Pages:
73-94
Receive Date: 2025/04/09
Accept Date: 2025/04/09
Abstract:
According to Islamic belief, practical principles of consumption in the society are rooted in theoretical principles of consumption. These theoretical principles determine the general approach of Islam regarding consumption. This orientation results in formation of behavioral standards as practical principles governing consumption in the Islamic society. Utilizing an analytical method, the present paper aims at studying the theoretical and practical principles of consumption in the Islamic society, collating these principles to consumption in Iran, and presenting operational procedures to achieve these practical principles in the Islamic society. The main hypothesis of the paper is that in order to realize these practical principles of consumption in Iran, a series of cultural and economic strategies must be executed. After presenting the theoretical and practical principles of consumption, the following four important strategies have been offered as methods to correct consumption paradigms in the society: heightening public awareness and correcting media orientations; introduction of superior paradigms; correction of the price system; and implementation of appropriate standards and programs.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مبانی مصرف جامعه اسلامی و راهکارهای اصلاح آن
Abstract:
در نگرش اسلامی، ارتباطی وثیق میان مبانی نظری و عملی مصرف در جامعه اسلامی، وجود دارد. مبانی نظری مصرف، رویکرد کلی اسلام به مصرف را معین می کند. این جهت گیری، موجب شکل گیری مبانی عملی مصرف به عنوان اصول عملی حاکم بر مصرف در جامعه اسلامی می شود. در این نوشتار، با استفاده از روش تحلیلی، مبانی نظری و عملی مصرف در جامعه اسلامی بررسی شده و با تطبیق بحث بر وضعیت مصرف در ایران راهکارهای عملیاتی برای حرکت در جهت تأمین مبانی عملی مصرف در جامعه اسلامی ارائه می شود. فرضیه اصلی تحقیق آن است که تحقق مبانی عملی مصرف در ایران نیازمند استفاده از مجموعه ای از راهکارهای فرهنگی و اقتصادی است. مقاله حاضر، پس از بیان مبانی نظری و عملی بحث، ارتقای آموزش عمومی و جهت دهی رسانه ها، معرفی اسوه های برتر، اصلاح نظام قیمت ها وداشتن الگو و برنامه مناسب را به عنوان چهار راهکار مهم برای اصلاح الگوی مصرف جامعه مطرح کرده است.
References:
-
- ابن شعبه، حسن بن علي، تحف العقول عن آل الرسول، تهران، اسوه، 1416 ق.
- ابن منظور، محمد بن مكرم،1410 ق، سنن ابن ماجه، تحقيق محمد فؤاد عبد الباقي، بيروت، داراحياء التراث .
- انصاريان، علي، الدليل علي موضوعات نهج البلاغه (نهج البلاغه موضوعي)، قم، مفيد، 1357
- ايرواني،جواد، اخلاق اقتصادي از ديدگاه قرآن و حديث، مشهد، دانشگاه علوم اسلامي رضوي، 1384
- آژانس بين المللي انرژي، گزارش سال 2008.
- باقري تودشكي، مجتبي، «الگوي مصرف بر مبناي ارزشهاي اسلامي»، اقتصاد اسلامي، ش 34، تابستان 1388.
- حرعاملي، محمد بن الحسن، وسائل الشيعه، ج 3، 20 جلد، هشتم، تهران، مكتبه الاسلاميه، 1401ق0
- حسيني، سيدرضا، الگوي تخصيص درآمد و نظريه رفتار مصرف كننده مسلمان، تهران، موسسه فرهنگي دانش و انديشه معاصر، 1379.
- حسيني، سيدرضا، «مفروضات رفتار مصرف كننده در اقتصاد اسلامي»، اقتصاد اسلامي، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، سال سوم، ش 9، 1382 ش.
- حكيمي؛ محمد، معيارهاي اقتصادي در تعاليم رضوي، مشهد، بنياد پژوهشهاي آستان قدس رضوي، 1370ش.
- خليليان، محمدجمال، شاخصهاي توسعه اقتصادي از ديدگاه اسلام، قم، مؤسسه آموزشي وپژوهشي امام خميني، 1384.
- دهخدا، علي اكبر، لغتنامه، زير نظر محمد معين و سيدجعفر شهيدي، تهران، دانشگاه تهران، 1377ش.
- الشهيد الصدر، الاسلام يقود الحياه، قم، مركز الابحاث و الدراسات التخصصيه، 1421 ق.
- صدوق، محمدبن علي بن الحسين، من لا يحضر ه الفقيه، تهران، مكتبه الصدوق، 1393 ق، ج 4.
