Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, Volume 3, Issue 1, No 5, Year 2025 , Pages 115-144

    The Synthetic Index of Truthfulness in Islamic Market

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Seyyed Mohammad Kazem Rajaei rameshe / Assistant Professor of economics Department, IKI / rajaii@iki.ac.ir
    Abstract: 
    A study of the market conditions and evaluating the degree of its conformity with the desired Islamic market requires providing calculational indexes. The present paper provides synthetic index of truthfulness which is one of the indexes of evaluating market conditions. This index measures the contributory, process and compensatory variables of truthfulness in cognitive, structural and behavioral field. By truthfulness, we mean an acquired moral habitus which manifests itself in the relationship between one and oneself, one and God, one and others, and one and environment, and ensures conformity between one’s sayings, writings and behavior. Market truthfulness means that the interaction between suppliers and demanders, physical environment, light reflection way of displaying goods and the atmosphere dominating the market are so realistic that no deviation or twist from truth will be noticed in the market, and if, for some reasons a deviation, the market will have the flexibility required for compensation. The proposed synthetic index of truthfulness is a weight mean of "cognition index" which consists of four indicators as contributory index: "order and law- centeredness index", "ethics domination index" with its own indicators as the index of timely information circulation, and "options index" as the index of compensation for market deficiency or deliberate concealment.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :شاخص ترکیبی صداقت در بازار اسلامی
    Abstract: 
    بررسی وضعیت بازار و سنجش میزان انطباق آن با بازار مطلوب اسلامی نیازمند ارائه شاخص های محاسباتی است. در این مقاله شاخص ترکیبی صداقت به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی وضعیت بازار ارائه می شود. این شاخص متغیرهای زمینه ساز، فرایندی و جبرانی صداقت را در عرصه های مختلف بینشی ساختاری و رفتاری اندازه گیری می کند. منظور از صداقت؛ ملکه اخلاقی اکتسابی است که در ارتباط فرد با خود، خدا، افراد دیگر جامعه و با محیط تجلی یافته و موجب سازگاری میان گفتار، نوشتار و رفتار می شود. صداقت بازار به این است که چگونگی تعامل عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان، فضای فیزیکی، نورپردازی، چینش کالا و فضای حاکم بر بازار به طور پایدار واقع نما باشد؛ به گونه ای که هیچ گونه انحراف از حقیقت یا وارونه سازی آن در آن صورت نگیرد و اگر به هر دلیل انحرافی از واقعیت صورت پذیرفت، بازار انعطاف پذیری لازم برای جبران آن را داشته باشد. شاخص ترکیبی پیشنهادی صداقت میانگین وزنی «شاخص شناخت» مشتمل بر چهار نماگر به عنوان شاخص زمینه ساز، «شاخص قانون مندی و نظم»، و «شاخص حاکمیت اخلاق» با نماگرهای خاص خود به عنوان شاخص جریان به موقع اطلاعات و «شاخص خیارات» به عنوان شاخص جبران نارسایی بازار یا پنهان سازی عمدی با نماگرهای خاص خود، معرفی شده اند.
    References: 
    • نهج‌البلاغه، ترجمة‌ سيدجعفر شهيدي، تهران،‌ علمي‌ و فرهنگي، 1374.
    • ابن‌منظور، محمّد بن مكرم، لسان‌العرب، بيروت، دار صاد، 1414ق.
    • ابوالحسني نيارکي، فرشته، تحليل مفهوم صداقت و گونه‌هاي آن، در: چکيده مقالات همايش صداقت، دانشگاه تهران، 1389.
    • اكرمي، ابوالفضل، «بازار در تمدن اسلامي»، فصلنامه دانشگاه امام صادق(ع)، ش3، بهار 1375.
    • انصارى شيرازى، قدرت‌اله، و همكاران، موسوعة أحكام الأطفال و أدلتها، قم، مركز فقهى ائمه اطهار عليهم‌السلام، 1429ق.
    • تميمى آمدى، عبدالواحدبن محمد، غررالحكم و دررالكلم، قم، دفتر تبليغات اسلامى، 1366.
    • تميمي، نعمان‌بن محمد، دعائم الاسلام، چ دوم، مصر، دارالمعارف، 1385ق.
    • توکلي، محمدجواد، «درآمدي بر فلسفة اخلاق تجارت با رويکردي اسلامي»، معرفت اقتصادي، ش1، پاييز و زمستان1388، ص7-31.
