صفحهها: 39-
تاریخ دریافت: 1398/12/25تاریخ پذیرش: 1399/06/20
چکیده:
در اقتصاد متعارف به طور معمول، بیشینه سازی مطلوبیت به عنوان هدف مصرف کننده معرفی می گردد؛ مطلوبیتی که به هر معنایی استعمال گردد، مبتنی بر لذت دنیوی، به ویژه مادی است. در اقتصاد اسلامی نیز با توسعه در مفهوم و محدوده لذت، بیشینه سازی مطلوبیت گسترده، شامل مجموع لذت های مادی و معنوی در دنیا وآخرت، به عنوان هدف مصرف کننده تلقی شده است. در این مقاله، با استفاده از روش تحلیلی به بررسی هدف مصرف کننده در اقتصاد اسلامی و اقتضائات آن می پردازیم. بنا به فرضیه مقاله، هدف مصرف کننده در اقتصاد اسلامی، بیشینه کردن مطلوبیت اخروی، همراه با حد معقول مطلوبیت دنیوی است. بر اساس یافته های پژوهش، پذیرش بیشینه سازی مطلوبیت گسترده، به عنوان هدف مصرف کننده در اقتصاد اسلامی، مستلزم تعدیل بهره مندی از لذت های مادی و گذر از عقلانیت ابزاری است. بیشینه کردن تابع مطلوبیت دنیوی، به تنهایی و با نادیده گرفتن تابع مطلوبیت اخروی، نه تنها موجب بیشینه سازی مطلوبیت گسترده نمی شود؛ بلکه باعث کمینه سازی آن نیز می شود؛ زیرا شرط تحصیل لذایذ عمیق، گسترده و جاودانه جهان آخرت و نیز لذت های معنوی دنیوی، تعدیل به معنای چشم پوشی از برخی موارد لذایذ آنی و زودگذر مادیِ دنیوی می باشد. افزون بر آنکه عقلانیت ابزاری نمی تواند زمینه ساز بیشینه سازی مطلوبیت گسترده شود. ازاین رو، بیشینه سازی مطلوبیت گسترده مستلزم تعدیل لذت های مادی می باشد.
* مصطفی ابوطالب دخت شورکی / دانشجوی دکترای فلسفة اقتصاد اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی mostafa_abutaleb2000@yahoo.com محمدجمال خلیلیان اشکذری / دانشیار گروه اقتصاد، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی m_khalil411@yahoo.com محمدجواد توکلی / دانشیار گروه اقتصاد، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی tavakoli@iki.ac.ir دریافت: 25/12/1398 ـ پذیرش: 20/06/1399
چکیده
در اقتصاد متعارف به طور معمول، بیشینه سازی مطلوبیت به عنوان هدف مصرف کننده معرفی می گردد؛ مطلوبیتی که به هر معنایی استعمال گردد، مبتنی بر لذت دنیوی، به ویژه مادی است. در اقتصاد اسلامی نیز با توسعه در مفهوم و محدوده لذت، بیشینه سازی مطلوبیت گسترده، شامل مجموع لذت های مادی و معنوی در دنیا وآخرت، به عنوان هدف مصرف کننده تلقی شده است. در این مقاله، با استفاده از روش تحلیلی به بررسی هدف مصرف کننده در اقتصاد اسلامی و اقتضائات آن می پردازیم. بنا به فرضیه مقاله، هدف مصرف کننده در اقتصاد اسلامی، بیشینه کردن مطلوبیت اخروی، همراه با حد معقول مطلوبیت دنیوی است. بر اساس یافته های پژوهش، پذیرش بیشینه سازی مطلوبیت گسترده، به عنوان هدف مصرف کننده در اقتصاد اسلامی، مستلزم تعدیل بهره مندی از لذت های مادی و گذر از عقلانیت ابزاری است. بیشینه کردن تابع مطلوبیت دنیوی، به تنهایی و با نادیده گرفتن تابع مطلوبیت اخروی، نه تنها موجب بیشینه سازی مطلوبیت گسترده نمی شود؛ بلکه باعث کمینه سازی آن نیز می شود؛ زیرا شرط تحصیل لذایذ عمیق، گسترده و جاودانه جهان آخرت و نیز لذت های معنوی دنیوی، تعدیل به معنای چشم پوشی از برخی موارد لذایذ آنی و زودگذر مادیِ دنیوی می باشد. افزون بر آنکه عقلانیت ابزاری نمی تواند زمینه ساز بیشینه سازی مطلوبیت گسترده شود. ازاین رو، بیشینه سازی مطلوبیت گسترده مستلزم تعدیل لذت های مادی می باشد. کلیدواژه ها: هدف مصرف کننده، اقتصاد اسلامی، اقتصاد متعارف، لذت، لذت گرایی.
خلیلیان اشکذری، محمدجمال، توکلی، محمدجواد، ابوطالبدخت شورکی، مصطفی.(1399) بررسی تطبیقی هدف مصرفکننده در اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف. دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 11(2)، 39-
محمدجمال خلیلیان اشکذری؛ محمدجواد توکلی؛ مصطفی ابوطالبدخت شورکی."بررسی تطبیقی هدف مصرفکننده در اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف". دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 11، 2، 1399، 39-
خلیلیان اشکذری، محمدجمال، توکلی، محمدجواد، ابوطالبدخت شورکی، مصطفی.(1399) 'بررسی تطبیقی هدف مصرفکننده در اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف'، دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 11(2), pp. 39-
خلیلیان اشکذری، محمدجمال، توکلی، محمدجواد، ابوطالبدخت شورکی، مصطفی. بررسی تطبیقی هدف مصرفکننده در اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف. معرفت اقتصاداسلامی، 11, 1399؛ 11(2): 39-