Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, Volume 1, Issue 1, No 1, Year 2025 , Pages 163-184

    Conventional Economics and Hedonistic Self-Interestedness

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Ali Jaberi / Assistant professor in Imam Khomeini Education & Research Institute. / ali_jaberi2@yahoo.com
    Abstract: 
    In the eighteenth century, the science of economics was developed in a backdrop of naturalism, humanism, deism, philosophical secularization, and anti-scholasticism. Though this science was shaped and developed in an ethical setting, moral values were gradually stripped from it. During the evolution of economic theories, economists under the influence of moral philosophers such as Thomas Hobbes and David Hume, mainely Adam Smith, based their theories on individual self-interest. Accordingly, Smith introduced the ‘invisible hand’ as one of the most important economic mechanisms. According to this view, working towards individual self-interest with the help of the invisible hand serves the interests of the society. Neoclassical economists assimilated the concept of hedonic self-interest into their economic models. In this formularization, conventional neoclassical economics embraced hedonistic self-interest as an irrefutable law, like that of gravity in Newtonian physics, thus not only interpreting economic performance as an endeavor to maximize pleasure but also regarding unselfish behavior to be irrational.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :علم اقتصاد متعارف و خودگروی لذت‌گرایانه
    Abstract: 
    علم اقتصاد در حالی در قرن هجدهم متولد شد که بستر خاصی از طبیعت گرایی، انسان گرایی، دئیسم و نیز زدودن آثار متافیزیکی و کلامی از فلسفه فراهم شده بود. این دانش گرچه در یک بستر اخلاقی شکل گرفت و رشد کرد، ولی ارزش های اخلاقی به تدریج از آن زدوده شد. در سیر تحول اندیشه های اقتصادی ،اقتصاددانان کلاسیک به خصوص آدام اسمیت تحت تاثیر نظریات فلاسفه اخلاق از جمله هابز و دیوید هیوم، نظریات خود را بر پایه خودگروی بنیان نهادند. اسمیت اصطلاح "دست نامرئی" را با توجه به این مفهوم مطرح ساخت و آن را به عنوان یکی از مهم ترین مکانیزم های اقتصادی مطرح کرد. بر این اساس ادعا شد که پیگیری نفع شخصی با کمک دستی نامرئی منافع جامعه را نیز تامین می کند. فرضیه اساسی این مقاله که با روشی تحلیلی عقلی بررسی شده آن است که اقتصاد دانان نئوکلاسیک با پذیرش ایده خودگروی لذت گرایانه آن را وارد مدل های اقتصادی کردند. در این فرمول بندی، علم اقتصاد متعارف نئوکلاسیکی خودگروی لذت گرایانه را به مثابه قانونی حتمی همانند قانون جاذبه در فیزیک نیوتنی قلمداد کرده و رفتار اقتصادی را نه تنها به عنوان تلاشی برای حداکثر کردن لذت تفسیر می کند، بلکه رفتار غیر خودخواهانه را غیر عقلایی قلمداد می نماید.
    References: 
    • تفضلي، فريدون، تاريخ عقائد اقتصادي، تهران، نشر ني، 1372
    • جابري، علي، تجزيه و تحليل مباني معرفت شناختي و ارزشي علم اقتصاد متعارف و علم اقتصاد اسلامي (پايان نامه)، قم، موسسه آموزشي امام خميني، 1388.
    • دادگر، يدالله، درآمدي بر روش شناسي علم اقتصاد، تهران، ني 1384.
    • ريچلز، جيمز، فلسفه اخلاق، ترجمه آرش اخگري، تهران، موسسه انتشارات حكمت 1387.
    • ژيد، شارل و شارل ريست، تاريخ عقايد اقتصادي، ترجمة كريم سنجابي، تهران، دانشگاه تهران، 1370، ج 1 و 2.
    • شفيوند، جي. بي. «فرون ففدهم و هجدهم»، ترجمه محمود فتحعلي، تاريخ فلسفه اخلاق غرب، ويراسته لارنس سي. بكر، قم، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1378.
    • شهرياري، حميد، فلسفه اخلاق در تفكر غرب از ديدگاه مك اينتاير، تهران، سمت، 1385.
    • شيرواني، علي، اخلاق اسلامي و مباني نظري آن، قم، دارالفكر 1379.
    • صدر، محمدباقر، فلسفتنا، لبنان، بيروت، 1400 ق.
    • فرانكنا، ويليام كي، فلسفه اخلاق، ترجمه انشا الله رحمتي، تهران، حكمت، 1380.
    • ـــــ ، فلسفه اخلاق، ترجمه هادي صادقي با مقدمه استاد مصطفي ملكيان، قم، كتاب طه، 1383.
    • كاپلستون، فردريك چارلز، تاريخ فلسفه (از دكارت تا لايپ نيتس)، ترجمة غلامرضا اعواني، تهران، شركت انتشارات علمي و فرهنگي، 1386، ج 4.
    • ـــــ ، تاريخ فلسفه (فيلسوفان انگليسي از هابز تا هيوم)، ترجمه امير جلال الدين اعلم، تهران، شركت انتشارات علمي و فرهنگي 1386، ج 5.
    • مدرسي، سيدمحمدرضا، فلسفه اخلاق پژوهش در بنيان‌هاي زباني، فطري، تجربي، نظري، و ديني اخلاق، تهران، سروش 1371.
    • مصباح‌يزدي، محمدتقي، نقد و بررسي مكاتب اخلاقي، تحقيق و نگارش احمدحسين شريفي، قم، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1387.
    • مك اينتاير، السدر، تاريخچه فلسفه اخلاق، ترجمه انشا الله رحمتي، تهران، حكمت، 1379.
    • ميني، پيرو و، فلسفه و اقتصاد مبادي و سير تحول نظريه اقتصادي، ترجمه مرتضي نصرت و حسين راغفر، تهران، شركت انتشارات علمي و فرهنگي، 1375.
