معرفت اقتصاداسلامی، سال پنجم، شماره اول، پیاپی 9، پاییز و زمستان 1392، صفحات 129-

    سنجش و ارزیابی شاخص صداقت در بازار صنایع لبنی مشهد

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سعید خدیوی رفوگر / *دانشجوی دکتری - اقتصاد اسلامی پزوهشگاه فرهنگ و اندیشه / khadivy@gmail.com
    چکیده: 
    سنجش میزان رعایت موازین اخلاقی در بازار نقشی اساسی برای سیاست گذاری های تنظیم بازار ایفا می کند. این مقاله به منظور بررسی میزان رعایت اخلاق در بازار لبنیات مشهد، به محاسبة شاخص «صداقت» پرداخته است. این شاخص مشتمل بر مجموعه ای از شاخص های اخلاق کسب و کار و عددی بین صفر و یک است. برای اندازه‎گیری شاخص صداقت در بازار عمده فروشی لبنیات شهر مشهد، از روش ترکیبی «مصاحبه»، «پرسش نامه» و بررسی اسنادی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که شاخص صداقت در بازار محصولات لبنی شهر مشهد معادل 69035/0 است. از جملة مهم ترین دلایل پایین بودن شاخص صداقت در بازار مزبور، می توان به سنتی بودن دام داری ها و فرهنگ نامناسب مصرف محصولات لبنی اشاره کرد. از این رو، به نظر می رسد برای بهبود شاخص صداقت در این صنعت، دولت باید ضمن فرهنگ سازی در مصرف محصولات لبنی، به نوسازی دام داری ها و افزایش کیفیت شیر تولیدی نیز توجه کند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال پنجم، شماره اول، پیاپی 9، پاییز و زمستان 1392

    سعید خدیوی رفوگر / دانشجوی دکترای اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی khadivy@gmail.com

    دریافت: 22/5/1392 ـ پذیرش: 22/10/1392

    چکیده

    سنجش میزان رعایت موازین اخلاقی در بازار نقشی اساسی برای سیاست گذاری های تنظیم بازار ایفا می کند. این مقاله به منظور بررسی میزان رعایت اخلاق در بازار لبنیات مشهد، به محاسبة شاخص «صداقت» پرداخته است. این شاخص مشتمل بر مجموعه ای از شاخص های اخلاق کسب و کار و عددی بین صفر و یک است. برای اندازهگیری شاخص صداقت در بازار عمده فروشی لبنیات شهر مشهد، از روش ترکیبی «مصاحبه»، «پرسش نامه» و بررسی اسنادی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که شاخص صداقت در بازار محصولات لبنی شهر مشهد معادل 69035/0 است. از جملة مهم ترین دلایل پایین بودن شاخص صداقت در بازار مزبور، می توان به سنتی بودن دام داری ها و فرهنگ نامناسب مصرف محصولات لبنی اشاره کرد. از این رو، به نظر می رسد برای بهبود شاخص صداقت در این صنعت، دولت باید ضمن فرهنگ سازی در مصرف محصولات لبنی، به نوسازی دام داری ها و افزایش کیفیت شیر تولیدی نیز توجه کند.

    کلیدواژه ها: شاخص، صداقت، اخلاق، کسب و کار، صنایع، لبنی، بازار، اسلام.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    خدیوی رفوگر، سعید.(1392) سنجش و ارزیابی شاخص صداقت در بازار صنایع لبنی مشهد. دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 5(1)، 129-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سعید خدیوی رفوگر."سنجش و ارزیابی شاخص صداقت در بازار صنایع لبنی مشهد". دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 5، 1، 1392، 129-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    خدیوی رفوگر، سعید.(1392) 'سنجش و ارزیابی شاخص صداقت در بازار صنایع لبنی مشهد'، دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 5(1), pp. 129-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    خدیوی رفوگر، سعید. سنجش و ارزیابی شاخص صداقت در بازار صنایع لبنی مشهد. معرفت اقتصاداسلامی، 5, 1392؛ 5(1): 129-