معرفت اقتصاداسلامی، سال چهاردهم، شماره اول، پیاپی 27، پاییز و زمستان 1401، صفحات 151-174

    تحلیل میزان رضایتمندی روستاییان از عملکرد نهاد خیریه‌ای امام علی(ع) در نواحی روستایی شهرستان قائن

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    حمیده مولایی / دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه فردوسی مشهد / hamide.19971376@gmail.cim
    ✍️ حمدالله سجاسی قیداری / دانشیار گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد / ssojasi@um.ac.ir
    خدیجه بوذرجمهری / دانشیار گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد / Azar34@um.ac.ir
    چکیده: 
    توسعة فعالیت های خیریه ای در راستای محرومیت زدایی مناطق روستایی، هنگامی محقق می شود که روستاییان از عملکرد خیریه ها رضایت مطلوب داشته باشند؛ زیرا رضایتمندی مطلوب روستاییان، عامل اصلی در افزایش کارایی و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده در نواحی روستایی است. در این راستا، مطالعة حاضر به ارزیابی و تحلیل میزان رضایتمندی روستاییان از عملکرد نهاد خیریه ای امام علی در قالب شاخص ها و متغیرهای سنجش فعالیت های توسعه ای نهاد خیریه و شاخص های رضایتمندی از عملکرد نهاد خیریه در بین 319 سرپرست خانوار روستاهای تحت پوشش خیریة امام علی شهرستان قائن در استان خراسان جنوبی با استفاده از پرسش نامه پرداخته است. یافته های تحقیق بیانگر این است که بیشترین میزان رضایتمندی مردم از عملکرد خیریة امام علی متعلق به شاخص احترام و ارزش یکسان قائل شدن در ارائة خدمات برای روستاییان با میانگین 4.30 می باشد. کمترین میزان رضایتمندی به شاخص حضور مستمر مسئولان خیریة امام علی در روستاها با میانگین 3.36 تعلق دارد. جهت رتبه بندی روستاهای مورد مطالعه در زمینة شاخص های رضایتمندی و ابعاد توسعه، از مدل MARCOS استفاده شده است. بر این اساس، بهترین روستاها در هر دو زمینه به ترتیب متعلق به بخش آباد و خرم آباد و بدترین روستا در هر دو زمینه متعلق به چدان می باشد.
    Article data in English (انگلیسی)
    • اميرجلالي، اکبر، 1389، نقش نهادهاي خيريه در فقرزدايي روستاهاي ايران با تأکيد بر نقش کميته امداد (مطالعه موردي، روستاهاي بخش کندوان شهرستان ميانه)، پايان‌نامه کارشناسي ارشد، جغرافيا و برنامه‌ريزي روستايي، تهران، دانشگاه تربيت مدرس.
    • ايماني جاجرمي، حسين و همكاران، 1391، «بررسي نقش سازمان‌هاي مردم‌نهاد در توسعه اجتماعي روستايي: مطالعه موردي کانون فرهنگي بقيه الله روستاي کوشک هزار، شهرستان سپيدان»، تعاون و روستا، ش 10، ص 123-154.
    • بهار، مهري و مريم فروغي، ۱۳۹۷، «واکاوي نقش خيريه‌ها در توليد و تداوم فقر زنانه»، زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان)، ش 1، ص 27-49.
    • جلاليان، حميد، خدايي، سعيد و عيوض اميني قواقلو، 1396، «اثرات اجراي طرح هادي بر توسعه کالبدي سکونتگاه‌هاي روستايي (مطالعه موردي: بخش ثمرين در شهرستان اردبيل)»، پژوهش و برنامه‌ريزي روستايي، ش 1، ص 1-18.
    • جمشيدي، حميده، 1401، عوامل مؤثر بر رضايتمندي مشتريان خدمات الکترونيکي ثبت احوال در دفاتر پيشخوان در شهر مشهد براساس مدل کانو، پايان‌نامه کارشناسي ارشد، مشهد، دانشگاه فردوسي.
