مریم حکمت پور / دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم و تحقیقات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، تهران، ایران / m_hekmatpour@yahoo.com
✍️سیدرضا صالحی امیری / دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم و تحقیقات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، تهران، ایران
هدف این پژوهش، طراحی الگوی به کارگیری ظرفیت صنایع فرهنگی در اقتصاد مقاومتی است. مؤلفه های تحقیق در بخش اقتصاد مقاومتی، عمدتاً با استناد به بیانات رهبری انقلاب بوده است. بدین منظور، پس از مطالعة مبانی نظری تحقیق، شاخص های اقتصاد مقاومتی شناسایی و تدوین شده و برای تأیید در اختیار نخبگان قرار گرفت. در بخش صنایع فرهنگی، با توجه به تعدد شاخه های مختلف صنایع فرهنگی و محدودیت های تحقیق، پنج متغیر و هفده شاخص، که امروزه نقش اساسی در فرهنگ سازی و رشد اقتصادی جوامع دارند، انتخاب شدند و مورد تأیید قرار گرفتند که عبارت اند از: رسانه ها، گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و بازی های رایانه ای. روش تحقیق در این پژوهش، پیمایشی، توصیفی و تحلیلی است. روش شناسی تحقیق، ترکیبی است که در بخش کیفی از طریق مبانی نظری تحقیق و با مشارکت پنج نفر از متخصصان حوزة فرهنگ و اقتصاد به عنوان اعضای پانل، به روش (ISM و MICMAC)، الگو سازی ساختاری تفسیری در مورد مباحث اقتصاد مقاومتی و صنایع فرهنگی انجام شد؛ و در بخش کمّی با استفاده از نتایج حاصل از 35 پرسش نامه، میانگین تأثیر مؤلفه های صنعت فرهنگ بر اقتصاد مقاومتی سنجیده شد. نتایج تحقیق نشان می دهد، دو مؤلفة مردمی کردن اقتصاد و اقتصاد دانش بنیان، تأثیرگذارترین مؤلفه های اقتصاد مقاومتی هستند. در بخش صنعت فرهنگ نیز دو مؤلفة گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی و بهره گیری از اقتصاد دانش بنیان، از مؤثرترین مؤلفه های صنعت فرهنگ اند.
مریم حکمت پور / دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم و تحقیقات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، تهران، ایران m_hekmatpour@yahoo.com
*سیدرضا صالحی امیری / دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم و تحقیقات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، تهران، ایران dr.salehiamiri@gmail.com عباس عرب مازار / دانشیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه شهید بهشتی ab_arabmazar@sbu.ac.ir عباسعلی قیومی / دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، دانشکده مدیریت، تهران، ایران ghaiyoomi@gmail.com علی اکبر رضایی / استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، تهران، ایران sun19717@gmail.com چکیده
هدف این پژوهش، طراحی الگوی به کارگیری ظرفیت صنایع فرهنگی در اقتصاد مقاومتی است. مؤلفه های تحقیق در بخش اقتصاد مقاومتی، عمدتاً با استناد به بیانات رهبری انقلاب بوده است. بدین منظور، پس از مطالعة مبانی نظری تحقیق، شاخص های اقتصاد مقاومتی شناسایی و تدوین شده و برای تأیید در اختیار نخبگان قرار گرفت. در بخش صنایع فرهنگی، با توجه به تعدد شاخه های مختلف صنایع فرهنگی و محدودیت های تحقیق، پنج متغیر و هفده شاخص، که امروزه نقش اساسی در فرهنگ سازی و رشد اقتصادی جوامع دارند، انتخاب شدند و مورد تأیید قرار گرفتند که عبارت اند از: رسانه ها، گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و بازی های رایانه ای. روش تحقیق در این پژوهش، پیمایشی، توصیفی و تحلیلی است. روش شناسی تحقیق، ترکیبی است که در بخش کیفی از طریق مبانی نظری تحقیق و با مشارکت پنج نفر از متخصصان حوزة فرهنگ و اقتصاد به عنوان اعضای پانل، به روش (ISM و MICMAC)، الگو سازی ساختاری تفسیری در مورد مباحث اقتصاد مقاومتی و صنایع فرهنگی انجام شد؛ و در بخش کمّی با استفاده از نتایج حاصل از 35 پرسش نامه، میانگین تأثیر مؤلفه های صنعت فرهنگ بر اقتصاد مقاومتی سنجیده شد. نتایج تحقیق نشان می دهد، دو مؤلفة مردمی کردن اقتصاد و اقتصاد دانش بنیان، تأثیرگذارترین مؤلفه های اقتصاد مقاومتی هستند. در بخش صنعت فرهنگ نیز دو مؤلفة گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی و بهره گیری از اقتصاد دانش بنیان، از مؤثرترین مؤلفه های صنعت فرهنگ اند. کلیدواژه ها: اقتصاد مقاومتی، صنایع فرهنگی، ظرفیت های صنایع فرهنگی، تکنیک ISM، نمودار MICMAC.
حکمت پور، مریم، صالحی امیری، سیدرضا، عرب مازار، عباس.(1399) طراحی الگوی بهکارگیری ظرفیت صنایع فرهنگی در اقتصاد مقاومتی. دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 12(1)، 151-172
مریم حکمت پور؛ سیدرضا صالحی امیری؛ عباس عرب مازار."طراحی الگوی بهکارگیری ظرفیت صنایع فرهنگی در اقتصاد مقاومتی". دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 12، 1، 1399، 151-172
حکمت پور، مریم، صالحی امیری، سیدرضا، عرب مازار، عباس.(1399) 'طراحی الگوی بهکارگیری ظرفیت صنایع فرهنگی در اقتصاد مقاومتی'، دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 12(1), pp. 151-172