Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, Volume 4, Issue 2, No 8, Year 2025 , Pages 29-50

    Denotations of the Theory of Normative Ethics in Economic Policy Making; Lessons for Islamic Economics

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Seyed hadi arabi / Associate professor of THE research center of seminary and university / sh.arabi@qom.ac.ir
    ✍️ Mohammad javad Rezaei / PhD student of economics (Islamic economics) Imam Sadiq (peace be upon him) University / mjrezaei@shahed.ac.ir
    Mahdi Movahedi Beknazar / PhD student of economics (Islamic economics) Imam Sadiq (peace be upon him) University / movahedi@isu.ac.ir
    Abstract: 
    From different dimensions including setting aims and choices, economic policy making necessitates the value judgment on the basis of selected parameters. Conventional economics makes decision about alternative situations on the basis of parameters intended by Pareto and techniques of cost-benefit, which are based on the theory of utilitarianism in ethics. Although adopting this basis in policy making has caused some advantages for the conventional economics, it has left some problems. Using a descriptive-analytical method, the present paper investigates the relationship between policy making in conventional economics and its principles of normative ethics and examines its requirements for policy making in Islamic economics. The research findings indicate that adopting the theory of utilitarianism, as the only basis for policy making in Islamic economics, makes many deficits in spite of its advantages. Although this paper does not seek to provide the theory of normative ethics of Islam as the basis of economic policy making, it criticizes and corrects the problems caused by basing policies only on utilitarianism.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نظریه‌ی «اخلاق هنجاری» و دلالت‏های آن در سیاست‌گذاری اقتصادی؛ درس‏هایی برای اقتصاد اسلامی
    Abstract: 
    سیاست گذاری اقتصادی از جهات گوناگون، از جمله تعیین اهداف و گزینه ها، مستلزم ارزش داوری بر مبنای معیارهای انتخاب شده است. اقتصاد متعارف براساس معیارهای پارتویی و فنون هزینه و فایده در خصوص وضعیت‏های بدیل تصمیم‏گیری می‏کند که خود مبتنی بر نظریه‌ی «اصالت فایده» (مطلوبیت‏گرایی) در اخلاق است. هرچند اتخاذ این مبنا در سیاست گذاری، مزایایی برای اقتصاد متعارف ایجاد کرده، اما مشکلاتی نیز بر جای گذاشته است. این مقاله با «روش توصیفی ـ تحلیلی» به بررسی رابطه‌ی بین سیاست گذاری در اقتصاد متعارف و مبانی اخلاق هنجاری آن پرداخته و لوازم آن برای سیاست گذاری در اقتصاد اسلامی را بررسی می کند. یافته های مقاله نشان می دهد که به کارگیری نظریه‌ی «اصالت فایده» (مطلوبیت‏گرایی) به عنوان تنها مبنا برای سیاست گذاری در اقتصاد اسلامی، با وجود نقاط قوتش، موجب بروز کاستی های زیادی می شود. هرچند مقاله درصدد ارائه‌ی نظریه‌ی «اخلاق هنجاری اسلام» به عنوان مبنای سیاست گذاری اقتصادی نیست، اما مشکلات ابتنای سیاست ها بر تک مبنای مطلوبیت گرایی را تنقیح می نماید.
    References: 
    • نهج‌البلاغه، 1379، ترجمة محمد دشتي، قم، صحفي.
    • آلوسي، سيدمحمود، 1415ق، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، تحقيق علي عبدالباري عطيه، بيروت، دارالكتب العلميه.
    • اسلت، م، 1380، «نتيجه‏گرايي»، در: مجموعه مقالات فلسفه اخلاق؛ برگرفته از دايرة‏المعارف لارنس بكر، ترجمة ع. پاكپور، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • پالمر، م، 1388، مسائل اخلاقي. ترجمة ع. ر. آل‏بويه، تهران، سمت و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي.
    • جرجاني، حسين بن حسن، 1377، جلاء الأذهان و جلاء الأحزان، تهران، دانشگاه تهران.
    • حسيني شاه عبدالعظيمي، حسين بن احمد، 1363، تفسير اثناعشري، تهران، ميقات.
    • خزاعي، ز، 1380، «اخلاق فضيلت مدار»، نامه مفيد، ش 28، ص 41 - 64.
    • طبرسي، فضل بن حسن، 1377، تفسير جوامع الجامع، تهران، دانشگاه تهران و مديريت حوزه علميه قم.
    • غرويان، محسن، 1377، فلسفه اخلاق از ديدگاه اسلام، قم، يمين.
    • فخر رازي، محمدبن عمر، 1420ق، مفاتيح الغيب، بيروت، داراحياء التراث العربي.
    • فرانكنا، و. ك، 1376، فلسفة اخلاق. ترجمة هادي صادقي، قم، مؤسسه فرهنگي طه.
    • فيض كاشاني، ملا محسن، 1415ق، تفسير الصافي، تحقيق حسين اعلمي، تهران، صدر.
    • كاشاني، ملا فتح‌الله، 1336، تفسير منهج الصادقين في الزام المخالفين، تهران، كتابفروشي محمد حسن علمي.
