معرفت اقتصاداسلامی، سال دوم، شماره اول، پیاپی 3، پاییز و زمستان 1389، صفحات 93-

    ویژگی‌های بازار اسلامی در نظریه و عمل

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سیدمحمدکاظم رجائی رامشه / *دانشیار - گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / rajaii@iki.ac.ir
    چکیده: 
    تحلیل ویژگی ها و کارکردهای بازار اسلامی یکی از مباحث مهمّ اقتصاد اسلامی است که کمتر بدان پرداخته شده است. در مقالة حاضر، با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی ویژگی های بازار اسلامی در نظریه و عمل می پردازیم. فرضیة اصلی مقالة ما این است که بازار اسلامی را می توان با ویژگی های شفّافیت، تطابق با شرع، حاکمیت اخلاق اسلامی، و هدایت و نظارت دولتْ بازشناسی، و جلوه هایی از تحقّق این ویژگی ها را در سابقة تمدّنی آن مشاهده کرد. شفّافیت در بازار اسلامی، از طرفی، متأثّر از فضای فیزیکی بازار اسلامی است که یاد خدا و ترس از روز قیامت را تقویت می کند؛ و از طرف دیگر، ناشی از انگیزه های قوی و الهیِ عاملان اقتصادی برای پرهیز از پنهان کاری اطلاعاتی است. کاهش قیمت، تسهیل مبادلات، افزایش اضافه رفاه مصرف کننده، اضافه ارزش تولیدکننده، و سرانجام افزایش کارایی بازار، از نتایج این «شفّافیت قوی» است. در کنار نظارت رسمی دولت، حضور و ارتباط موثر حوزه های علمیه و مساجد در بازار شکل گرفته در تمدن اسلامی تاثیری شگرف بر رعایت موازین شرع و اخلاق اسلامی در بازار داشته است. این نهادهای اسلامی با دمیدن روح تقوی در بازار، موجب از بین رفتن زمینه های فساد مالی و بروز آثار تربیتی اهتمام به لقمه حلال می شوند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    ، سال دوم، شماره اول، پیاپی سوم، پاییز و زمستان 1389، صفحه 93 ـ 118

    Ma'rifat-i Eghtesadi, Vol.2. No.1, Fall & Winter 2010-11

    سیدمحمّدکاظم رجایی*

    چکیده

    تحلیل ویژگی ها و کارکردهای بازار اسلامی یکی از مباحث مهمّ اقتصاد اسلامی است که کمتر بدان پرداخته شده است. در مقالة حاضر، با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی ویژگی های بازار اسلامی در نظریه و عمل می پردازیم. فرضیة اصلی مقالة ما این است که بازار اسلامی را می توان با ویژگی های شفّافیت، تطابق با شرع، حاکمیت اخلاق اسلامی، و هدایت و نظارت دولتْ بازشناسی، و جلوه هایی از تحقّق این ویژگی ها را در سابقة تمدّنی آن مشاهده کرد. شفّافیت در بازار اسلامی، از طرفی، متأثّر از فضای فیزیکی بازار اسلامی است که یاد خدا و ترس از روز قیامت را تقویت می کند؛ و از طرف دیگر، ناشی از انگیزه های قوی و الهیِ عاملان اقتصادی برای پرهیز از پنهان کاری اطلاعاتی است. کاهش قیمت، تسهیل مبادلات، افزایش اضافه رفاه مصرف کننده، اضافه ارزش تولیدکننده، و سرانجام افزایش کارایی بازار، از نتایج این «شفّافیت قوی» است. در کنار نظارت رسمی دولت، حضور و ارتباط موثر حوزه های علمیه و مساجد در بازار شکل گرفته در تمدن اسلامی تاثیری شگرف بر رعایت موازین شرع و اخلاق اسلامی در بازار داشته است. این نهادهای اسلامی با دمیدن روح تقوی در بازار، موجب از بین رفتن زمینه های فساد مالی و بروز آثار تربیتی اهتمام به لقمه حلال می شوند.

    کلید واژه ها بازار، ویژگی های بازار، بازار در تمدّن اسلامی، شفّافیت، دخالت دولت.

    طبقه بندیJEL: D41، D80.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رجائی رامشه، سیدمحمدکاظم.(1389) ویژگی‌های بازار اسلامی در نظریه و عمل. دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 2(1)، 93-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمحمدکاظم رجائی رامشه."ویژگی‌های بازار اسلامی در نظریه و عمل". دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 2، 1، 1389، 93-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رجائی رامشه، سیدمحمدکاظم.(1389) 'ویژگی‌های بازار اسلامی در نظریه و عمل'، دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 2(1), pp. 93-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رجائی رامشه، سیدمحمدکاظم. ویژگی‌های بازار اسلامی در نظریه و عمل. معرفت اقتصاداسلامی، 2, 1389؛ 2(1): 93-