معرفت اقتصاداسلامی، سال ششم، شماره دوم، پیاپی 12، بهار و تابستان 1394، صفحات 43-

    درآمدی بر شکل گیری قیمت و تعیین مقدار تولید در بازار اسلامی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سیدمحمدکاظم رجائی رامشه / *دانشیار - گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / rajaii@iki.ac.ir
    چکیده: 
    یکی از مباحث مهم در اقتصاد خرد با نگرش اسلامی چگونگی شکل گیری قیمت و مقدار تولید در بازار اسلامی است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی به بررسی این فرضیه می پردازیم که بازار اسلامی نسبت به بازار رقابت کامل، در فرض ثبات سایر شرایط، از مقدار تولید بیشتر و قیمت کمتر برخوردار است. یافته های مقاله نشان می دهد که تولیدکنندۀ مؤمن در چارچوب شریعت، به دنبال «کسب سود حلال منصفانه برای تأمین هزینه های زندگی و انجام مسئولیت های شرعی و اجتماعی خویش» در بازار اسلامی است. این امر موجب کاهش هزینه و افزایش بهره وری بنگاه تولیدی در بازار اسلامی و در نتیجه انتقال منحنی عرضه مؤسسه تولیدی به سمت راست می شود. دو عامل؛ بهره وری بالا و هزینۀ نسبتاً پایین و سایر تفاوت ها موجب می شود بازار اسلامی نسبت به بازار رقابت کامل، با ثابت بودن سایر شرایط، از مقدار تولید بیشتر، قیمت کمتر، پایداری بیشتر، کارآیی بالاتر و رفاه بیشتری برخوردار باشد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال ششم، شماره دوم، پیاپی 12، بهار و تابستان 1394

    سیدمحمدکاظم رجائی رامشه / دانشیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره          smk_rajaee@yahoo.co.uk

    دریافت: 13/11/1393 ـ پذیرش: 18/3/1394

    چکیده

    یکی از مباحث مهم در اقتصاد خرد با نگرش اسلامی چگونگی شکل گیری قیمت و مقدار تولید در بازار اسلامی است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی به بررسی این فرضیه می پردازیم که بازار اسلامی نسبت به بازار رقابت کامل، در فرض ثبات سایر شرایط، از مقدار تولید بیشتر و قیمت کمتر برخوردار است. یافته های مقاله نشان می دهد که تولیدکنندۀ مؤمن در چارچوب شریعت، به دنبال «کسب سود حلال منصفانه برای تأمین هزینه های زندگی و انجام مسئولیت های شرعی و اجتماعی خویش» در بازار اسلامی است. این امر موجب کاهش هزینه و افزایش بهره وری بنگاه تولیدی در بازار اسلامی و در نتیجه انتقال منحنی عرضه مؤسسه تولیدی به سمت راست می شود. دو عامل؛ بهره وری بالا و هزینۀ نسبتاً پایین و سایر تفاوت ها موجب می شود بازار اسلامی نسبت به بازار رقابت کامل، با ثابت بودن سایر شرایط، از مقدار تولید بیشتر، قیمت کمتر، پایداری بیشتر، کارآیی بالاتر و رفاه بیشتری برخوردار باشد.

    کلیدواژه ها: انگیزه تولیدکنندة مسلمان، بنگاه تولیدی اسلامی، منحنی عرضه مؤسسه تولیدی، بازار اسلامی، مقدار بهینه تولید کننده مسلمان. 

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رجائی رامشه، سیدمحمدکاظم.(1394) درآمدی بر شکل گیری قیمت و تعیین مقدار تولید در بازار اسلامی. دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 6(2)، 43-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمحمدکاظم رجائی رامشه."درآمدی بر شکل گیری قیمت و تعیین مقدار تولید در بازار اسلامی". دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 6، 2، 1394، 43-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رجائی رامشه، سیدمحمدکاظم.(1394) 'درآمدی بر شکل گیری قیمت و تعیین مقدار تولید در بازار اسلامی'، دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 6(2), pp. 43-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رجائی رامشه، سیدمحمدکاظم. درآمدی بر شکل گیری قیمت و تعیین مقدار تولید در بازار اسلامی. معرفت اقتصاداسلامی، 6, 1394؛ 6(2): 43-