- طبرسي، رضيالدين، مكارم الاخلاق، بيروت، منشورات الاعلمي للمطبوعات، 1392 ق.
- طريحي، فخرالدين، مجع البحرين، مكتبه المرتضويه، 1362 ش، ج5.
- طوسي، محمدبن الحسن، تهذيب الاحكام، قم، مكتبه الاعلام الاسلامي،1376 ش، ج 6.
- عزتي، مرتضي، «اثر ايمان مذهبي بر رفتار مصرف كننده»، اقتصاد اسلامي، سال سوم، ش 11، 1382ش.
- فراهيدي، خليل بن احمد، العين، بيروت، دارالاحياء التراث العربي، 1421 ق.
- فيض كاشاني، محسن، المحجه البيضاء، قم، دفتر انتشارات اسلامي، بيتا.
- كردبچه، حميد، اقتصاد كلان، تهران، مركز پژوهشهاي اقتصاد بهين، 1387.
- كليني، محمد بن يعقوب، كافي، تهران، مكتبه الاسلاميه، 1407 ق.
- متولي، مختار محمد، «احكام الشريعه وداله الاستهلاك في الدول الاسلاميه» مجله جامعه عبدالملك، الاقتصاد الاسلامي، 1409ق، ج 1.
- مجلسي، محمدباقر، بحار الانوار، چهارم، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1362 ش، 110 جلدي.
- محمدي ري شهري، محمد، اصلاح الگوي مصرف از نگاه قرآن و حديث، قم، دارالحديث، 1388 ش.
- محمدي ري شهري با همكاري سيدرضا حسيني، التنميه الاقتصاديه في الكتاب و السنه، قم، دارالحديث، 1380ش.
- موسايي، ميثم، «جايگاه انفاق و خاستگاه اجتماعي ـ اقتصادي آن»، اقتصاد اسلامي، ش 30، تابستان 1387.
- موسايي، ميثم، دين و فرهنگ توسعه، تهران، معاونت پژوهشي سازمان تبليغات اسلامي، 1374.
- موسايي، «تاثير اعتقاد به منع اسراف در مخارج مصرفي (مطالعه موردي شهر يزد)»، اقتصاد اسلامي، ش 26، تابستان 1386.
- امام خميني، صحيفه نور، تهران، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، بيتا.
- امام خميني، تحرير الوسيله، قم، جامعه مدرسين، 1416 ق.
- موسوي، سيدمهدي، پژوهشي در اسراف يا آفت سرمايهها، قم، دفترتبليغات اسلامي، 1371
- مهيار، رضا، فرهنگ ابجدي، تهران، اسلامي، 1410 ق.
- مير معزي، سيدحسين، «الگوي مصرف كلان در جامعه اسلامي»، اقتصاد اسلامي، 1384، ش 20، 33-57.
- نجفي، موسي، حكم نافذ آقا نجفي، عرفان مرجعيت و سياست، قم، دفتر نشر اسلامي، 1371.
- نشريه قرآني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي؛ دوره جديد شماره 23و 24، تير و مرداد 88
- نوري، حسين، مستدركالوسائل، بيروت، آلالبيت لاحيا التراث، 1408ق، ج 15.
- هندي، علي المتقي، كنزالعمال، تحقيق صفوه السقا، بيروت، مكتبه ا لميراث الاسلامي، 1379ش.
- UNESCO, 2001,Youth, Sustainable Consumption Patterns and lifestyles, UNESCO & UNEP.
- Munavar, Iqbal, 1985, Zakah, Moderation, and Aggregate Consumption In an Islamic Economy _ journal of Research in Islamic Economics Jeddah , Vol. 3, No.1, Summer.
- Khan, M. Fahim, 1984, " Macro consumption Function in an Islamic", Framework journal of Research in Islamic Economic, Vol. 1, No. 2.
- Chapra, M.U, 2000, The Future of Economics: An Islamic Perspective, The Islamic Foundation UK.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Khalilian Ashkezari, Mohammad jamal.(2025) Principals of Consumption in the Islamic Society and Methods of Reform in its Pattern. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 1(2), 73-94
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad jamal Khalilian Ashkezari."Principals of Consumption in the Islamic Society and Methods of Reform in its Pattern". Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 1, 2, 2025, 73-94
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Khalilian Ashkezari, M.(2025) 'Principals of Consumption in the Islamic Society and Methods of Reform in its Pattern', Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 1(2), pp. 73-94
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Khalilian Ashkezari, M. Principals of Consumption in the Islamic Society and Methods of Reform in its Pattern. Ma`rifat-e Eghtesad-e Islami, 2025; 1(2): 73-94