    • جواني، خديجه و همكاران، 1396، «وضعيت سازمان‌هاي مردم‌نهاد در روستاها: فرايند شکل‌گيري, آثار و پيامدها (منطقه مورد مطالعه: روستاهاي شهرستان رشتخوار)»، پژوهش‌هاي روستايي، ش 1، ص 153-164.
    • حيدري مکرر، حميد و همكاران، 1394، «ارزيابي ميزان رضايت روستائيان از عملکرد اقتصادي، اجتماعي و کالبدي طرح‌هاي هادي (مطالعه موردي: روستاهاي شهرستان نيمروز)»، برنامه‌ريزي فضايي، ش 4، ص 57-74.
    • خوارزمي، اميدعلي و همكاران، 1392، «ارزيابي ميزان رضايت شهروندان از خدمات شهرداري مشهد (مطالعه موردي: شهرداري منطقه 11)»، در: مجموعه مقالات اولين همايش ملي جغرافيا، شهرسازي و توسعه پايدار، تهران.
    • دانائي، علي و همكاران، 1396، «تحليل نقش شاخص‌هاي (اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و کالبدي) کيفيت زندگي در توسعه پايدار روستايي (مطالعه موردي: دهستان بهمئي گرمسيري، شهرستان بهمئي از توابع استان کهگيلويه و بويراحمد)»، جغرافيايي سرزمين، ش 53، ص 71-92.
    • دفترچه راهنماي مؤسسه امام علي(ع) شهر ري استان خراسان جنوبي، 1389.
    • دهقاني، امين و همكاران، 1397، «شناسايي چالش‌هاي زيست‌محيطي در سکونتگاه‌هاي روستايي و ارزيابي عملکرد نهادهاي متولي در مديريت آنها (مطالعه موردي: بخش مرکزي شهرستان روانسر)»، برنامه‌ريزي منطقه‌اي، ش 31، ص 51-68.
    • رضائي آدرياني، سهيلا و حسين احمدي، 1399، «تحليل و ارزيابي شاخص‌هاي کمي و کيفي مسکن در شهرستان‌هاي استان اصفهان»، آمايش محيط، ش 49، ص 23-44.
    • رضواني، محمدرضا، 1384، مقدمه‌اي بر برنامه‌ريزي توسعه روستايي در ايران، تهران، قومس.
    • رکن‌الدين افتخاري، عبدالرضا و همكاران، 1391، «بررسي ميزان انطباق ساخت و سازهاي جديد در نواحي روستايي با معماري بومي و ميزان رضايتمندي ساکنين روستايي، نمونه موردي: بخش مرکزي شهرستان دلفان»، مسکن و محيط روستا، ش 139، ص 85-98.
    • رودساز، حبيب و عاطفه سديري جوادي، 1393، «ارزيابي رضايت مشتريان در طرح‌هاي برون سپاري خدمات فناوري اطلاعات (IT) (مطالعه موردي در شهرداري مشهد)»، در: مجموعه مقالات اولين کنفرانس اقتصاد و مديريت کاربردي با رويکرد ملي، بابلسر.
    • سالک زماني، مريم و محمدرضا پورشمس، 1385، مديريت کيفيت: رضايت مشتري: راهنمايي‌هايي براي رسيدگي به شکايات بر مبناي استاندارد بين‌المللي، تهران، مرکز آموزش و تحقيقات صنعتي ايران.
    • شفيعي ثابت، ناصر و بهزاد دوستي سبزي، 1395، «ارزيابي ميزان رضايتمندي روستاييان از کيفيت خدمات شرکت آب و فاضلاب روستايي براساس مدل سروکوال (مطالعة موردي: سکونتگاه‌هاي روستايي شهرستان دلفان استان لرستان)»، پژوهش‌هاي روستايي، ش 24، ص 113-138.
