تاریخ دریافت: 1404/02/17
تاریخ پذیرش: 1404/03/03
چکیده:
قیمتگذاری، از چالشهای مهم دولت اسلامی است. برخی با سادهسازی نسبت به ابعاد متنوع مذهبی و علمی آن، دخالت دولت در قیمتگذاری را رد میکنند. در این تحقیق، با استفاده از ضوابط فقهی و معیارهای اقتصادی، حالات مختلف قیمتگذاری از منظر مذهبی و علمی تحلیل میشود.
مطابق یافتههای تحقیق، از منظر مذهب اقتصادی اسلام، پذیرش «امور قیمتپذیر و قیمتگریز»، «بازار و نابازار»، «تنوع مالکیت» و «کالا و ناکالا»، در کنار ضرورت «جبران جزئینگری بازارها»، «تقدم کارکرد بازار بر فرآیند بازار» و «جبران ناکارآمدی بازار کار» از مبانی مشروعیت دخالت دولت در قیمتگذاری است. از منظر علم اقتصاد اسلامی، عواملی مانند «نوع کالا»، «نوع بازار» و «وضعیت کنشگری دولت» بر قیمتگذاری تأثیر میگذارد. نوع کالا شامل خصوصی، عمومی یا حاکمیتی بودن کالا، کوچک یا بزرگ بودن، ضروری، عادی یا لوکس بودن، و نیز مثلی یا قیمی بودن آن است. همچنین، نوع بازار نیز در مشروعیت دخالت دولت تأثیر دارد؛ بهعنوان مثال، در شرایطی مانند احتکار و انحصار، زمینه برای مداخله دولت فراهمتر میشود. افزون بر این، امکان یا عدم امکان کنشگری دولت اسلامی بر مشروعیت دخالت قیمتی دولت مؤثر است. بدینترتیب، اگر دولت دانش، توانایی و انگیزه کافی برای مداخله داشته باشد، دخالت قیمتی قابل توجیه خواهد بود.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
قاسمی اصل اصطهباناتی، محمدجواد.(1403) مبانی و معیارهای نقشآفرینی مداخله دولت اسلامی در قیمتگذاری از منظر اقتصاد اسلامی. دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 16(1)، - https://doi.org/10.22034/marefateeqtesadi.2025.5002069
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
محمدجواد قاسمی اصل اصطهباناتی."مبانی و معیارهای نقشآفرینی مداخله دولت اسلامی در قیمتگذاری از منظر اقتصاد اسلامی". دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 16، 1، 1403، -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
قاسمی اصل اصطهباناتی، محمدجواد.(1403) 'مبانی و معیارهای نقشآفرینی مداخله دولت اسلامی در قیمتگذاری از منظر اقتصاد اسلامی'، دو فصلنامه معرفت اقتصاداسلامی، 16(1), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
قاسمی اصل اصطهباناتی، محمدجواد. مبانی و معیارهای نقشآفرینی مداخله دولت اسلامی در قیمتگذاری از منظر اقتصاد اسلامی. معرفت اقتصاداسلامی، 16, 1403؛ 16(1): -