معرفت اقتصاداسلامی، سال سوم، شماره اول، پیاپی 5، پاییز و زمستان 1390، صفحات 115-

    شاخص ترکیبی صداقت در بازار اسلامی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    مصطفی کاظمی نجف آبادی / *استادیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / mostafakazemi@rihu.ac.ir
    سیدمحمدکاظم رجائی رامشه / *دانشیار - گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / rajaii@iki.ac.ir
    چکیده: 
    بررسی وضعیت بازار و سنجش میزان انطباق آن با بازار مطلوب اسلامی نیازمند ارائه شاخص های محاسباتی است. در این مقاله شاخص ترکیبی صداقت به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی وضعیت بازار ارائه می شود. این شاخص متغیرهای زمینه ساز، فرایندی و جبرانی صداقت را در عرصه های مختلف بینشی ساختاری و رفتاری اندازه گیری می کند. منظور از صداقت؛ ملکه اخلاقی اکتسابی است که در ارتباط فرد با خود، خدا، افراد دیگر جامعه و با محیط تجلی یافته و موجب سازگاری میان گفتار، نوشتار و رفتار می شود. صداقت بازار به این است که چگونگی تعامل عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان، فضای فیزیکی، نورپردازی، چینش کالا و فضای حاکم بر بازار به طور پایدار واقع نما باشد؛ به گونه ای که هیچ گونه انحراف از حقیقت یا وارونه سازی آن در آن صورت نگیرد و اگر به هر دلیل انحرافی از واقعیت صورت پذیرفت، بازار انعطاف پذیری لازم برای جبران آن را داشته باشد. شاخص ترکیبی پیشنهادی صداقت میانگین وزنی «شاخص شناخت» مشتمل بر چهار نماگر به عنوان شاخص زمینه ساز، «شاخص قانون مندی و نظم»، و «شاخص حاکمیت اخلاق» با نماگرهای خاص خود به عنوان شاخص جریان به موقع اطلاعات و «شاخص خیارات» به عنوان شاخص جبران نارسایی بازار یا پنهان سازی عمدی با نماگرهای خاص خود، معرفی شده اند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

       سال سوم، شماره اول، پیاپی پنجم، پاییز و زمستان 1390، صفحه 115 ـ 144
    Ma'rifat-e Eghtesadi-e Islami, Vol.3. No.1, Fall& Winter 2011-12

    سیدمحمدکاظم رجایی* / مصطفی کاظمی**

    چکیده

    بررسی وضعیت بازار و سنجش میزان انطباق آن با بازار مطلوب اسلامی نیازمند ارائه شاخص های محاسباتی است. در این مقاله شاخص ترکیبی صداقت به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی وضعیت بازار ارائه می شود. این شاخص متغیرهای زمینه ساز، فرایندی و جبرانی صداقت را در عرصه های مختلف بینشی ساختاری و رفتاری اندازه گیری می کند. منظور از صداقت؛ ملکه اخلاقی اکتسابی است که در ارتباط فرد با خود، خدا، افراد دیگر جامعه و با محیط تجلی یافته و موجب سازگاری میان گفتار، نوشتار و رفتار می شود. صداقت بازار به این است که چگونگی تعامل عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان، فضای فیزیکی، نورپردازی، چینش کالا و فضای حاکم بر بازار به طور پایدار واقع نما باشد؛ به گونه ای که هیچ گونه انحراف از حقیقت یا وارونه سازی آن در آن صورت نگیرد و اگر به هر دلیل انحرافی از واقعیت صورت پذیرفت، بازار انعطاف پذیری لازم برای جبران آن را داشته باشد. شاخص ترکیبی پیشنهادی صداقت میانگین وزنی «شاخص شناخت» مشتمل بر چهار نماگر به عنوان شاخص زمینه ساز، «شاخص قانون مندی و نظم»، و «شاخص حاکمیت اخلاق» با نماگرهای خاص خود به عنوان شاخص جریان به موقع اطلاعات و «شاخص خیارات» به عنوان شاخص جبران نارسایی بازار یا پنهان سازی عمدی با نماگرهای خاص خود، معرفی شده اند.

    کلیدواژه ها: صداقت، شاخص صداقت، اخلاق بازار، بازار اسلامی، ویژگی های بازار اسلامی، شفافیت.

    طبقه بندیJEL: M14, M39, F1 .


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کاظمی نجف آبادی، مصطفی، رجائی رامشه، سیدمحمدکاظم.(1390) شاخص ترکیبی صداقت در بازار اسلامی. دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 3(1)، 115-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصطفی کاظمی نجف آبادی؛ سیدمحمدکاظم رجائی رامشه."شاخص ترکیبی صداقت در بازار اسلامی". دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 3، 1، 1390، 115-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کاظمی نجف آبادی، مصطفی، رجائی رامشه، سیدمحمدکاظم.(1390) 'شاخص ترکیبی صداقت در بازار اسلامی'، دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 3(1), pp. 115-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کاظمی نجف آبادی، مصطفی، رجائی رامشه، سیدمحمدکاظم. شاخص ترکیبی صداقت در بازار اسلامی. معرفت اقتصاداسلامی، 3, 1390؛ 3(1): 115-