معرفت اقتصاداسلامی، سال دوم، شماره دوم، پیاپی 4، بهار و تابستان 1390، صفحات 153-

    شاخص تکریم مشتری در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت*

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    چکیده: 
    در دهه های اخیر، کشورهای مختلفی به تدوین و اندازه گیری شاخص رضایت مشتری به عنوان متغیر اقتصادی مهمی در سطح خرد و کلان، اقدام کرده اند. شاخص های پیشنهادی رضایت مشتری در چارچوب اقتصاد متعارف و الگوی توسعه غربی مطرح شده اند که در آن، هدف از توجه به رضایت مشتریان، کسب سود بیشترتوسط عرضه کننده است. از آنجا که در بینش اسلامی هدف از جلب رضایت مشتری کسب رضای الهی است، شاخص رضایت مشتری شکل دیگری به خود می گیرد. در این تحقیق با استفاده از روش تحلیلی، این فرضیه، مطرح می شود که بر اساس آموزه های اسلامی می توان مفهوم تکریم مشتری را که فراتر از رضایت مشتری است، مطرح کرد. بر اساس یافته های این پژوهش، میزان تکریم مشتری را می توان با استفاده از شاخص پیشنهادی تکریم مشتری اندازه گیری کرد. این شاخص با توجه به عوامل مؤثر در تکریم، همچون میزان رعایت ضوابط شرعی و اکتفا به سود حداقل و همچنین نشانه های وجودی آن، مانند میزان وفاداری مشتریان، و مقدار شکایت ها تدوین شده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    * برای مشاهده بهتر این مقاله، نسخه pdf آن را در پایین مقاله مشاهده فرمایید.

    سال دوم، شماره دوم، پیاپی چهارم، بهار و تابستان 1390، صفحه 153 ـ 177

    Ma'rifat-i Eghtesadi, Vol.2. No.2, Spring & Summer 2011

    نعمت الله پناهی بروجردی**

    چکیده

    در دهه های اخیر، کشورهای مختلفی به تدوین و اندازه گیری شاخص رضایت مشتری به عنوان متغیر اقتصادی مهمی در سطح خرد و کلان، اقدام کرده اند. شاخص های پیشنهادی رضایت مشتری در چارچوب اقتصاد متعارف و الگوی توسعه غربی مطرح شده اند که در آن، هدف از توجه به رضایت مشتریان، کسب سود بیشترتوسط عرضه کننده است. از آنجا که در بینش اسلامی هدف از جلب رضایت مشتری کسب رضای الهی است، شاخص رضایت مشتری شکل دیگری به خود می گیرد. در این تحقیق با استفاده از روش تحلیلی، این فرضیه، مطرح می شود که بر اساس آموزه های اسلامی می توان مفهوم تکریم مشتری را که فراتر از رضایت مشتری است، مطرح کرد. بر اساس یافته های این پژوهش، میزان تکریم مشتری را می توان با استفاده از شاخص پیشنهادی تکریم مشتری اندازه گیری کرد. این شاخص با توجه به عوامل مؤثر در تکریم، همچون میزان رعایت ضوابط شرعی و اکتفا به سود حداقل و همچنین نشانه های وجودی آن، مانند میزان وفاداری مشتریان، و مقدار شکایت ها تدوین شده است.

    کلیدواژه ها: رضایت مشتری،تکریم مشتری، منافع،عملکرد عرضه کننده و تجربه مشتری.

    طبقه بندی JEL: C43, D42, D4, M


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پناهی بروجنی، نعمت الله.(1390) شاخص تکریم مشتری در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت*. دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 2(2)، 153-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نعمت الله پناهی بروجنی."شاخص تکریم مشتری در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت*". دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 2، 2، 1390، 153-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پناهی بروجنی، نعمت الله.(1390) 'شاخص تکریم مشتری در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت*'، دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 2(2), pp. 153-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پناهی بروجنی، نعمت الله. شاخص تکریم مشتری در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت*. معرفت اقتصاداسلامی، 2, 1390؛ 2(2): 153-