صفحهها: 125-
تاریخ دریافت: 1398/01/19تاریخ پذیرش: 1398/06/20
چکیده:
امروزه مراکز بزرگ تجاری به واسطة کارکردهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مخصوص خود، پدیدة مهمی در ساختار زندگی معاصر به شمار میروند. فروشگاه ها، نه تنها بنیادی اقتصادی و نهادی اجتماعی، که نمادی فرهنگی و بازتابی از هنر، اندیشه و بنیادهای ارزشی جوامع به شمار می روند و به دلیل کارکردهای گسترده، در سبک زندگی مردم نیز تأثیر می گذارند. این پژوهش، در مرحله اول با تحلیل مفهوم فروشگاه تراز اسلامی، با در نظر گرفتن این موضوع که دادوستد محوری ترین رفتار اقتصادی در فروشگاه است، بر این محور، ابعاد مختلف فروشگاه اسلامی از جهات مختلفی همچون قیمت، مشروعیت فرایند دادوستد، طرفین، متعلق و فضای فیزیکی دادوستد را بررسی نموده و مؤلفه ها و نماگرهای هر بُعد را از متون اصیل اسلامی استخراج کرده است. در مرحلة دوم با مراجعه به نخبگان و متخصصان علومی انسانی اسلامی، از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، به اولویت بندی 81 نماگر برای فروشگاه تراز اسلامی پرداخته است و وزن نهایی هر یک را مشخص کرده است.
سیدمهدی معلمی / استادیار جامعة المصطفی العالمیة mahdimoalemi@gmail.com دریافت: 19/01/1398 ـ پذیرش: 20/06/1398
چکیده
امروزه مراکز بزرگ تجاری به واسطة کارکردهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مخصوص خود، پدیدة مهمی در ساختار زندگی معاصر به شمار میروند. فروشگاه ها، نه تنها بنیادی اقتصادی و نهادی اجتماعی، که نمادی فرهنگی و بازتابی از هنر، اندیشه و بنیادهای ارزشی جوامع به شمار می روند و به دلیل کارکردهای گسترده، در سبک زندگی مردم نیز تأثیر می گذارند. این پژوهش، در مرحله اول با تحلیل مفهوم فروشگاه تراز اسلامی، با در نظر گرفتن این موضوع که دادوستد محوری ترین رفتار اقتصادی در فروشگاه است، بر این محور، ابعاد مختلف فروشگاه اسلامی از جهات مختلفی همچون قیمت، مشروعیت فرایند دادوستد، طرفین، متعلق و فضای فیزیکی دادوستد را بررسی نموده و مؤلفه ها و نماگرهای هر بُعد را از متون اصیل اسلامی استخراج کرده است. در مرحلة دوم با مراجعه به نخبگان و متخصصان علومی انسانی اسلامی، از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، به اولویت بندی 81 نماگر برای فروشگاه تراز اسلامی پرداخته است و وزن نهایی هر یک را مشخص کرده است. کلیدواژه ها: بازار اسلامی، فروشگاه اسلامی، بازار کالا، شاخص، نماگر. طبقه بندی JEL: J49، L29، M39، P4.
معلمی، سید مهدی.(1398) مؤلفهها و نماگرهای فروشگاه اسلامی؛ تعیین اولویتهای 81 نماگر فروشگاه اسلامی، بر اساس تحلیل سلسلهمراتبی (AHP). دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 10(2)، 125-
معلمی، سید مهدی.(1398) 'مؤلفهها و نماگرهای فروشگاه اسلامی؛ تعیین اولویتهای 81 نماگر فروشگاه اسلامی، بر اساس تحلیل سلسلهمراتبی (AHP)'، دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 10(2), pp. 125-