طبق تبصره 48 قانون بودجه 1380 و ماده 77 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی مصوب 27/11/1380، دولت موظف است آمارهای مالی خود را مطابق دستورالعمل پیشنهادی صندوق بین المللی پول موسوم به دستورالعمل آمارهای مالی دولت (GFS) تنظیم کند. این دستورالعمل بین المللی دربردارنده مجموعه ای از مفاهیم ، تعاریف ، طبقه بندی ها و قوانین حسابداری است. یافته های این تحقیق که با روشی تطبیقی-تحلیلی انجام شده است، از ناسازگاری برخی مبانی، تعاریف، اهداف و الزامات این دستورالعمل با آموزه های دینی و اسناد بالادستی کشور حکایت دارد. این دستورالعمل عمدتا با هدف افزایش شفافیت بودجه کشورها در راستای بهره مندی شرکت های چند ملیتی و گسترش سیاست های جهانی شدن تنظیم شده است. استفاده از این دستورالعمل در بودجه ریزی کشور نه تنها باعث بهبود شفافیت نشده، بلکه زمینه ساز آسیب هایی همچون آزادسازی بی ضابطه قیمت گذاری ها، حداقلی کردن مداخله حاکمیت در اقتصاد، محدود کردن منابع درآمدی دولت و غلبه نگاه سکولار در هزینه کردهای دولت بوده است. ترکیب الزامات این سند با برخی رویه های موجود در بودجه ریزی کشور، حتی موجب انفعال در حسابداری بودجه، افزایش پیچیدگی سند بودجه و طولانی شدن فرآیند بودجه ریزی شده است. مشکلات موجود لزوم تدوین رویکرد بومی در تنظیم آمارهای مالی دولت را ضروری می سازد.
موسوی، سیدمحمدعلی، توکلی، محمدجواد.(1400) ارزیابی دستورالعمل آمارهای مالی دولت (GFS) در ساختار بودجهریزی کشور با نگرش اسلامی. دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 12(2)، 211-230
سیدمحمدعلی موسوی؛ محمدجواد توکلی."ارزیابی دستورالعمل آمارهای مالی دولت (GFS) در ساختار بودجهریزی کشور با نگرش اسلامی". دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 12، 2، 1400، 211-230
موسوی، سیدمحمدعلی، توکلی، محمدجواد.(1400) 'ارزیابی دستورالعمل آمارهای مالی دولت (GFS) در ساختار بودجهریزی کشور با نگرش اسلامی'، دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 12(2), pp. 211-230