Pattanaik, Prasanta K. (2008). Social Welfare Function. in The New Palgrave; A Dictionary of Economics. 2end. London: Macmillan Press.
    • Suzumura, Kotaro (1987). Social Welfare Function, in The New Palgrave; A Dictionary of Economics. V. 4, 2end. London: Macmillan Press.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karami, Mohammad hosein.(2025) The position of normative ethics theories in the social welfare function. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 15(1), 141-158 https://doi.org/10.22034/marefateeqtesadi.2024.5000883

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad hosein Karami."The position of normative ethics theories in the social welfare function". Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 15, 1, 2025, 141-158

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karami, M.(2025) 'The position of normative ethics theories in the social welfare function', Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 15(1), pp. 141-158

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karami, M. The position of normative ethics theories in the social welfare function. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2025; 15(1): 141-158