    • ـــــ ، 1423ق، زبدة التفاسير، قم، بنياد معارف اسلامي.
    • كريپ، ر، 1378، «اخلاق و فرا اخلاق»، نقد و نظر، ش 19 – 20 (سنت و تجدد 2)، ص 398 - 404.
    • كليني، محمدبن ‏يعقوب، 1407ق، الكافي، تهران، درالكتب الاسلاميه.
    • گنسلر، ه، 1998م، درآمدي جديد به فلسفه اخلاق، ترجمة ح. بحريني، تهران، آسمان خيال.
    • مجلسي، محمدباقر، بي‏تا، بحارالانوار، تهران، اسلاميه.
    • مصباح، محمدتقي، 1384، نقد و بررسي مكاتب اخلاقي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره).
    • مطهري، مرتضي، بي‏تا، مجموعه آثار، تهران، صدرا.
    • مقدس اردبيلي، احمد بن محمد، بي‏تا، زبدة البيان في احكام القرآن، تهران، كتابفروشي مرتضوي.
    • Brock, D. W, 1999, Utilitarianism. In The Cambridge Dictionary of Philosophy. Audi, R. (General Editor) 2nd Edition. New York, Cambridge University Press. 942-944.
    • Byrne, P, 1992, The Philosophical and Theological Foundations of Ethics: an introduction to moral theory and its relation to religious belief, Chippenham, The Macmillan Press.
    • Campbell, T. D.  and I. S. Ross , 1981, "The Utilitarianism of Adam Smith's Policy Advice", Journal of the History of Ideas, Vol. 42, No. 1, P. 73 - 92.
    • Dutt, A. K, & Wilber, C. K, 2010, Economics and Ethics: an Introduction, Hampshire, Palgrave Macmillan.
    • Gensler, H. J, 2004, "Moral Philosophy", In H. J. Gensler, E. W. Spurgin & J. C. Swindal (Eds.), Ethics; Contemporary Reading, New York, Routledge, P. 1-24.
    • Hausman, D, 2007, "The Philosophical Foundations of Mainstream Normative Economics", in D. Hausman, The Philosophy of Economics, 3th ed, USA, Cambridge Univesity Press.
    • Hausman, D. M. & McPherson M. S, 1993, "Taking Ethics Seriously: Economics and Contemporary Moral Philosophy", Journal of Economic Literature, Vol. XXXI, P. 671 - 731.
    • _____, 2006, Economic Analysis, Moral Philosophy, and Public Policy, 2nd Edition. New York, Cambridge University Press.
    • Hursthouse, R, 1991, "Virtue Theory and Abortion", Philosophy & Public Affairs, No. 20, P. 223 - 246.
    • Macintyre, A, 1996, A Short History of Ethics, New York, Macmillan and Simon & Schuster.
    • Mill, J. S, 2004, "Utilitarianism" In H. J. Gensler, E. W. Spurgin & J. C. Swindal (Eds.), Ethics; Contemporary Reading, New York, Routledge, P. 197 - 201.
    • Peterson , E. Wesley F.  and George C. Davis, 1999," Consequences, Rights, and Virtues: Ethical Foundations for Applied Economics", American Journal of Agricultural Economics, Vol. 81, No. 5, P. 1173-1180.
    • Runes, D. D. (Editor) (no date), The Dictionary of Philospohy, New York, Philosophical Library.
    • Sen, A, 2004 (1987), On Ethics and Economics, Oxford, Blackwell Publishing.
    • Shaw, W. H, 1999, Contemporary Ethics: taking account of utilitarianism, Oxford, Blackwell Publishers.
    • White, M. D, 2009, "Immanuel Kant". In J. Peil & I. v. Staveren (Eds.), Handbook of Economics and Ethics, Cheltenham, Edward Elgar, P. 301 - 307.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    arabi, Seyed hadi, Rezaei , Mohammad javad, Movahedi Beknazar , Mahdi.(2025) Denotations of the Theory of Normative Ethics in Economic Policy Making; Lessons for Islamic Economics. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 4(2), 29-50

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed hadi arabi; Mohammad javad Rezaei ; Mahdi Movahedi Beknazar ."Denotations of the Theory of Normative Ethics in Economic Policy Making; Lessons for Islamic Economics". Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 4, 2, 2025, 29-50

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    arabi, S, Rezaei , M, Movahedi Beknazar , M.(2025) 'Denotations of the Theory of Normative Ethics in Economic Policy Making; Lessons for Islamic Economics', Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 4(2), pp. 29-50

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    arabi, S, Rezaei , M, Movahedi Beknazar , M. Denotations of the Theory of Normative Ethics in Economic Policy Making; Lessons for Islamic Economics. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2025; 4(2): 29-50