تاریخ دریافت: 1403/09/13
تاریخ پذیرش: 1403/11/30
چکیده:
در سالهای اخیر با گسترش حضور زائران امام حسین (علیهالسلام) از ایران در رویداد اربعین، شرکتهای دولتی و خصوصی نیز در این رویداد بزرگ شیعی ایفای نقش کردهاند. این شرکتها با حضور مستقیم در مسیرهای مواصلاتی از طریق ارائه خدمات و توزیع مواد غذایی و .... یا با تخصیص بخشی از بودجه مسئولیت اجتماعی خود به هیآت و موکبهای حاضر در مسیر، در برگزاری پرشکوهتر این رویداد مؤثر بودهاند؛ البته این حضور توأم با برخی مسائل و چالشها بوده که انتقاد دلسوزان را به همراه داشته است. هدف این پژوهش بررسی نقش و جایگاه شرکتها در رویداد اربعین (هم در حوزه ارائه خدمات و هم در حوزه تخصیص وجوه) میباشد. در این مقاله با استفاده از روش دلفی فازی و ازطریق مصاحبه با 13 نفر از خبرگان این حوزه، آسیبهای ناشی از فعالیت شرکتها در رویداد اربعین احصاء و رتبهبندی شده است. نتایج حاکی از آن است که از میان آسیبها، سه آسیب (1) عدم وجود عامل هماهنگکننده بین شرکتها به سبب فقدان سند بالادستی و تقسیم کار نهادی، (2) عدم تعریف سازوکار تفکیک وظایف بین شرکتها، و (3) ابهام در مکانیسم تخصیص بودجه مسئولیت اجتماعی به هیاتها، نهادهای خیریه و NGO ها از اهمیت و تأثیر بیشتری برخوردارند.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حسینی، امیر، سلیمانی، محمد.(1403) آسیبشناسی نقش شرکتها در آیین اربعین؛ کاربست روش دلفی فازی. دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 15(2)، - https://doi.org/10.22034/marefateeqtesadi.2025.5001410
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
امیر حسینی؛ محمد سلیمانی."آسیبشناسی نقش شرکتها در آیین اربعین؛ کاربست روش دلفی فازی". دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 15، 2، 1403، -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حسینی، امیر، سلیمانی، محمد.(1403) 'آسیبشناسی نقش شرکتها در آیین اربعین؛ کاربست روش دلفی فازی'، دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 15(2), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
حسینی، امیر، سلیمانی، محمد. آسیبشناسی نقش شرکتها در آیین اربعین؛ کاربست روش دلفی فازی. معرفت اقتصاداسلامی، 15, 1403؛ 15(2): -