معرفت اقتصاداسلامی، سال دهم، شماره دوم، پیاپی 20، بهار و تابستان 1398، صفحات 125-

    مؤلفه‌ها و نماگرهای فروشگاه اسلامی؛ تعیین اولویت‌های 81 نماگر فروشگاه اسلامی، بر اساس تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP)

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سید مهدی معلمی / *استادیار - جامعه المصطفی العالمیه / mahdimoalemi@gmail.com
    چکیده: 
    امروزه مراکز بزرگ تجاری به واسطة کارکردهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مخصوص خود، پدیدة مهمی در ساختار زندگی معاصر به شمار می‏روند. فروشگاه ها، نه تنها بنیادی اقتصادی و نهادی اجتماعی، که نمادی فرهنگی و بازتابی از هنر، اندیشه و بنیادهای ارزشی جوامع به شمار می روند و به دلیل کارکردهای گسترده، در سبک زندگی مردم نیز تأثیر می گذارند. این پژوهش، در مرحله اول با تحلیل مفهوم فروشگاه تراز اسلامی، با در نظر گرفتن این موضوع که دادوستد محوری ترین رفتار اقتصادی در فروشگاه است، بر این محور، ابعاد مختلف فروشگاه اسلامی از جهات مختلفی همچون قیمت، مشروعیت فرایند دادوستد، طرفین، متعلق و فضای فیزیکی دادوستد را بررسی نموده و مؤلفه ها و نماگرهای هر بُعد را از متون اصیل اسلامی استخراج کرده است. در مرحلة دوم با مراجعه به نخبگان و متخصصان علومی انسانی اسلامی، از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، به اولویت بندی 81 نماگر برای فروشگاه تراز اسلامی پرداخته است و وزن نهایی هر یک را مشخص کرده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال دهم، شماره دوم، پیاپی 20، بهار و تابستان 1398

    سیدمهدی معلمی / استادیار جامعة المصطفی العالمیة    mahdimoalemi@gmail.com
    دریافت: 19/01/1398 ـ پذیرش: 20/06/1398

    چکیده
    امروزه مراکز بزرگ تجاری به واسطة کارکردهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مخصوص خود، پدیدة مهمی در ساختار زندگی معاصر به شمار می‏روند. فروشگاه ها، نه تنها بنیادی اقتصادی و نهادی اجتماعی، که نمادی فرهنگی و بازتابی از هنر، اندیشه و بنیادهای ارزشی جوامع به شمار می روند و به دلیل کارکردهای گسترده، در سبک زندگی مردم نیز تأثیر می گذارند. این پژوهش، در مرحله اول با تحلیل مفهوم فروشگاه تراز اسلامی، با در نظر گرفتن این موضوع که دادوستد محوری ترین رفتار اقتصادی در فروشگاه است، بر این محور، ابعاد مختلف فروشگاه اسلامی از جهات مختلفی همچون قیمت، مشروعیت فرایند دادوستد، طرفین، متعلق و فضای فیزیکی دادوستد را بررسی نموده و مؤلفه ها و نماگرهای هر بُعد را از متون اصیل اسلامی استخراج کرده است. در مرحلة دوم با مراجعه به نخبگان و متخصصان علومی انسانی اسلامی، از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، به اولویت بندی 81 نماگر برای فروشگاه تراز اسلامی پرداخته است و وزن نهایی هر یک را مشخص کرده است.
    کلیدواژه ها: بازار اسلامی، فروشگاه اسلامی، بازار کالا، شاخص، نماگر.
    طبقه بندی JEL: J49، L29، M39، P4.
     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    معلمی، سید مهدی.(1398) مؤلفه‌ها و نماگرهای فروشگاه اسلامی؛ تعیین اولویت‌های 81 نماگر فروشگاه اسلامی، بر اساس تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP). دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 10(2)، 125-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سید مهدی معلمی."مؤلفه‌ها و نماگرهای فروشگاه اسلامی؛ تعیین اولویت‌های 81 نماگر فروشگاه اسلامی، بر اساس تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP)". دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 10، 2، 1398، 125-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    معلمی، سید مهدی.(1398) 'مؤلفه‌ها و نماگرهای فروشگاه اسلامی؛ تعیین اولویت‌های 81 نماگر فروشگاه اسلامی، بر اساس تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP)'، دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 10(2), pp. 125-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    معلمی، سید مهدی. مؤلفه‌ها و نماگرهای فروشگاه اسلامی؛ تعیین اولویت‌های 81 نماگر فروشگاه اسلامی، بر اساس تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP). معرفت اقتصاداسلامی، 10, 1398؛ 10(2): 125-