معرفت اقتصاداسلامی، سال پنجم، شماره اول، پیاپی 9، پاییز و زمستان 1392، صفحات 105-

    اخلاق، عقلانیت و مسئلة نظم در علم اقتصاد

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    چکیده: 
    علم اقتصاد نئوکلاسیکی متعارف بر مبنای برداشت مطلوبیت گرایانه از اخلاق و عقلانیت، بر مفهوم «حداکثر سازی مطلوبیت» بنا شده است. مقالة حاضر ضمن بررسی نتایج طرح این دو مفهوم از اخلاق و عقلانیت در علم اقتصاد متعارف، این فرضیه را مطرح می کند که این رویکرد موجب غفلت از ابعاد نهادی اقتصاد شده است. یافته های تحقیق، که به روش «تحلیلی» سامان یافته است، نشان می دهد تقلیل اخلاق به خودخواهی، و عقلانیت به حسابگری منطقی موجب غفلت از ابعاد نهادی علم اقتصاد، و در نتیجه، ناکامی اقتصاد نئوکلاسیکی در تبیین نظم اجتماعی حاصل از کنش اقتصادی شده است. حل این مشکل با ارائة تعریفی فراگیرتر از اخلاق و عقلانیت در پیوند با نظم اجتماعی امکان پذیر است. برای این کار، نیازمند یک اخلاق اجتماعی هستیم که خود را به شکل ارزش ها و هنجارها در یک ساختار نهادی نشان می دهد و مقدم بر اخلاق فردی در جامعه وجود دارد. با ورود اخلاق اجتماعی به علم اقتصاد، مسئلة رابطة علم اقتصاد و نظم اجتماعی مطرح می شود، ولی مسئلة جدیدی بروز می کند که مربوط به معیاری برای انتخاب مبنا در اخلاق اجتماعی است. این مسئله یک چالش بنیادی رودرروی هر مکتب اقتصادی، از جمله اقتصاد اسلامی است.  
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال پنجم، شماره اول، پیاپی 9، پاییز و زمستان 1392

    عبدالحمید معرفی محمدی / استادیار گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان ahmhamid@yahoo.com

    دریافت: 30/7/1392 ـ پذیرش: 4/12/1392

    چکیده

    علم اقتصاد نئوکلاسیکی متعارف بر مبنای برداشت مطلوبیت گرایانه از اخلاق و عقلانیت، بر مفهوم «حداکثر سازی مطلوبیت» بنا شده است. مقالة حاضر ضمن بررسی نتایج طرح این دو مفهوم از اخلاق و عقلانیت در علم اقتصاد متعارف، این فرضیه را مطرح می کند که این رویکرد موجب غفلت از ابعاد نهادی اقتصاد شده است. یافته های تحقیق، که به روش «تحلیلی» سامان یافته است، نشان می دهد تقلیل اخلاق به خودخواهی، و عقلانیت به حسابگری منطقی موجب غفلت از ابعاد نهادی علم اقتصاد، و در نتیجه، ناکامی اقتصاد نئوکلاسیکی در تبیین نظم اجتماعی حاصل از کنش اقتصادی شده است. حل این مشکل با ارائة تعریفی فراگیرتر از اخلاق و عقلانیت در پیوند با نظم اجتماعی امکان پذیر است. برای این کار، نیازمند یک اخلاق اجتماعی هستیم که خود را به شکل ارزش ها و هنجارها در یک ساختار نهادی نشان می دهد و مقدم بر اخلاق فردی در جامعه وجود دارد. با ورود اخلاق اجتماعی به علم اقتصاد، مسئلة رابطة علم اقتصاد و نظم اجتماعی مطرح می شود، ولی مسئلة جدیدی بروز می کند که مربوط به معیاری برای انتخاب مبنا در اخلاق اجتماعی است. این مسئله یک چالش بنیادی رودرروی هر مکتب اقتصادی، از جمله اقتصاد اسلامی است.

     

    کلیدواژه ها: اخلاق، اقتصاد، عقلانیت، نظم، نهاد، مطلوبیت.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    معرفی محمدی، عبدالحمید.(1392) اخلاق، عقلانیت و مسئلة نظم در علم اقتصاد. دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 5(1)، 105-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عبدالحمید معرفی محمدی."اخلاق، عقلانیت و مسئلة نظم در علم اقتصاد". دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 5، 1، 1392، 105-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    معرفی محمدی، عبدالحمید.(1392) 'اخلاق، عقلانیت و مسئلة نظم در علم اقتصاد'، دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 5(1), pp. 105-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    معرفی محمدی، عبدالحمید. اخلاق، عقلانیت و مسئلة نظم در علم اقتصاد. معرفت اقتصاداسلامی، 5, 1392؛ 5(1): 105-