Pages:
153-177
Receive Date: 2025/04/07
Accept Date: 2025/04/07
Abstract:
During recent decades, different countries stated to formulate and measure a customer's satisfaction indicator as an important economic variable at a micro and a macro level. Proposed indicators of customer's satisfaction have been introduced in a context of classic economy, and a western pattern of development in which the aim of attending to the customers' satisfaction is making higher profit by tradesmen is shown. Since, in Islam the aim of winning the customer's satisfaction is to win God's good pleasure, the customer's satisfaction indicator has another identity. Using an analytical method, the present paper supports the idea of discussing the concept of honouring the customer according to Islamic doctrines in a broader sense than only the customer's satisfaction. According to the research findings the rate of honouring the customer can be determined through the proposed indicator of honouring the customer. This indicator takes into account some of the factors which influence the honouring of the customer such as the rate of observing legal regulations and being contented with the minimum profit, and its existential signs including the rate of the customers' loyalty and amount complaints.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :شاخص تکریم مشتری در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت*
Abstract:
در دهه های اخیر، کشورهای مختلفی به تدوین و اندازه گیری شاخص رضایت مشتری به عنوان متغیر اقتصادی مهمی در سطح خرد و کلان، اقدام کرده اند. شاخص های پیشنهادی رضایت مشتری در چارچوب اقتصاد متعارف و الگوی توسعه غربی مطرح شده اند که در آن، هدف از توجه به رضایت مشتریان، کسب سود بیشترتوسط عرضه کننده است. از آنجا که در بینش اسلامی هدف از جلب رضایت مشتری کسب رضای الهی است، شاخص رضایت مشتری شکل دیگری به خود می گیرد. در این تحقیق با استفاده از روش تحلیلی، این فرضیه، مطرح می شود که بر اساس آموزه های اسلامی می توان مفهوم تکریم مشتری را که فراتر از رضایت مشتری است، مطرح کرد. بر اساس یافته های این پژوهش، میزان تکریم مشتری را می توان با استفاده از شاخص پیشنهادی تکریم مشتری اندازه گیری کرد. این شاخص با توجه به عوامل مؤثر در تکریم، همچون میزان رعایت ضوابط شرعی و اکتفا به سود حداقل و همچنین نشانه های وجودی آن، مانند میزان وفاداری مشتریان، و مقدار شکایت ها تدوین شده است.
References:
- ابن منظور، محمدبن مكرم، لسان العرب، بيروت، دار صادر، 1414 ق.
- آتشپور، سيدحميد و همكاران، اصول رضايتمندي مشتريان، قم، عطر عترت، 1385.
- آر.بل، چیپ، مشتری درجایگاه شریک «ایجاد روابط ماندگار»، مترجم غلامرضا صالحی معوا؛ تهران، خدمات فرهنگی رسا، 1379.
- راغب اصفهانى، حسينبن محمد، المفردات في غريب القرآن، دمشق، دارالعلم الدارالشامية، 1412 ق.
- حرعاملی، محمدبن حسن (شيخ حر عاملي)، وسائل الشیعه، قم، مؤسسه آل البيت لإحياء التراث، 1409 ق.
- صادقي، تورج و همكار، « رضايت و وفاداري مشتريان (رفتار مصرف كننده)»، منتشر شده در سايت:
- www.post.ir
- طباطبايي، سيدمحمدحسين، تفسيرالميزان، بيروت، بي نا، بي تا.
- طبرسى، ابوالفضل علىبن حسن، مشكاةالأنوار، نجف اشرف، 1385ق.
- طبرسي، رضي الدين، مکارم الاخلاق، بيروت، منشورات الاعلمي للمطبوعات، 1392 ق.
- فاني، علي اصغر و همكاران، «ارائه شاخص رضايت مشتري ايراني»، منتشر شده در سايت مرجع الکترونیکی علوم مدیریت ایران:
- http://s1.picofile.com/file/556308150/model.doc.html and eModiran.com
- ابن بابويه، من لایحضره الفقیه، قم، جامعه مدرسين حوزه علميه قم،1413 ق.
- کاوسي، سيدمحمدرضا و عباس سقايي، روشهاي اندازه گيري رضايت مشتري، چ دوم، تهران، سبزان، 1384.
- كلينى، ابيجعفر محمدبن يعقوب، الكافي، چ چهارم، تهران، دار الكتب الإسلامية، 1365.
- مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، لبنان- بيروت، مؤسسة الوفاء، 1404 قمرى.
- ولمین، جان، حمایت از مشتری در یک هفته، ترجمه بنفشه نمازی؛ تهران، کیفیت و مدیریت، 1380.
- Bhave, A., "Customer Satisfaction Measurement – Product executive, Symphony Technologies", Quality & Productivity Journal, February 2002.
- Fornell, C. et al., "The American Customer Satisfaction Index: nature, purpose and findings", Journal of Marketing, v 60, October 1996, p 7-18.
- Grigoroudis, E., Siskos, Y., "A survey of customer satisfaction barometers: Some results from the transportation-communications sector" European Journal of Operational Research, v 152, 2004, p 334-353.
- Johnson, M. et al., "The evolution and future of national customer satisfaction index models", Journal of Ecomonic Psychology, v 22, 2001, p 217-245.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Panahi Broojerdi, Neamat.(2025) The Indicator of Honouring the Customer in the Islamic-Iranian Pattern of Progress. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2(2), 153-177
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Neamat Panahi Broojerdi."The Indicator of Honouring the Customer in the Islamic-Iranian Pattern of Progress". Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2, 2, 2025, 153-177
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Panahi Broojerdi, N.(2025) 'The Indicator of Honouring the Customer in the Islamic-Iranian Pattern of Progress', Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2(2), pp. 153-177
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Panahi Broojerdi, N. The Indicator of Honouring the Customer in the Islamic-Iranian Pattern of Progress. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2025; 2(2): 153-177