    • الوي، جيمز، «تاريخچه‌اي از علم اقتصاد در جايگاه علمي اخلاقي»، اقتصاد اسلامي، ترجمه علي نعمتي، شماره 19، 1986، ص151-182.
    • ـ هيوم، ديويد، تحقيق در مبادي اخلاق، ترجمه رضا تقيان ورزنه، تهران، گويا، 1377.
    • As-Sadr, Muhammad Baqir, Our Philosophy, Translation, Introduction and Notes by Shams C. Inati, Published by Muhammadi Trust of Great Britain and Northern Ireland.
    • Blackburn, Simon, The Oxford Dictionary Of Philosophy, New York: Oxford, 1994.
    • Blaug, Mark, The Methodology Of Economics, London: Cambridge University Press, 1980.
    • Cima Lawrence R. and Schubeck, Thomas L, “Self-Interest, Love, and Economic Justice: A Dialogue Between Classical Economic Liberalism and Catholic Social Teaching” Journal of Business Ethics, 2001, 30,3, PP.2123-231.
    • Elster, Jon, “Social Norms and Economic Theory”, Journal of Economic Perspectives, 1989, Vol 3, Number 4- Pages 99-117.
    • Gert, Bernard, “Thomas Hobbes”, The Cambridge Dictionary Of Philosophy, edited by Robert Audi, New York: Cambridge University Press, 1999, pp. 331-335.
    • Gilpin, Alan, Dictionary of Economic Terms, London: Butterworth, 1977. http://psychology.wikia.com/wiki/Ethical_egoism
    • Hardin, Russell “the normative core of rational choice theory” The Economic world view, edited by Maki, UK: Cambridge University Press, 2001, PP. 57-74.
    • http://washtenaw211.org/images/211lgform.pdf
    • Katzner, Donald W. “Western economics and the economy of Japan” Journal of Post Keynesian Economics, 1999, Vol.21, Iss.3, PP.503-522.
    • Kraut, Richard, “Egoism and Altruism”, Rutledge Encyclopedia of Philosophy, edited by Edward Craig, London: Rutledge, 1998, Vol. 3, pp. 240-248.
    • Monro, D. H, “Self-interest”, The New Palgrave A Dictionary Of Economics, ed. By John Eatwell, et al., New York: The Macmillan Press Limited, 1987, Vol. 4, pp. 297-300.
    • Myers, Miston L, The Soul Of Modern Economic Man, Ideas Of Self-interest, Thomas Hobbes To Adam Smith, Chicago: The University Of Chicago Press, 1983.
    • Pettit, Philip, “The Virtual reality of homo economicus” The Economic world view, edited by Maki, UK: Cambridge University Press, 2001, PP. 75-97.
    • Roll, Eric, A History Of Economic Thought, London: Hertford and Harlow, 1954.
    • Rutherford, Donald, Dictionary of Economics, London: Routledge, 1992.
    • Savulescu, Julian, “Desire-Based and Value-Based Normative Reasons”, Bioethics, 1999, Vol. 13, n. 5, pp. 405-413.
    • Schumpeter, Joseph A, History of Economic Analysis, Great Britain: Biddles Ltd, Guildford and King’s Lynn, 1994.
    • Sen, Amartya, “Rational Behavior”, The New Palgrave A Dictionary Of Economics, ed. By John Eatwell, et al., New York: The Macmillan Press Limited, 1987, Vol.4, pp. 68-74.
    • Sen, Amartya, “Rationality and Social Choice” the American Economic Review, 1995, 85, 1, PP. 1-24.
    • Sen, Amartya, “Well-Being, Agency and Freedom” The Journal of Philosophy, Vol.82, NO. 4, 1985, P.169-221.
    • Smith, Adam, An Inquiry Into The Nature And Causes of The Wealth of Nations, edited by Cannon, New York: The Modern Library, 1937.
    • Swedberg, Richard M, “the battle of the Methods”, The Journal of Behavioral Economics, 1990, Vol. 19, Num.2, P. 141-154.
    • Zubair, Hasan, Maximization Postulates and Their Efficacy for Islamic Economics", American journal of Islamic Social Sciences, 2002, Vol.19, I.3, pages 95-118.
    • Sorell, Tom, "Thomas Hobbes" Rutledge Encyclopedia of philosophy, edited by Edward Craig, London: Rutledge, 1998, Vol.4, P.459-475.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Jaberi, Ali.(2025) Conventional Economics and Hedonistic Self-Interestedness. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 1(1), 163-184

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ali Jaberi."Conventional Economics and Hedonistic Self-Interestedness". Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 1, 1, 2025, 163-184

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Jaberi, A.(2025) 'Conventional Economics and Hedonistic Self-Interestedness', Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 1(1), pp. 163-184

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Jaberi, A. Conventional Economics and Hedonistic Self-Interestedness. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2025; 1(1): 163-184