نسبتسنجي حاکميت فقيه و زکات
پیوست | اندازه |
---|---|
6.pdf | 944.98 کیلو بایت |
سال سيزدهم، شماره اول، پياپي 25، پاييز و زمستان 1400، ص 103 ـ 122
مقالة پژوهشي:
*ميثم نعمتي/ استاديار دانشکده حقوق قضايي، دانشگاه علوم قضايي و خدمات اداري تهران mnemati@ujsas.ac.ir
محمدامين ملکي/ استاديار دانشکده حقوق قضايي، دانشگاه علوم قضايي و خدمات اداري تهران maleki@ujsas.ac.ir
دريافت: 07/10/1400 ـ پذيرش: 31/01/1401
چکيده
زکات یکی از منابع مهم بيتالمال مسلمين است که در زمان حکومت معصومين جمعآوري و مصرف ميگرديد. در زمان غيبت، با توجه به تجويز مصرف زکات در موارد استحقاقِ آن به صورت مستقيم و بدون مراجعه به ولي امر، اخذ و مصرف میشود. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی به بررسی دلایل لزوم پرداخت زکات به فقيه و چگونگي تأثير قبض و بسط يد فقيه بر اخذ و مصرف زکات، میپردازیم. یافتههای پژوهش حاکی از حکومتي بودنِ زکات و لزوم اخذ آن توسط ولیفقیه است. آياتي مانند آيه 103 سوره توبه و 41 سوره حج بر حکومتي بودن زکات دلالت دارند. روايات نيز، امام را بهعنوان حاکم جامعه اسلامي، مسؤول امر زکات معرفي ميکند. در زمان غيبت، فقيه بهعنوان نايب امام معصوم با توجه به بسط يد، موظف به اداره امور است و اگر زکات را مطالبه کند، پرداخت زکات به وي واجب خواهد بود. اهلسنت نيز، قائل به پرداخت زکات به حاکم میباشند.
کليدواژهها: زکات، ولي فقيه، حکومت اسلامي، بودجه، بيتالمال.
طبقهبندي JEL: J53،H71.