    • راغب اصفهانى، حسين‌بن محمد، المفردات في غريب القرآن، تحقيق و تصحيحِ صفوان عدنان داود، بيروت، دار العلم، الدار الشامي، ‏1412ق.
    • راوندى، قطب‌الدين، فقه القرآن، قم، كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي، 1405ق.
    • رجايي، سيدمحمّدکاظم، «ويژگي‌هاي بازار اسلامي در نظريه و عمل»، معرفت اقتصادي، ش3، پاييز و زمستان1389، ص93- 118.
    • زراء‌نژاد، منصور، «تأملي در ويژگي‌هاي بازار از نظر اسلام و تاريخ مسلمانان»، پژوهش اقتصادي، ش5 و 6، 1383.
    • سلطاني، غلامرضا، تکامل در پرتو اخلاق، قم، سازمان تبليغات اسلامي، 1374.
    • مفيد‌، محمّدبن محمّد نعمان، الامالي، بيروت، دارالتيار الجديدو دارالمرتضي، 1978ق.
    • صدوق، محمّدبن على، من لا يحضره الفقيه، قم، جامعه مدرسين، 1413ق.
    • ـــــ، معاني‌الأخبار، قم، جامعه مدرسين، 1361.
    • طباطبائى، سيدمحمدحسين، الميزان فى تفسيرالقرآن، قم، جامعة مدرسين، 1417ق.
    • طباطبائيان، سيدحبيب‌الله و ديگران، «روش‌شناسي ايجاد شاخص ترکيبي ارزيابي نوآوري در راستاي الگوي اسلامي وايراني پيشرفت»، معرفت اقتصادي، ش4، بهار و تابستان 1390، ص107- 126.
    • طريحى، فخرالدين، مجمع‌البحرين، ‏ تحقيقِ سيداحمد حسينى، تهران‏، كتابفروشى مرتضوى، 1375‏.
    • طوسي، محمّد‌بن حسن، تهذيب‌الاحكام، تصحيحِ سيدحسن‌ خرسان، بيروت، دارالاضواء، 1406ق.
    • عاملي، جعفر مرتضي، السوق في ظل الدوله الاسلاميه، بي‌جا، الدارالاسلاميه، 1408ق.
    • حر عاملي، محمّدبن حسن، وسائل‌الشيعه، بيروت، دار احياء التراث العربي، 1412ق.
    • عياشى محمّدبن مسعود، كتاب التفسير، تحقيقِ سيدهاشم رسولى محلاتى، تهران، چاپخانه علميه‏، 1380ق.
    • غفاري، هادي، نظام اقتصادي اسلامي صدر اسلام، تهران، دانشگاه پيام نور، 1386.
    • فراهيدى، خليل‌بن احمد، كتاب العين، قم‏، هجرت‏، 1410ق.
    • فرگوسن، شارل، نظريه اقتصاد خرد، ترجمة محمود روزبهان، تهران، مركز نشر دانشگاهي، 1368.
    • فرهنگ، منوچهر، فرهنگ علوم اقتصادي (انگليسي ـ فارسي)، تهران، پيکان، 1379.
    • فيض كاشانى، ملا محسن، الوافي، اصفهان، كتابخانه امام اميرالمؤمنين علي عليه‌السلام، 1406ق.
    • كليني، محمدبن‌ يعقوب‌، کافي، تهران، دارالکتب‌الاسلاميه، 1365.
    • مجلسى، محمّدباقر، بحارااأنوار، بيروت، مؤسسة الوفاء، 1404ق.
    • مصطفوى، حسن، التحقيق في كلمات‌القرآن الكريم، تهران، بنگاه ترجمه و نشر كتاب، ‏1360.
    • مكارم شيرازى، ناصر و همكاران، تفسير نمونه، تهران، دار الكتب الإسلاميه، 1374.
    • موسايي، ميثم، فرهنگ تجارت، بي‌جا، جامعه‌شناسان و مؤسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني، 1383.
    • موسوى خوئى، سيدابوالقاسم، مصباح‌الفقاهه،‏ مقرر: شيخ محمدعلى توحيدى‏، بي‌جا، بي‌نا، بي‌تا.
    • نراقي، ملا‌احمد، معراج‌السعاده، قم، هجرت، 1378.
    • نورى، ميرزاحسين، مستدرك‌الوسائل و مستنبط‌المسائل، قم، مؤسسه آل البيت (ع)، 1408ق.
    • نهاونديان، محمد، درآمدي بر اخلاق کسب و کار در محيط جهاني، تهران، مرکز مطالعات جهاني شدن، 1385.
    • هال واريان، تحليل اقتصاد خرد، ترجمة رضا حسيني، تهران، ني، 1385.
    • West, Edwin. G., Adam Smith and Modern Economics, England, Edward Elgar Publishing Limited, 1992.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rajaei rameshe, Seyyed Mohammad Kazem, Kazemi Najaf Abadi, Mustafa.(2025) The Synthetic Index of Truthfulness in Islamic Market. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 3(1), 115-144

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyyed Mohammad Kazem Rajaei rameshe; Mustafa Kazemi Najaf Abadi."The Synthetic Index of Truthfulness in Islamic Market". Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 3, 1, 2025, 115-144

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rajaei rameshe, S, Kazemi Najaf Abadi, M.(2025) 'The Synthetic Index of Truthfulness in Islamic Market', Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 3(1), pp. 115-144

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rajaei rameshe, S, Kazemi Najaf Abadi, M. The Synthetic Index of Truthfulness in Islamic Market. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2025; 3(1): 115-144