    • شفيعي ثابت، ناصر و سوگند خاکسار، 1399، «ارزيابي و بررسي ميزان رضايتمندي روستاييان از کيفيت خدمات مديريت محلي (موردپژوهي: سکونتگاه‌هاي روستايي شهرستان ري)»، برنامه‌ريزي منطقه‌اي، ش 45، ص 123-138.
    • طغياني، مهدي، 1395، اقتصاد وقف و امور خيريه، تهران، دانشگاه امام صادق(ع).
    • عظيمي، نورالدين و مجيد جمشيديان، 1384، «بررسي اثرات کالبدي اجراي طرح‌هاي هادي روستايي (مطالعه موردي: غرب گيلان)»، هنرهاي زيبا، ش 22، ص 25-34.
    • کاظمي نجف‌آبادي، مصطفي و سيدرضا حسيني، 1398، «راهبردها و راهکارهاي ارتقاء بخش خيريه»، معرفت اقتصاد اسلامي، ش 1، ص 91-109.
    • کاظميه، فاطمه و اسماء عيدي، 1401، «ارزيابي ميزان رضايتمندي روستاييان از اجراي طرح هادي با استفاده از مدل کانو (مطالعه موردي: روستاي قرهآغاج کوه، شهرستان اروميه)»، راهبردهاي توسعه روستايي، ش 2، ص 181-195.
    • کريميان بستاني، مريم و همكاران، 1392، «سنجش ميزان رضايتمندي شهروندان از عملکرد شهرداري (مطالعه موردي: شهر زاهدان)»، چشم‌انداز جغرافيايي (مطالعات انساني)، ش 22، ص 112-125.
    • گنجي، محمد و همكاران، 1394، «مشارکت در امور خيريه و وقف، پيش درآمدي بر توسعه پايدار»، مطالعات توسعه اجتماعي ـ فرهنگي، ش 4، ص 25-45.
    • محمدي، محمد، 1383، «سازمان‌هاي غيردولتي NGOs تعاريف و طبقه‌بندي‌ها»، مطالعات مديريت (دانشگاه علامه طباطبائي)، ش 41و42، ص 247-263.
    • مؤسسه خيريه امام علي(ع) شهر ري، 1389، دفتر امور اجتماعي فرمانداري، ستاد توانمندسازي مناطق کمتر توسعه‌يافته، ادارات شهرستان قائنات.
    • نکويي مقدم، محمود و همكاران، 1392، «نقش مؤسسات خيريه در نظام سلامت: يک مطالعه کيفي»، تحقيقات کيفي در علوم سلامت، ش 1، ص 1-10.
    • ياسوري، مجيد و همكاران، 1400، «شناخت ميزان رضايتمندي روستاييان از اجراي طرح هادي روستايي (مورد مطالعه: دهستان ديوشل، شهرستان لنگرود)»، برنامه‌ريزي توسعه کالبدي، ش 23، ص 41-56.
    • Akbaba, A, 2006, "Measuring Service Quality in the Hotel Industry: A Study", International Journal of Hospitality Management, N. 25, p. 170-192.
    • Arcand, M., PromTep, S., Brun, I., Rajaobelina, L, 2017, "Mobile banking service quality and customer relationships", International Journal of Bank Marketing, N. 35, p. 100-129.
    • Byrd, E., Bosley, H., Dronberger, M, 2009, ''Comparisons of stakeholder perceptions of tourism impacts in rural eastern North Carolina", Tourism Management, N. 5, p. 693-703.
    • Chaudha, A., Jain, R., Singh, A. R., Mishra, P. K, 2019, "Integration of Kano’s Model into quality function deployment (QFD)", The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, N. 53, p. 689-698.
    • Chen, C, Ao., Y, Wang., Li, J, 2018, "Performance appraisal method for rural infrastructure construction based on public satisfaction", PLoS ONE, N. 10, p. 1-18.
    • Cronin, J., Taylor, S, 1992, "Measuring service quality: a reexamination and extension", Journal Mark, N. 56, p. 55–68.
