معرفت اقتصاداسلامی، سال پنجم، شماره دوم، پیاپی 10، بهار و تابستان 1393، صفحات 129-

    منابع مالی و معیارهای تخصیص بودجه در دولت اسلامی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمدجمال خلیلیان اشکذری / *دانشیار - گروه اقتصاد موسسه آموزشی امام خمینی(ره) / m_khalil411@yahoo.com
    چکیده: 
    امروزه همه سیاست ها، اهداف و برنامه های سالانه یک نظام حکومتی، در قالب بودجه نمایان و عملیاتی می شود. این امر، اهمیت تدوین معیارهای شرعی و عقلایی تخصیص بهینه بودجه دولت اسلامی را یقینی می کند. این مقاله با استفاده از روش استنباط فقهی، به استخراج معیارهای تخصیص منابع مالی در دولت اسلامی می پردازد. بنا به فرضیه مقاله، تخصیص بودجه دولت اسلامی باید بر اساس معیارهای  نیاز، کار، مصلحت، کارایی و عدالت صورت گیرد. یافته های مقاله نشان می دهد که تخصیص هریک از بودجه های جاری و عمرانی، تابع معیارهای خاص خود است. معیار تخصیص بودجه جاری، در بیشتر موارد کار و نیاز است. بودجه عمرانی نیز باید بر اساس معیار نیاز، کارایی و مصلحت تخصیص یابد. معیار عدالت نیز همچون چتری بر همه اقسام توزیع بیت المال و تخصیص بودجه سایه افکنده، رعایت آن شرط اصلی تخصیص بهینه آنها از دیدگاه اسلامی است. یکی از مسائل مهم در این زمینه، اولویت بندی معیارها در صورت بروز تزاحم در تخصیص بودجه است.  در این زمینه، می توان به مواردی چون تقدم عدالت بر کارایی و اولویت مصالح اجتماعی بر مصالح فردی اشاره کرد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال پنجم، شماره دوم، پیاپی 10، بهار و تابستان 1393

    محمدجمال خلیلیان اشکذری / دانشیار گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره                                            mg_khalil41@yahoo.com

    محمدهادی آزادی / دانشجوی دکترای دانشگاه عدالت               

    دریافت: 12/12/1392 ـ پذیرش: 22/4/1393

    چکیده

    امروزه همه سیاست ها، اهداف و برنامه های سالانه یک نظام حکومتی، در قالب بودجه نمایان و عملیاتی می شود. این امر، اهمیت تدوین معیارهای شرعی و عقلایی تخصیص بهینه بودجه دولت اسلامی را یقینی می کند. این مقاله با استفاده از روش استنباط فقهی، به استخراج معیارهای تخصیص منابع مالی در دولت اسلامی می پردازد. بنا به فرضیه مقاله، تخصیص بودجه دولت اسلامی باید بر اساس معیارهای  نیاز، کار، مصلحت، کارایی و عدالت صورت گیرد. یافته های مقاله نشان می دهد که تخصیص هریک از بودجه های جاری و عمرانی، تابع معیارهای خاص خود است. معیار تخصیص بودجه جاری، در بیشتر موارد کار و نیاز است. بودجه عمرانی نیز باید بر اساس معیار نیاز، کارایی و مصلحت تخصیص یابد. معیار عدالت نیز همچون چتری بر همه اقسام توزیع بیت المال و تخصیص بودجه سایه افکنده، رعایت آن شرط اصلی تخصیص بهینه آنها از دیدگاه اسلامی است. یکی از مسائل مهم در این زمینه، اولویت بندی معیارها در صورت بروز تزاحم در تخصیص بودجه است.  در این زمینه، می توان به مواردی چون تقدم عدالت بر کارایی و اولویت مصالح اجتماعی بر مصالح فردی اشاره کرد.

    کلید واژه ها: بیت المال، منابع مالی، مصارف بیت المال، بودجه دولت اسلامی، معیار تخصیص بودجه. 
    طبقه بندی JEL: H61، H72، P4.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    خلیلیان اشکذری، محمدجمال.(1393) منابع مالی و معیارهای تخصیص بودجه در دولت اسلامی. دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 5(2)، 129-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدجمال خلیلیان اشکذری."منابع مالی و معیارهای تخصیص بودجه در دولت اسلامی". دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 5، 2، 1393، 129-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    خلیلیان اشکذری، محمدجمال.(1393) 'منابع مالی و معیارهای تخصیص بودجه در دولت اسلامی'، دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 5(2), pp. 129-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    خلیلیان اشکذری، محمدجمال. منابع مالی و معیارهای تخصیص بودجه در دولت اسلامی. معرفت اقتصاداسلامی، 5, 1393؛ 5(2): 129-