معرفت اقتصاداسلامی، سال اول، شماره اول، پیاپی 1، پاییز و زمستان 1388، صفحات 163-

    علم اقتصاد متعارف و خودگروی لذت‌گرایانه

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    چکیده: 
    علم اقتصاد در حالی در قرن هجدهم متولد شد که بستر خاصی از طبیعت گرایی، انسان گرایی، دئیسم و نیز زدودن آثار متافیزیکی و کلامی از فلسفه فراهم شده بود. این دانش گرچه در یک بستر اخلاقی شکل گرفت و رشد کرد، ولی ارزش های اخلاقی به تدریج از آن زدوده شد. در سیر تحول اندیشه های اقتصادی ،اقتصاددانان کلاسیک به خصوص آدام اسمیت تحت تاثیر نظریات فلاسفه اخلاق از جمله هابز و دیوید هیوم، نظریات خود را بر پایه خودگروی بنیان نهادند. اسمیت اصطلاح "دست نامرئی" را با توجه به این مفهوم مطرح ساخت و آن را به عنوان یکی از مهم ترین مکانیزم های اقتصادی مطرح کرد. بر این اساس ادعا شد که پیگیری نفع شخصی با کمک دستی نامرئی منافع جامعه را نیز تامین می کند. فرضیه اساسی این مقاله که با روشی تحلیلی عقلی بررسی شده آن است که اقتصاد دانان نئوکلاسیک با پذیرش ایده خودگروی لذت گرایانه آن را وارد مدل های اقتصادی کردند. در این فرمول بندی، علم اقتصاد متعارف نئوکلاسیکی خودگروی لذت گرایانه را به مثابه قانونی حتمی همانند قانون جاذبه در فیزیک نیوتنی قلمداد کرده و رفتار اقتصادی را نه تنها به عنوان تلاشی برای حداکثر کردن لذت تفسیر می کند، بلکه رفتار غیر خودخواهانه را غیر عقلایی قلمداد می نماید.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    ، سال اول، شماره اول، پاییز و زمستان 1388، ص 163 ـ 184

    علی جابری*

    چکیده

    علم اقتصاد در حالی در قرن هجدهم متولد شد که بستر خاصی از طبیعت گرایی، انسان گرایی، دئیسم و نیز زدودن آثار متافیزیکی و کلامی از فلسفه فراهم شده بود. این دانش گرچه در یک بستر اخلاقی شکل گرفت و رشد کرد، ولی ارزش های اخلاقی به تدریج از آن زدوده شد. در سیر تحول اندیشه های اقتصادی ،اقتصاددانان کلاسیک به خصوص آدام اسمیت تحت تاثیر نظریات فلاسفه اخلاق از جمله هابز و دیوید هیوم، نظریات خود را بر پایه خودگروی بنیان نهادند. اسمیت اصطلاح "دست نامرئی" را با توجه به این مفهوم مطرح ساخت و آن را به عنوان یکی از مهم ترین مکانیزم های اقتصادی مطرح کرد. بر این اساس ادعا شد که پیگیری نفع شخصی با کمک دستی نامرئی منافع جامعه را نیز تامین می کند. فرضیه اساسی این مقاله که با روشی تحلیلی عقلی بررسی شده آن است که اقتصاد دانان نئوکلاسیک با پذیرش ایده خودگروی لذت گرایانه آن را وارد مدل های اقتصادی کردند. در این فرمول بندی، علم اقتصاد متعارف نئوکلاسیکی خودگروی لذت گرایانه را به مثابه قانونی حتمی همانند قانون جاذبه در فیزیک نیوتنی قلمداد کرده و رفتار اقتصادی را نه تنها به عنوان تلاشی برای حداکثر کردن لذت تفسیر می کند، بلکه رفتار غیر خودخواهانه را غیر عقلایی قلمداد می نماید.

    کلید واژه ها: علم اقتصاد متعارف، خودگروی روانشناختی، خودگروی اخلاقی، لذت گرایی، دیگرگرایی، پیروی از نفع شخصی.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جابری، علی.(1388) علم اقتصاد متعارف و خودگروی لذت‌گرایانه. دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 1(1)، 163-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علی جابری."علم اقتصاد متعارف و خودگروی لذت‌گرایانه". دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 1، 1، 1388، 163-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جابری، علی.(1388) 'علم اقتصاد متعارف و خودگروی لذت‌گرایانه'، دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 1(1), pp. 163-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جابری، علی. علم اقتصاد متعارف و خودگروی لذت‌گرایانه. معرفت اقتصاداسلامی، 1, 1388؛ 1(1): 163-