    • Feng, F, 2014, "An Insight into NGO Challenges and the Need for Organizational Capacity Building for Malaysian NGOs", provided by ASEAN / Asian Academic Society International Conference (AASIC) Proceeding Series, N. 6, p. 37- 42.
    • Franke, S, 2005, "Measurement of social capital, Reference Document for Public Policy Research, Development, and Evaluation", Policy Research Institute (now Policy Hori-zons Canada), N. 1, p. 1-67.
    • Honga, S., Choib, D., Chaeb, J, 2020, "Exploring different airport users’ service quality satisfaction between service providers and air travelers", Journal of Retailing and Consumer Services, N. 52, p.16-25.
    • Javed, S., Liu, S, 2018, "Evaluation of outpatient satisfaction and service quality of Pakistani healthcare projects: Application of a novel synthetic Grey Incidence Analysis model", ProQuest, N. 4, p. 462-480.
    • Krivobokova, O, V, 2009, "Evaluating Customer Satisfaction as an Aspect of Quality Management", World Academy of Science, Engineering and Technology, N. 53, p. 565-568.
    • Nyang'au, S., Nyangosi, R., Oenga, J., Suleiman, A, 2016, "Role of Non-Governmental Organizations (NGOs) in Social Development in Developing Nations", Journal of Economics and Sustainable Development, N. 7, p. 1700-2222.
    • Okon, U, 2014, "The Role of Non-Governmental Organizations (NGOs) In Participatory and Sustainable Rural Economic Development in Nigeria", Journal of Economics and Finance, N. 4, p. 22-30.
    • Reeder, R. J., Brown, D.M., 2005, "Recreation, tourism, and rural wellbeing", United State Department of Agriculture, Economic Research Service, N. 7, p. 1-33.
    • Stafford, M., Marmot, M, 2003, "Neighbourhood deprivation and health: does it affect us all equally?", International Journal of Epidemiology, N. 32, p. 357–366.
    • Stević, Ž., Pamučar, D., Puška, A., Chatterjee, P, 2019, "Sustainable supplier selection in healthcare industries using a new MCDM method: Measurement of alternatives and ranking according to COmpromise solution (MARCOS)", Computers & Industrial Engineering, N. 140, p. 1-15.
    • Wang, P., Qin, X., Li, Y, 2021, "Satisfaction Evaluation of Rural Human Settlements in Northwest China: Method and Application", Journal of Land, N. 10, p. 1-13.
    • Zeithaml, V. A., Parasuraman, A., Malhotr, A, 2019, "Service quality delivery through web sites: a critical review of extant knowledge", Journal of the Academy of Marketing Science, N. 30, p. 362-375.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مولایی، حمیده، سجاسی قیداری، حمدالله، بوذرجمهری، خدیجه.(1401) تحلیل میزان رضایتمندی روستاییان از عملکرد نهاد خیریه‌ای امام علی(ع) در نواحی روستایی شهرستان قائن. دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 14(1)، 151-174

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حمیده مولایی؛ حمدالله سجاسی قیداری؛ خدیجه بوذرجمهری."تحلیل میزان رضایتمندی روستاییان از عملکرد نهاد خیریه‌ای امام علی(ع) در نواحی روستایی شهرستان قائن". دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 14، 1، 1401، 151-174

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مولایی، حمیده، سجاسی قیداری، حمدالله، بوذرجمهری، خدیجه.(1401) 'تحلیل میزان رضایتمندی روستاییان از عملکرد نهاد خیریه‌ای امام علی(ع) در نواحی روستایی شهرستان قائن'، دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 14(1), pp. 151-174

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مولایی، حمیده، سجاسی قیداری، حمدالله، بوذرجمهری، خدیجه. تحلیل میزان رضایتمندی روستاییان از عملکرد نهاد خیریه‌ای امام علی(ع) در نواحی روستایی شهرستان قائن. معرفت اقتصاداسلامی، 14, 1401؛ 14(1): 151-174